سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اخبار بسیاری داشت، از جمله اینکه ظریف گفته ما حق خروج از برجام را برای خود حفظ کردیم اما انتخابمان این است که بتوانیم با اعضای باقیمانده به یک راهکار برسیم.
کد خبر: ۶۳۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴ 20 July 2018

به گزارش تابناک : در این هفته هم سیاست خارجی شاهد اتفاقات و تحولات بسیاری بود از جمله سفرهای متعددی که همچنان از سوی دیپلمات های عالی رتبه کشورمان در حال انجام است و هر یک با ماموریت هایی مشخص درصدد تحقق اهداف نظام در راستای تامین حداکثری منافع و امنیت ملی هستند. 

خرازی، ولایتی، جابری انصاری و عراقچی این هفته هر یک به کشورهایی در منطقه و سایر نقاط سفر کردند و آخرین مواضع و رویکردهای ایران را در فضای جدید پس از خروج آمریکا از برجام تشریح کرده و سیاست های منطقه ای تهران را به مقامات عالی رتبه آن کشورها از جمله روسیه، لبنان و سوریه منتقل کردند. 

همچنان پیگیری مذاکرات با طرف های باقی مانده در برجام هم یکی از مهمترین تحولات سیاست خارجی به حساب می آید که در این هفته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تصمیم نهایی نظام در خروج و یا ماندن در برجام بر این مساله تاکید کرد که ما کماکان منتظر پیشنهادات نهایی طرف اروپایی به منظور اتخاذ تصمیم نهایی در این رابطه هستیم.

از طرف دیگر گزارش سه ماهه برجام از سوی وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارسال شد که طی آن گزارش، به آخرین تحولات مربوط به این موضوع به خصوص پس از خروج آمریکا از برجام و اقدامات صورت گرفته در این پرونده اشاره شده است.

حضور مستشاری ایران در سوریه ادامه خواهد داشت

«علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در «باشگاه مباحثه ای والدای» در مسکو به بررسی سیاست های منطقه ای ایران پرداخت.

در این سخنرانی وی با اشاره به تاریخ سیاست های قدرت های فرا منطقه ای در تقسیم کشورها و مبارزات مردم این منطقه عنوان کرد: قبل از جنگ دوم جهانی انگلیسی ها سلطه گر منطقه بودند و بعد ازجنگ دوم آمریکا این نقش را ایفا کرد. برجسته ترین نمونه سرنوشت سومالی و لیبی است که هر دو کشورهای مقاوم و مستقل در مقابل سلطه آمریکاییها ایستادند و امروزه سومالی به پناهگاه دزدان تبدیل شده و لیبی هم به سه قسمت تقسیم شده و ثروت آنها به یغما می رود. 

ولایتی با اشاره به اینکه آمریکایی ها سیاست مشابهی را برای سوریه، یمن و عراق در پیش گرفتند افزود: کشور ما بعد از جنگ جهانی اول تحت نفوذ انگلیس بود و در دهه بعد از آن تحت نفوذ آمریکا قرار داشت. آمریکا در ایران کودتا کرد و ۲۵ سال ایران تحت نفوذ آمریکا بود. علت اصلی دشمنی آمریکا، مقاومت ایران در برابر زیاده خواهی ها و سلطه مجدد بر ایران است.

سومین نشست کمیته همکاری های دفاعی ایران و افغانستان برگزار شد

سومین نشست کمیته همکاری های دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان با حضور هیات های بلندپایه دو کشور به ریاست «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و یما کرزی معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در تهران برگزار شد.

در جریان این نشست طرفین در خصوص مشکلات و تهدیدات امنیتی در منطقه گفتگو و تبادل نظر کرده و زمینه های همکاری برای مقابله با تهدیدات موجود به ویژه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را مورد بحث قرار دادند. 

دراین نشست همچنین بر ضرورت مشورت و هماهنگی بیشتر بین بخش های امنیتی مسئول در زمینه مبارزه با تروریسم، کنترلهای مرزی، قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته تاکید شد.

پوتین در راه تهران/شایعات دشمنان همکاری مقاومت و روسیه خاتمه یافت

«علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ارتباط تصویری از مسکو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در جمع بندی سفر خود به مسکو اظهارداشت: پس از تسلیم پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به آقای پوتین، گفتگوهای مبسوطی را پیرامون روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی داشتیم.

وی روابط ایران و روسیه را رو به رشد دانست و گفت: در ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه ۳۶ درصد و حجم مبادلات محصولات کشاورزی ۵۷ درصد افزایش داشت.

ولایتی با بیان اینکه در مدت ۳ سال گذشته ۶۰ سند همکاری اعم از قرارداد اجرایی و یادداشت تفاهم میان دو کشور امضاء شد، اضافه کرد: تاکنون بر پایه توافق دو طرف، ۳۰ درصد مبادلات تجاری دو طرف با پول ملی (روبل و ریال) انجام شد یعنی ۳۰ درصد از نیاز دو طرف به ارز خارجی به ویژه دلار کاهش یافته و بنای دو طرف بر این است که این درصد افزایش یابد .

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب اضافه کرد: این کار را با چین هم انجام خواهیم داد تا پول ملی دو طرف مبنای مبادلات و معاملات باشد تا نیاز به ارز ثالث کمتر شود.

نقشه دشمنان در ایجاد اختلاف میان ایران و روسیه نقش برآب شد

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل آسیای میانه پیرامون اهمیت سفر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب به مسکو و تاکید دو طرف در جهت تداوم همکاری های سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: در شرایطی که در هفته های اخیر رایزنی های گسترده ای از سوی برخی مقامات آمریکایی، رژیم صهیونیستی و عربی برای تحت تاثیرقرار دادن مواضع روسیه نسبت به ایران و تضعیف روابط میان مسکو و تهران انجام شد، سفر به موقع و مهم آقای ولایتی به مسکو را شاهد بودیم که طی آن پیام رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور به آقای پوتین ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه نکته دیگری که در این میان حائز اهمیت است، موضوع برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در قالب نشست آستانه در تهران است، گفت: طرف مقابل در ماه های اخیر مانور تبلیغاتی زیادی را انجام می داد مبنی بر اینکه موضع روس ها نسبت به مسئله سوریه تغییر کرده  و یا با طرح این موضوع که ایران با روسیه در موضوع سوریه دچار اختلاف دیدگاه شده قصد اختلاف اندازی میان تهران و مسکو را داشتند، اما همه این مسائل با رایزنی های اخیر میان دو کشور حل و فصل و نقشه دشمنان نقش برآب شد.

بهمن خاطرنشان کرد: نفس این موضوع که قرار است نشست اجلاس سران سه کشور ضامن در قالب گفتگوهای صلح سوریه در تهران برگزار شود امر مثبتی است، چرا که نشان می دهد تهران و مسکو تمایل زیادی به حل و فصل سیاسی بحران سوریه دارند و کماکان خواهان ادامه همکاری های دو طرف هستند و از سوی دیگر حضور آقای پوتین در تهران این پیام را به کشورهای عربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی ارسال می کند که تهران و مسکو همچنان مواضع همسو و مشترکی را در خصوص منطقه و مسئله سوریه دارند و تمایل دارند با همکاری یکدیگر بحران سوریه را به یک نقطه مطلوب و سرانجام مثبتی برسانند، لذا بار دیگر بر این نکته باید تاکید کرد که همچنان روابط میان تهران و مسکو در حوزه های مختلف ادامه دارد و هر روز هم در حال گسترش است.

همواره می دانستیم که به وعده های آمریکا نمی توان اعتماد کرد

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت سومین سالگرد دست یابی به توافق هسته ای در توئیتر خود اینطور نوشت:

«در سومین سالگرد دستیابی به برجام، این توافق کماکان یک پیروزی برای دیپلماسی چند جانبه به رغم اقدامات آمریکاست، گرچه ما همواره می دانستیم که به وعده های آمریکا نمی توان اعتماد کرد واقعیتی که امروز متحدین آمریکا هم کشف کرده اند، اما برجام ثابت کرد که یک جانبه گرایی زهرآگین دولت ترامپ به این معنی است که نمی توان از آن توقع داشت که به هرگونه توافقی پایبند بماند.»

گروه‌های تروریستی به افغانستان و شمال آفریقا هدایت می‌شوند

«سیدکمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان که در هفتمین مجمع جهانی صلح پکن سخنرانی می‌کرد، اظهارداشت: با توجه به اینکه در راهبرد امنیت ملی آمریکا کشورهای چین، روسیه و ایران تهدید علیه این کشور تلقی شده‌اند، افزایش اقدامات تروریستی داعش را باید مسئله‌ای جدی قلمداد کرد.

وی برای شناسایی و مقابله با گروه‌های تروریستی بنیادگرا، سه راهکار را ضروری اعلام کرد؛ ۱- پژوهش اندیشکده‌های جهانی درباره مبانی فکری گروه‌های سلفی تکفیری ۲- تبادل اطلاعات و اقدامات هماهنگ میان ایران، پاکستان، چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه برای مبارزه با داعش در افغانستان ۳- اقدام رسانه‌های گروهی به آگاه‌سازی افکار عمومی و به‌ویژه جوانان درباره نقش مخرب مکتب فکری سلفی تکفیری.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: القاعده، طالبان، داعش، النصره، بوکوحرام و غیره از جمله این گروه‌های تروریستی مخوف هستند. از میان همه این گروه‌ها دو گروه طالبان و داعش موفق شدند حکومت تشکیل دهند، ولی به جهت رویکرد شدیداً خشونت بار آن‌ها به‌رغم استقبال اولیه مردم، خیلی زود پایگاه‌های خود را از دست دادند و در مقابل مردم قرار گرفتند.

خرازی تاکید کرد: داعش قوی‌ترین و خشن‌ترین گروهی بود که توانست در سطح منطقه گسترش یابد و حتی در سطح بین‌المللی از ۸۰ کشور نیرو جذب کند، اما سؤال اساسی این است که آیا این گروه‌های تروریستی بنیادگرا که زمانی قدرت زیادی نیز داشتند خودبه‌خود قدرت گرفتند و کشورها و مناطق جغرافیایی را به آتش کشیدند یا مجری پروژه‌ای بودند که برای اهداف خاص طراحی شدند و از حمایت قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار بودند.

وی ادامه داد: لازم است اندیشکده‌های سیاسی و استراتژیک بر روی مبانی این مکتب کار کنند و بین اندیشکده‌های کشورهای مختلف تبادل اطلاعات صورت پذیرد. همایش‌ها، سمینارها و نشست‌هایی برگزار می شود تا مبانی فکری گروه‌های سلفی-تکفیری به‌خوبی مشخص شود.

مدیریت روند های سیاسی برای پایان بحران سوریه ضروری است

 «حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه که در حال دیدار از منطقه است، در دمشق با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه و هماهنگی های دو کشور در مرحله فعلی گفتگو و تبادل نظر کرد.

جابری انصاری در این دیدار با اشاره به تحولات اخیر جنوب سوریه و اعاده حاکمیت دولت این کشور بر بخش های وسیعی از استان های درعا و قنیطره، این پیروزی ها را به دولت و ملت سوریه تبریک گفت و تاکید کرد در این شرایط و به موازات موفقیت های میدانی در روند رویارویی با تروریسم، مدیریت روند های سیاسی برای پایان بحران سوریه ضروری است.

آخرین تحولات روند سیاسی؛ محور گفتگوی جابری انصاری با ولید معلم

دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه در ادامه دیدار خود از سوریه، که در چارچوب یک سفر منطقه ای در حال انجام است، با ولید معلم معاون نخست وزیر و همتای سوری خود دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که «فیصل مقداد» قائم مقام وزارت خارجه سوریه نیز حضور داشت، طرفین در خصوص آخرین تحولات روند سیاسی و مسائل مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه، نشست آتی سه کشور ضامن و نماینده ویژه دبیر کل در امور سوریه در ژنو، و همچنین اجلاس دهم آستانه در شهر سوچی گفتگو و تبادل نظر کردند.  

اعزام «فرستادگان ویژه» موازی‌کاری با وزارت خارجه نیست

«بهرام قاسمی» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که دوشنبه این هفته برگزار شد، پیرامون سفر اخیر ولایتی به مسکو و دیدار وی با پوتین، اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی و وزارت امور خارجه، ما کمترین میزان موازی‌کاری را داریم و بسیار نادر است. با توجه به منافع و امنیت ملی این حوزه کار خود را پیش می برد و همواره هماهنگی های لازم در سطوح مختلف انجام می شود و ابتکار عمل در دست وزارت امور خارجه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، ایران مصلحت را در این دید که در یک تعامل سازنده مبانی و مواضع خود و شرایط جدید بوجود آمده را به اطلاع دیگر کشورها برساند، لذا پیام رئیس جمهور توسط فرستادگان ویژه و برخی سفرای ایران به مقامات کشورهای مختلف ارسال شد.

قاسمی تصریح کرد: بنابراین تعدادی از فرستادگان ویژه از سوی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند و این امری است که در اواسط دهه ۸۰ و دوران حمله آمریکا به عراق هم چنین روالی را داشتیم. بخشی از نمایندگان ویژه سفرهای خود را انجام دادند و تعداد دیگری هم سفرهایی را به کشورهای مختلف خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه تصمیم نهایی وزارت امور خارجه در خصوص ماندن یا خروج از برجام با توجه به ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران چه خواهد بود؟ اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام، جامعه ملل، کشورهای اروپایی، روسیه، چین و دیگر کشورها تمایل خود را برای حفظ و تداوم برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی در عصر حاضر و ادامه همکاری‌ها با ایران نشان دادند.

وی ادامه داد: ایران هم بر این مسئله تأکید کرد که برجام منعقد شد تا از توافقی که می‌توانست برای ایران مزایایی را در پی داشته باشد، بهره‌مند شود.

قاسمی افزود: برخی کشورها هم متعهد شدند که در قبال برجام و آنچه که وعده داده‌اند، پایبند باشند اما به هر حال داستان آن چیزی شد که شاهد بودیم. ما بر اساس علاقه‌مندی و ابراز تمایل طرف‌های مقابل در خصوص برجام مذاکرات خود را با سفرهای آقای ظریف به مسکو، پکن و بروکسل آغاز کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در گام بعدی ما جلسه‌ای را در تهران برگزار کردیم و کمتر از دو هفته پیش بود که نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را در سطح وزرا داشتیم که در خصوص برخی مشکلات و معضلاتی که پیرامون ادامه برجام وجود دارد، گفتگو و رایزنی شد. همچنین قرار شد که طرف‌های مقابل پیرامون نکته‌هایی که ایران در این خصوص دارد، بیشتر کار کنند تا مرتفع شود.

ایران شکایت خود را از آمریکا تسلیم دیوان بین المللی دادگستری کرد

ظریف وزیر امور خارجه در پیامی توئیتری از شکایت ایران علیه آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری خبر داد. 

متن کامل پیام ظریف بدین شرح است:

«امروز ایران شکایت خود از ایالات متحده برای برقراری مجدد و غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه را تسلیم دیوان بین‌المللی دادگستری کرد، ایران در برابر ضدیت آمریکا با دیپلماسی و تعهدات حقوقی، بر حاکمیت قانون تأکید دارد، ضروری است که با این عادت آمریکا به نقض حقوق بین‌الملل برخورد شود.»

مذاکره برای تضمین روابط بانکی و فروش نفت

همچنین ظریف وزیر امور خارجه در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی و نمایندگان خارجی ایران در اتاق بازرگانی تهران که با هدف بررسی راهکارهای مقابله با تحریم های جدید با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد، اظهارداشت: توان بخش خصوصی ایران به عنوان نماینده واقعی مردم ایران برای پیشبرد وظایف خود همواره مشخص بوده است، این در حالی است که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، همه کشورها و شرکای خود در برجام را آماده همکاری با ایران دیده ایم، حتی فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه به روشنی بعد از اعلام خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، حمایت خود را از این توافق نامه بین المللی اعلام کرده اند. 

ظریف افزود: در جلسه ای که با سه کشور اتحادیه اروپا و قبل از آن با چین و روسیه داشته ایم، همگی بر جبران خسارت های ایران در خروج آمریکا از برجام اشاره داشته اند. بیانیه موگرینی نیز این را به خوبی نشان داده است.

وی گفت: جهان اکنون بر سر یک دوراهی است که آیا آمریکا اراده سیاسی خود را بر دنیا تحمیل می کند یا دنیا بر اساس یک نظام قانونمند که ایالات متحده آمریکا نیز زمانی جزو پایه گذاران این نظام بود، تصمیم گیری می کند؟ یقین دارم که تصمیم گیری سیاسی در جهان به سمت حرکت در راستای قانونمندی است؛ اما میزان توانمندی کشورهای مختلف در مقابله با این حرکت زورمدارانه و قلدرمابانه ایالات متحده هنوز مورد سؤال است، لذا ضروری است که امروز ببینیم، اقدامات عملیاتی و قانونی است. 

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اقدامات عملیاتی گروه ۱+۵ منهای آمریکا آغاز شده است و در سفر وین نیز با حضور وزرای امور خارجه، جزئیات اقداماتی که در حوزه بانکی و نفت قرار است انجام شود، برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران را با ما در میان گذاشتند و در این هفته نیز همکاران من، این موضوع را در پایتخت های کشورهای اروپایی و دو عضو دیگر برجام ادامه مذاکره خواهند داد. 

ظریف خاطرنشان کرد: ما حق خروج از برجام را برای خود حفظ کردیم اما انتخاب ما این است که بتوانیم با اعضای باقیمانده از برجام به یک راهکار برسیم، در قالب این قانونمندی، امروز ایران شکایت خود از ایالات متحده برای برقراری مجدد و غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه را تسلیم دیوان بین‌المللی دادگستری کرد و امیدواریم علاوه بر حوزه اقتصادی، در حوزه حقوقی نیز به دنیا نشان دهیم که اقدامات غیرقانونی آمریکا و تلاش برای بی توجهی به خواست جامعه بین المللی برای داشتن یک نظام قانونمند در دنیا، کاری نیست که از آن به راحتی و بدون مشکل حقوقی از سوی جامعه بین المللی عبور کنند. 

ایران در ماه های اخیر،مذاکرات فشرده ای رابا شرکای برجام انجام داده

در ادامه سفر «حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی که به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور کشورمان به لبنان سفر کرد، در ادامه دیدار با مسئولین لبنان با نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان این کشور دیدار و گفتگو کرد.

جابری انصاری در این دیدار با تشریح ابتکار عمل رئیس جمهوری اسلامی ایران در ارسال پیام برای روساء و رهبران کشورهای دوست و شرح مواضع ایران پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول ماههای اخیر، مذاکرات فشرده ای را با شرکای برجام انجام داده و تنها در صورتی به حضور خود در این توافقنامه ادامه خواهد داد که طرف های دیگر برجام زمینه های لازم برای برخورداری کامل ایران از امتیازات و منافع این توافق نامه را فراهم کنند.

وی همچنین در این دیدار گزارشی از تلاش های فشرده سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حل سیاسی بحران های سوریه و یمن ارائه و بر اهمیت افزایش روابط و همکاری های درون منطقه ای تاکید کرد.

جابری انصاری با وزیر امور خارجه لبنان دیدار و گفتگو کرد

همچنین در ادامه سفر جابری انصاری به لبنان، وی با جبران باسیل وزیر امور خارجه این کشور هم دیدار و گفتگو کرد.

دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی در این دیدار با اشاره به ملاقات های امروز خود با رئیس جمهور و رئیس مجلس لبنان و تشریح هدف از سفر برای انتقال پیام آقای روحانی به همتای لبنانی خود اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران موفقیت تلاش های مشترک خود با شرکای برجام برای حفظ این توافق چندجانبه بین المللی و بهره برداری کامل ایران از منافع آن را موفقیتی برای همه کشورهای منطقه و جهان در مقابله با سیاست یکجانبه گرایی آمریکا می داند.

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان نیز در این دیدار با اشاره به فشارهایی که به کشورهای منطقه از جمله ایران و لبنان وارد می شود، تاکید کرد هدف از این فشار ها اعمال سلطه بر ما است.

عادت آمریکابرای متوسل شدن به نیروی نظامی/دلیل سفرترامپ به عربستان

«علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در «همایش بانوی مومن انقلابی»، پیرامون سیاست های ترامپ در منطقه، اظهارداشت: آمریکا پس از جنگ جهانی دوم عادت کرده با متوسل شدن به نیروی نظامی خود اموال و سرمایه های ملت ها را غارت کند و این موضوع در بحث علمی نیز به نحو دیگری در جریان است.

عضومجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رئیس جمهور کنونی آمریکا به صراحت اعلام کرد که هدفش از سفر به عربستان گرفتن دلارهای نفتی این کشور به واسطه فروش سلاح به عربستان بود، عنوان کرد: سیاست به معنای تدبیر است. اینکه بعضی ها تا صحبت از سیاست می شود، می گویند ما که اصلا اهل مسائل سیاسی نیستیم هنر نیست چراکه توجه به سیاست یعنی توجه به سرنوشت انسان.

ایران و هند برای پیشبرد روابط جدی هستند

 سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که به هند سفر کرده، با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود از ملاقات خود با «ویجی گوکله» قائم مقام وزارت خارجه هند در چارچوب پانزدهمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و هند نوشت: آخرین تحولات مربوط به برجام، و چگونگی استمرار همکاری‌های دو کشور پس از خروج آمریکا از این توافق، مهم‌ترین موضوع این دور از گفتگوها بود.

وی افزود: در پی سفر بهمن ماه گذشته دکتر روحانی به هند، پیشرفت‌های مثبتی در همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه‌های انرژی، تجارت و ترانزیت صورت گرفته است، اراده ایران و هند برای پیشبرد روابط چندوجهی دو کشور در عرصه‌های مختلف، بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل، جدی است.

اروپا نباید به بیانیه اکتفاکند/نیاز به دریافت راهکارهای عملی داریم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با یورونیوز ضمن تاکید بر اهمیت روابط با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام اظهارداشت: جدا از تعهد سیاسی اروپایی‌ها برای پایبندی به توافق هسته‌ای اینک نیاز به مشاهده اقدامات عملی آنهاست.

وی تصریح کرد: اروپا نباید تنها به اظهار نظر و صدور بیانیه اکتفا کند؛ ما نیاز داریم که راهکارهایی عملی به خصوص در زمینه مراودات بانکی، سرمایه‌گذاری، انرژی، حمل و نقل و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از سوی آنها دریافت کنیم.

 ظریف در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص ملاقات اخیر پوتین و ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در فنلاند و تاکید آنها بر نوعی همگرایی نسبت به آنچه در سوریه می‌گذرد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من سرنوشت سوریه باید توسط مردم این کشور رقم بخورد. من فکر می‌کنم که مردم سوریه در برابر فشارهای زیاد، عملیات متعدد تروریستی و تهاجم افراط گرایان در طول هفت سال، استقامت خوبی از خود نشان دادند که البته در این میان ایران و سوریه نیز نشان دادند با حمایت‌های خود در کنار مردم این کشور هستند.

برگزاری نخستین سمینار سفرای ایران در خارج از کشور در تهران

 «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این خبر که گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هفته آینده در تهران برگزار می شود؛ اظهار داشت: نخستین سمینار سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت دوازدهم، هفته آینده پس از دیدار وزیر و مدیران وزارت امور خارجه و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با مقام معظم رهبری و حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی رییس جمهور آغاز به کار می کند.  

قاسمی افزود: همچنین روسای قوای مقننه و قضاییه نیز با حضور در این گردهمایی سخنرانی خواهند کرد. معاون اول رئیس جمهور، و برخی از وزرا و دیگر مقامات اقتصادی نیز از جمله مهمانان و سخنرانان این گردهمایی تخصصی خواهند بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات در چارچوب «گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی» از محورهای اصلی نشست های سمینار است. علاوه بر کار گروه های طراحی شده برای انجام نشست های تخصصی و موضوعی، در تعدادی از جلسات این سمینار چند تن از وزرا و دیگر مقامات کشور حضور یافته و ضمن  ایراد سخنرانی پیرامون موضوعات مهم منطقه ای و دیگر مباحث تخصصی تعیین شده برای این گردهمایی سراسری به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. 

 

دهمین گزارش وزارت خارجه درباره اجرای برجام تقدیم مجلس شد

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این ارتباط گفت: دهمین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه درخصوص اجرای برجام روز گذشته (۲۶ تیر ۱۳۹۷) تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شده است.

قاسمی ادامه داد: در گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه خاطرنشان شده که تحولات سه ماهه اخیر به طور کامل متاثر از اقدام غیرقانونی و یکجانبه دولت آمریکا در خروج از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ بوده است.

وی اضافه کرد: در این گزارش، ضمن اشاره به تشدید اقدام ها و رویکرد خصمانه دولت آمریکا علیه ایران در دوره مسئولیت رئیس جمهوری کنونی این کشور و نقض مکرر تعهدات دولت آمریکا وفق برجام، اقدام های دولت آمریکا در سه ماهه اخیر و پس از سخنرانی اختصاصی رئیس جمهوری این کشور راجع به سیاست جدید این کشور در قبال ایران در ۱۸ اردیبهشت تشریح شده است.

سفیران فرانسه، بلژیک و هلند در ایران با ظریف دیدار کردند

سفیران کشورهای فرانسه، بلژیک و هلند در ایران پس از پایان دوره ماموریت خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کردند.

در این ملاقات ها با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی ایران و اروپا نسبت به توطئه دشمنان برای تخریب روابط فی مابین با استفاده از بهانه های موهوم، هشدار داده شد.

همچنین در این دیدارها بر ضرورت خودداری از پناه دادن به گروهک های زبون تروریستی در خاک اروپا تاکید شد.

دبیرکل جدید سازمان D۸ با ظریف دیدار و گفتگو کرد

«جعفر کوشاری» دبیرکل جدید سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای در حال توسعه ( D۸ ) با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ظریف ضمن با اهمیت دانستن گروه D۸ و ظرفیت های مختلف نهفته در کشورهای این گروه برای توسعه همکاریها، از علاقمندی و آمادگی کشورمان به منظور توسعه همکاری با بخش خصوصی کشورهای عضو این سازمان و تبادل تجارب در حوزه های علمی و فناوری با آن کشورها یاد کرد.

انتقال تکنولوژی، همکاری در بخشهای تحقیق و توسعه، تامین مالی پروژه های اقتصادی، اتاق تهاتر، همکاری در تولید و صادرات دارو از جمله موضوعات دیگر مطرح شده در این دیدار بود.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار