معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بیش از نیمی از گردشگران ورودی به استان اردبیل با نیت مسائل درمانی و توریسم درمانی به استان اردبیل وارد شده و از ظرفیت‌های گردشگری استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶ 06 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، قادر تقی‌زاده عصر امروز در آیین اختتامیه جشنواره و نمایشگاه ملی اقوام ایرانی در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در ایران دارای اقوام مختلفی از جمله ترک، لر، بلوچ، کرد و... هستیم که از نظر فرهنگ و خرده فرهنگ دارای تنوع هستند.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم قومیت‌ها را در گردشگری رواج دهیم، موفق عمل کرده‌ایم، گفت: 49 درصد گردشگران ورودی به استان اردبیل با هدف مسائل درمانی به استان وارد می‌شوند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به حضور عشایر شاهسون در استان اردبیل افزود: عشایر شاهسون به عنوان دومین ایل عشایر کشور مطرح هستند.

تقی‌زاده با اشاره به ویژگی‌های عشایر شاهسون تصریح کرد: آلاچیق عشایر شاهسون دارای سازه مشخصی است و تفاوت اساسی با سایر سازه‌های آلاچیق عشایر دارند.

وی با اشاره به تدوین کتاب در مورد سازه‌های آلاچیق عشایری بیان کرد: عشایر از لحاظ تزئینات، صنایع دستی، لباس سنتی، مراسم آیینی، پوشش، محصولات دامی، بازی‌های بومی و محلی، پخت و پز و گیاهان دارویی دارای شاخصه‌های مشخص هستند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل برای همکاری در برگزاری سومین دوره این جشنواره در سال آتی خبر داد و اضافه کرد: این سازمان می‌تواند با هماهنگی مطلوب با ادارات کل میراث فرهنگی سایر استان‌ها در برگزاری مطلوب این جشنواره نقش مؤثری داشته باشد.

در این مراسم که با انتخاب غرفه برتر در دانشگاه محقق اردبیلی به انجام رسید، مدیر امور اجتماعی و ایثارگران دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه ترویج سبک زندگی اسلامی، ایرانی مبتنی بر ظرفیت‌های بومی کشور رویکرد اصلی این جشنواره بود، گفت: معرفی قومیت‌های مختلف ایرانی به شهروندان و دانشگاهیان نیز مهمترین هدف برگزاری این جشنواره است.

کیوان بهجو با اشاره به ضرورت برگزاری این جشنواره و نمایشگاه تاکید کرد: لزوم آگاهی مردم از پیشینه فرهنگی و هویتی خود نشان از ضرورت برگزاری این جشنواره بود.

دبیر اجرایی جشنواره ملی اقوام ایرانی افزود: هر غرفه به نوعی پیام سبک زندگی ایرانی، اسلامی دارد که می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن به بحث عمیق اقتصاد مقاومتی باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :