مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه از 438 مرکز معاینه فنی در سطح کشور، 398 مرکز به سامانه ملی «سیمفا» وصل شده است، گفت: 80 درصد خودروها در تهران فاقد معاینه فنی هستند.
کد خبر: ۱۲۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 01 November 2015
ولی آذروش اظهار داشت: با توجه به وضعیت و شرایط کنونی کشور تنها راه کاهش آلودگی هوا و قابل تحمل کردن هوای تنفسی شهر تهران برای شهروندان انجام دقیق معاینه فنی همه خودورها، محدود کردن تردد خودروهای کاربراتوری در سطح شهر و رعایت قانون ممانعت از تردد خودروهای فرسوده است.

وی با اشاره به سهم 80 درصدی خودروها در آلودگی شهر تهران تصریح کرد: از سه میلیون دستگاه خودروی مشمول معاینه فنی در شهر تهران با سپری شدن 7 ماه از سال تنها 230 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران جهت اخذ معاینه فنی مراجعه کرده‌اند. این بدان معناست که بالغ بر 80درصد خودروها در تهران فاقد معاینه فنی هستند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو شهر تهران با بیان اینکه براساس آمار مراکز 27 درصد از مردودی خودروها مربوط به تست آلایندگی است، ادامه داد: مطابق حدود مجازی که برای خودروهای انژکتوری و کاربراتوری توسط سازمان حفاظت محیط زیست به مراکز ابلاغ شده، قبول شدن خودروهای کاربراتوری در این آزمون بسیار ساده است ولی به رغم این مسئله در حدود 50 درصد از خودروهای کاربراتوری مراجعه کننده به مراکز از آزمون آلایندگی مردود می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 300 هزار دستگاه خودروی کاربراتوری در تهران در حال تردد هستند که آلودگی آنها در حالت خوشبینانه 20 برابر یک خودروی با استاندارد پایین یورو 2 است و عامل 45 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد همین 300 هزار خودرو است. بدون تردید اجرای هر طرحی که بتواند این تعداد بسیار اندک 10 درصد خودروها را ساماندهی کند در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر خواهد بود.

آذروش در ارتباط با عدم اعمال قانون و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 70 درصد از ظرفیت مراکز خالی است و با ادامه این روند در روزهای آتی، با افزایش سرما و پدیده وارونگی هوا همچون سنوات گذشته با وضعیت آلودگی شدید هوا روبرو خواهیم شد. با توجه به عدم همکاری شهروندان‌، برای پیشگیری از بروز مشکل پلیس بایستی هر چه زودتر نسبت به اتصال به سامانه معاینه فنی شهر تهران و اعمال قانون جریمه به صورت سیستماتیک و نرم افزاری اقدام کند. بدون تردید برخورد پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی می‌تواند تاثیر مستقیم در کاهش آلودگی هوا، روانی ترافیک و جلوگیری از توقف خودروها به علت نفص فنی در راه‌ها شود.

دبیر معاینه فنی کلانشهرهای کشور در خصوص وضعیت سلامت کارکرد مراکز معاینه فنی گفت: بالغ بر 70 درصد خودورهای کشور در مراکز مکانیزه معاینه فنی کلانشهر‌های کشور معاینه فنی می‌شوند. مراکز مکانیزه معاینه فنی تحت نظارت کلانشهرهای کشور دارای وحدت رویه در عملکرد و استانداردهای نظارتی مناسب هستند.

وی افزود: در خصوص دیگر مراکز با توجه به راه اندازی سیستم یکپارچه سامانه ملی «سیمفا» توسط وزارت کشور و اصلاحاتی که در بحث نظارتی در آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه فنی در مصوبه دی ماه 93 هیئت وزیران صورت پذیرفته، به زودی مشکلات در این حوزه برطرف خواهد شد. در حال حاضر از 438 مرکز معاینه فنی در سطح کشور 398 مرکز به سامانه ملی وصل شده است و نتایج آزمون به صورت سیستماتیک وارد سامانه می‌شود و هیچ خودرویی بدون حضور فیزیکی نمی‌تواند گواهی معاینه فنی دریافت کند.

آذروش گفت: به نظر می‌رسد سلامت کارکرد مراکز در مجموع در سطح کشور به حد قابل قبولی رسیده است ولی با تمام این اوصاف با توجه به اعتماد 100 درصد پلیس به مراکز تحت نظارت شهرداری تهران، براساس آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ستاد معاینه فنی خودروهای تهران این آمادگی را دارد تا نسبت به پذیرش خودروهایی که خارج از مراکز 14 گانه تحت نظارت شهرداری تهران معاینه فنی دریافت کرده‌اند اقدام  و به صورت رایگان در صورت قبولی در آزمون‌ها،گواهی معاینه فنی صادر کند. این مسئله نیز تا آماده شدن سامانه ملی معاینه فنی برای حصول اطمینان خاطر پلیس برنامه ریزی شده است‌.

وی در پایان اظهار داشت: بدون تردید اجرایی شدن معاینه فنی که بنابر اذعان همه مسئولان و کارشناسان نقش بسیار بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت به اهتمام و همکاری جدی پلیس نیازمند است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :