در این مقاله درباره تفاوت‌های موجود بین باتری یو پی اس و باتری موتور سیکلت اطلاعاتی را برای شما بازگو کنیم، پس با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۱۲۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶ 17 August 2023

در وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت‌ها یک باتری تعبیه شده است که جهت تأمین انرژی لازم وسایل نقلیه به کار گرفته می‌شود. در هر یک از وسایل نقلیه شکل و اندازه باتری‌ها با یکدیگر فرق دارند. به طور کلی باتری‌ها با این عنوان شناخته شده‌اند که انرژی را در خود ذخیره می‌کنند و به نوعی منبع انرژی محسوب می‌شوند. با این که به طور عمومی کاربرد آن‌ها به یک شکل است اما در بعضی از موارد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به همین منظور سعی داریم در این مقاله درباره تفاوت‌های موجود بین باتری یو پی اس و باتری موتور سیکلت اطلاعاتی را برای شما بازگو کنیم، پس با ما همراه باشید.

تفاوت باتری UPS و باتری موتورسیکلت

تفاوت باتری یو پی اس و باتری موتور سیکلت

بدیهی است که بین باتری‌های یو پی اس و باتری‌های موتور سیکلت تفاوت‌هایی وجود دارد. به عبارتی باتری‌های موتور سیکلت طوری طراحی شده‌اند که میزان زیادی از جریان را برای مدت زمان بسیار کوتاهی جهت تأمین قدرت استارت موتور سیکلت و روشن شدن موتور آن فراهم می‌نمایند. طریقه شارژ شدن مجدد باتری‌های موتور سیکلت بدین گونه است که با کار کردن و روشن بودن موتور سیکلت، دینام موتور باتری را شارژ می‌کند. این امر بدین منظور است که موتور سیکلت در دفعه بعدی بتواند توان لازم را برای استارت زدن داشته باشد.

پس همانگونه که ذکر شد باتری موتور سیکلت به مدت چند ثانیه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا موتور روشن گردد. در طرف مقابل باتری‌های یو پی اس مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساختار این دو باتری نیز شاهد تفاوت‌هایی هستیم، بدین صورت که در باتری موتور سیکلت تعداد پلیت‌ها زیاد می‌باشد. در این حالت سطح صفحات الکترود جهت واکنش با الکترولیت بالا می‌رود. چنین ساختاری سبب می‌شود که جریان زیادی در مدت زمان کمی تولید گردد.

تفاوت باتری UPS و باتری موتورسیکلت

در نقطه مقابل در باتری‌های یو پی اس شاهد تعداد کمتری از پلیت‌های الکترود هستیم که نازک نیز هستند. همچنین به خاطر داشته باشید که حجم الکترولیت در باتری‌های یو پی اس زیاد است. به همین منظور واکنش شیمیایی به وقوع پیوسته در آن نیازمند زمان بیشتری می‌باشد. در این شرایط باتری یو پی اس می‌تواند مقدار ثابتی از جریان را برای مدت زمان طولانی‌تری تأمین نماید.

یو پی اس چیست؟

به منبع تغذیه برق اضطراری و یا بدون وقفه اصطلاحا یو پی اس می‌گویند. این سیستم الکترونیکی می‌تواند جریان برق را در خود ذخیره نمایند و در مواقع لزوم آن را ارائه دهد. از طرفی به هنگام وجود جریان برق نیز باتری های یو پی اس‌ها جریان برق شهری را تنظیم می‌کنند و ثابت نگه‌ می‌دارند. در برخی از سیستم‌های حساس نیز از نفوذ نویزها و اختلالات جلوگیری می‌کنند. به طور معمول یو پی اس‌ها از یکسو کننده، باتری و اینورتر ساخته شده‌اند. یکسو کننده‌ها جریان AC را به DC تبدیل می‌کنند تا در باتری یو پی اس ذخیره گردند. باتری‌ها انرژی برق را در خود ذخیره می‌کنند و در آخر اینورتر وارد عمل می‌شود. همانطور که ذکر شد جریان برق ذخیره شده در باتری به صورت DC می‌باشد. برای این که این جریان مجددا به AC تبدیل شود به یک مبدل نیاز است. این مبدل اینورتر نام دارد که جریان DC را به AC تبدیل می‌کند.

کاربرد یو پی اس چیست؟

دو مورد وجود دارد که کاربرد اصلی و مهم یو پی اس‌ها به شمار می‌آیند، همانگونه که ذکر شد یو پی اس نیروی برق لازم را در مواقع اضطراری در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد. از طرفی به هنگام کار کردن با سیستم نیز یو پی اس‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، در چنین حالتی یو پی اس‌ها از ایجاد نویز و اختلال در جریان برق دستگاه مصرف کننده پیشگیری می‌کنند. در حالت کلی یو پی اس‌ها از تجهیزات الکترونیکی محافظت می‌کنند اما حفاظت آن‌ها به طور عمده مربوط به رایانه‌ها، مراکز داده و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی می‌باشد‌. اختلالات موجود در جریان برق می‌تواند تلفات زیادی را به کسب‌وکارها وارد نماید از این رو یو پی اس‌ها به کار گرفته می‌شوند و کاربرد آن‌ها در این بخش نمایان می‌شود.

تفاوت باتری UPS و باتری موتورسیکلت

ویژگی‌های باتری یو پی اس چیست؟

باتری‌های یو پی اس یک فاصله بین منبع تغذیه اصلی و برق پشتیبان محسوب می‌شوند. همچنین در نظر داشته باشید که یو پی اس‌ها به خودی خود به عنوان یک نسخه پشتیبان ساخته نشده‌اند. به همین علت باتری که به یو پی اس متصل شده است نمی‌تواند بار ثابت را برای بیش از چند دقیقه تحمل نماید. بخش زیادی از باتری‌های یو پی اس از سرب ساخته شده است به همین منظور قیمت این محصول همواره در حال نوسان می‌باشد چرا که قیمت سرب دائما متغیر است. در این نوع از باتری‌ها شاهد هیچگونه نشتی نیستیم چرا که با فیبر و نمد حفاظت شده‌اند. در انواع دیگری از باتری‌های یو پی اس مانند سیلد اسیدی و نیکل کادمیومی نیز امکان نشتی وجود ندارد و در آن‌ها اسید و گاز هیدروژن به بیرون نفوذ نمی‌کند.

شباهت‌های باتری یو پی اس و باتری موتور سیکلت چیست؟

در بخش فوق درباره تفاوت‌های باتری یو پی اس و باتری موتور سیکلت مطالبی را ارائه دادیم در این بخش نیز قصد داریم درباره شباهت‌های آن‌ها توضیحاتی را شرح دهیم. از سری شباهت‌های موجود بین این دو نوع باتری می‌توان به آمپر و ولتاژ آن‌ها اشاره نمود.

البته شاید به دلیل این شباهت بین این دو نوع باتری برخی از مصرف کنندگان به این موضوع فکر کنند که برای یو پی اس از باتری موتور سیکلت بهره ببرند اما باید توجه داشته باشید که این باتری‌ها در موارد دیگری با همدیگر فرق دارند و استفاده آن‌ها به جای یکدیگر مشکلات جدی را به وجود خواهد آورد. درست است که ولتاژ آن‌ها مانند یکدیگر است اما ساختار و عملکرد آن‌ها با همدیگر فرق دارد. در مقابل نمی‌توان باتری موتور سیکلت را برای یو پی اس نیز به کار برد چرا که اسید موجود در باتری موتور سیکلت هیچ حفاظی ندارد و با نصب در دستگاه یو پی اس، ممکن است به بیرون نشت كند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :