سرپرست فرمانداری گرمی مغان از مذاکره با جمهوری آذربایجان به منظور اصلاح انحراف رودخانه مرزی این شهرستان با آن کشور و آزادسازی اراضی کشاورزی مرزنشینان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 07 October 2015
میرعلی رحیمی زاد روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: گرمی مغان با جمهوری آذربایجان بیش از 93 کیلومتر مرز مشترک دارد و مرزنشینان ما عمدتا رودخانه مرزی بالهارود را خط مرز محسوب می کنند.
وی افزود: در سال های گذشته بر اثر فرسایش خاک حریم بالهارود به تدریج و به طور طبیعی در 9 نقطه از مسیر رودخانه، خط مرز به طور چشم گیری تغییر یافته است.
وی اظهار کرد: این تغییرات طبیعی باعث شده است تا بخش هایی از اراضی کشاورزی مرزی گرمی مغان در آن سوی مرز و بخشی از اراضی کشاورزی کشور همسایه نیز در این سوی مرز قرار بگیرد.
این مسوول بیان کرد:این امر موجب محدودیت زارعان در استفاده از اراضی کشاورزی و تضییع حقوق مرزنشینان شده است.
او ادامه داد: سطح اراضی کشاورزی گرمی مغان که در آن سوی رودخانه مرزی مانده، بیشتر از میزان اراضی جمهوری آذربایجان است که در این سوی بالهارود قرار دارد.
سرپرست فرمانداری گرمی مغان گفت:گفتگوی مقدماتی با مقام های جمهوری آذربایجان برای اصلاح مسیر بالهارود و خط مرز مشترک انجام شده است.
رحیمی زاد افزود:به زودی هیئتی از جمهوری آذربایجان به گرمی مغان سفر می کند تا با بررسی دقیق پروتکل مرزی و با استفاده از لودر و بیل مکانیلی به اصلاح انحراف بالهارود و تعیین خط دقیق مرز مشترک اقدام شود.
وی اظهار کرد:به همین منظور 20 میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت کشور تامین و در اختیار شرکت آب منطقه ای استان اردبیل قرار گرفته است.
وی بیان کرد:حدود سی نفر از مرزنشینان گرمی مغان به علت تضییع اراضی کشاورزی به اجرای طرح انسداد مرزی اعتراض داشتند.
این مسوول ادامه داد:اصلاح خط مرزی بر اساس پروتکل، به نفع زارعان و مرزنشینان گرمی مغان و کشور همسایه خواهد بود و بعد از آزادسازی اراضی کشاورزی، طرح انسداد مرزی اجرا خواهد شد.
رحیمی زاد اضافه کرد:امنیت مرز و مرزنشینان از اهمیت بسزایی برخوردار است و بعد از اصلاح مرز و اجرای طرح انسداد مرزی، برداشت آب از بالهارود و چرای دام در اراضی مرزی برای مرزنشینان امکان پذیر خواهد بود.
گرمی مغان با 93 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان در شمال اردبیل واقع شده است و بیشترین نوار مرزی را در بین شهرستان های مرزی این استان دارد.
برخی از روستاهای بخش های مرکزی و موران گرمی مغان در همسایگی جمهوری آذربایجان در نقطه صفر مرزی قرار دارند.
سرپرست فرمانداری گرمی مغان، پیشتر از اجرای طرح انسداد مرزی در این شهرستان و پرداخت خسارت به مالکان اراضی محدوده اجرای این طرح خبر داده بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :