تابناک: سازمان تعاون روستایی ایران از هفته آینده برای خرید توافقی سیب از باغداران کشور وارد بازار خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸ 06 October 2015

به گزارش تابناک مرکزی، حسین صفایی معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: در حالی که سیب جزو محصولات بارور سال جاری به‌شمار می‌رود، وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور تنظیم بازار و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان، خرید توافقی سیب را آغاز خواهد کرد.

حسین صفایی افزود: در حال حاضر قیمت سیب بین سه‌هزار و 400 تا سه‌هزار و 700 تومان برآورد شده است که در حاشیه بازار، دولت برای خرید سیب از کشاورزان و باغداران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ذخیره‌سازی به‌منظور تنظیم بازار شب‌های پایانی سال برای صادرات سیب نیز مجراهایی پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور ادامه داد: یکی از ابزارهای حمایتی برای محصولات اساسی کشور، خرید تضمینی است که دولت برای محصولات راهبردی و جلوگیری از اشباع بازار و کنترل عرضه و تقاضا آن را به‌کار گرفته است.

صفایی تصریح کرد: روزهای آخر برداشت گندم سپری می‌شود و تاکنون شرکت بازرگانی دولتی با کمک اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولید هشت میلیون و 60 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است.

وی یادآور شد: پس از گندم، ذرت به‌عنوان دومین محصول مشمول خرید تضمینی مورد توجه قرار گرفته است که به‌غیر از خوزستان، سایر استان‌ها می‌توانند با تحویل محصول، مطالبات و وجوه خود را دریافت کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: کشاورزان خوزستانی پس از آنکه محصول خود را خشک کردند و در انبارهای تحت کلید بورس سپرده کردند، می‌توانند برگه و قبض اموال خود را در تابلوی بورس به فروش رسانده و مطالبات حاصل از فروش خود را از خریدار و مابه‌التفاوت آن را که توسط بورس محاسبه می‌شود، از جهاد کشاورزی خوزستان دریافت کنند.

صفایی اظهار داشت: سایر نقاط کشور می‌توانند ذرت خود را به‌صورت خرید تضمینی و به شکلی که همه‌ساله محصول خود را تحویل داده‌اند برای پرداخت مطالبات خود اقدام کنند.

وی با اشاره به لزوم خرید توافقی گفت: در ماه‌های گذشته حدود 700 هزار تن ذرت توسط شبکه‌های تعاونی به‌صورت توافقی خریداری شده است، اما آنچه این وزارتخانه دنبال می‌کند، شروع خریدهای توافقی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :