محمد بنا یک‌بار دیگر سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی شد
کد خبر: ۱۰۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 28 September 2015
تابناک بوشهر: محمد بنا بار دیگر سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی شد. بعد از ناکامی تیم ملی فرنگی بزرگسالان در رقابت‌های قهرمانی جهان ٢٠١٥، شورای فنی تصمیم به برکناری کادرفنی این تیم گرفت. به اعتقاد اکثر کارشناسان کشتی، در شرایط بحرانی تیم ملی فرنگی در آستانه بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو تنها گزینه‌ای که می‌تواند این تیم را از سردرگمی نجات دهد، کسی نیست جز محمد بنا؛ معمار نسل طلایی کشتی فرنگی ایران که تاریخی‌ترین نتایج را در المپیک ٢٠١٢ لندن (سه مدال طلا) و مسابقات قهرمانی جهان و آسیا به دست آورده است.

 شرق در ادامه نوشت: شورای فنی کشتی فرنگی چهارشنبه هفته گذشته بعد از تشکیل جلسه درباره علل ناکامی فرنگی‌کاران در رقابت‌های قهرمانی جهان رسما از بنا دعوت کرد تا بار دیگر هدایت تیمی را که خودش سال‌ها پیش ساخته و پرداخته بر عهده بگیرد. بهترین مربی کشتی فرنگی دنیا نیز روز شنبه در پاسخ به نامه کتبی فدراسیون که به امضای حمید بنی‌تمیم، دبیر فدراسیون کشتی رسیده بود، برنامه‌هایش را اعلام کرد و گفت در صورتی که فدراسیون و وزارت ورزش خواسته‌هایش را برآورده کنند مسئولیت سرمربیگری تیم فرنگی بزرگسالان را برعهده می‌گیرد.

داشتن اختیار تام در حوزه کشتی فرنگی در فاصله باقیمانده تا بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو با هماهنگی فدراسیون و دعوت از ٣٦ نفر از کشتی‌گیران برای اردوی آماده‌سازی از ١٢ مهر جاری از جمله شرایط بنا برای حضور در تیم ملی بود. البته پیش از این گفته شد یکی دیگر از شرط‌های مهم بنا برای بازگشت به خانه کشتی نبود حسن بابک، مدیر تیم‌های ملی کشتی، بالای سر تیم بزرگسالان بوده است. در همین رابطه نیز شورای فنی در جلسه روز چهارشنبه خود این مسئولیت را از بابک سلب کرد و هدایت تیم‌های فرنگی نوجوانان و جوانان را به او سپرد! با تمام اینها بعد از مدت‌ها جنجال و کشمکش و خواست مردم و ملی‌پوشان، آقای خاص کشتی ایران روز گذشته در جلسه حضوری با رسول خادم، رئیسی که اختلاف‌نظر بسیاری با او داشت به توافق رسید تا تیم ملی را برای المپیک آماده کند و سرمربی شود.

 بنا پيش از اين اعتقادي به برگزاري مسابقه انتخابي نداشت و اختلاف نظر اصلي‌اش با خادم هم بر سر اين موضوع بود. او حالا شرط انتخابي را پذيرفته، به‌غير از وزن حميد سوريان(وزن ٥٩ كيلوگرم). محمد بنا، بعد از کسب نتیجه تاریخی در المپیک لندن در اعتراض به اوضاع بد مالی حاکم بر کشتی، از همکاری با تیم ملی فرنگی امتناع کرد. تیم ملی فرنگی بعد از رفتن بنا در شرایطی در میادین آسیایی و جهانی حاضر شد که نتوانست نتایج درخشان گذشته خود را به دست آورد. یک‌سال‌ونیم بعد از این موضوع، فدراسیون دوباره از این مربی پرافتخار دعوت کرد تا هدایت فرنگی‌کاران را بر عهده بگیرد اما تنها بعد از چندماه همکاری بنا با تیم، بعد از بازگشت از مسابقات قهرمانی آسیای ٢٠١٤ این‌بار به دلیل اختلاف سلیقه با رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی و البته در اعتراض به نداشتن اختیار تام از سوی خادم، قهر کرد و رفت، او دیروز پس از ١٧ ماه به کشتی ایران بازگشت.

افتخارات بنا
بنا اول‌بار در سال ۲۰۰۵ هدایت تیم‌ملی کشتی فرنگی را عهده‌دار شد تا عصر طلایی کشتی فرنگی آغاز شود. در این مدت این تیم سه سال پیاپی صاحب مدال طلا در رقابت‌های قهرمانی جهان شد. در سال ۲۰۰۷ در پی اختلاف با محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس وقت فدراسیون کشتی، از سرمربیگری برکنار شد اما پس از شکست سنگین تیم ملی در المپیک ٢٠٠٨ پکن دوباره از او دعوت به کار شد تا دوباره تیم را احیا کند.

بنا توانست تیم ملی کشورمان را در مسابقات جهانی سال ۲۰۰۹ با یک مدال طلا و سه مدال برنز به مقام دوم برساند. این اولین‌بار بود که کشتی فرنگی ایران روی سکوی جهانی قرار می‌گرفت. این در حالی بود ‌که پنج کشتی‌گیر این تیم برای اولین‌بار در مسابقات جهانی حاضر می‌شدند. در سال ۲۰۱۰ نیز تیم ملی کشتی فرنگی ایران این بار در رقابت‌های جام‌جهانی در ارمنستان، با هدایت بنا برای نخستین بار قهرمان شد. در همین سال این تیم با چهار مدال طلا و یک مدال برنز به مقام نخست بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو رسید که بهترین نتیجه کشتی فرنگی ایران در بزرگ‌ترین رویداد قاره کهن پس از بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران (هشت طلا و یک نقره در ١٠ وزن) محسوب می‌شد.

 تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۱ در ترکیه نیز با وجود حضورنداشتن حمید سوریان، نابغه کشتی فرنگی ایران، با کسب دو طلا و یک برنز بر سکوی سوم جهان تکیه زد. در این سال محمد بنا به‌عنوان بهترین مربی سال کشتی فرنگی انتخاب شد. اما مهم‌ترین کار آقای خاص وقتی بود که در سال ٢٠١٢ در المپیک لندن نتیجه‌ای تاریخی به دست آورد. او با کسب سه مدال طلا در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا، تاریخی‌ترین واقعه ورزش ایران را رقم زد. ایران در طول دوران حضورش در بازی‌های المپیک نتوانسته بود در رشته کشتی فرنگی به مدال طلا برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :