رئیس منابع طبیعی اردکان:
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردکان با بیان اینکه با پدیده زمین خواری در این شهرستان به شدت برخورد می شود از همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی با این اداره در این زمینه خبر رداد.
کد خبر: ۱۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵ 10 March 2015
با زمین خواران برخورد می شود
به گزارش تابناک یزد،مرتضی افخمی اردکانی در نشستی با اصحاب رسانه وخبرنگاران اردکان با بیان اینکه هر ساله از 15 تا 21 اسفند ماه به مناسبت هفته منابع طبیعی برنامه های خاصی در سراسر کشور با حضور مسوولان و آحاد مردم برگزار می شود افزود: همیشه سخنان مقام معظم رهبری در این هفته بعنوان نقشه راهی برای مجموعه منابع طبیعی بوده و باعث دلگرمی پرسنل این سازمان است.
وی اضافه کرد: حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی از جنگل ها ، مراتع ، اراضی، بیشه های طبیعی ، حفاظت و حمایت از آب و خاک کشور از طریق مدیریت علمی بر حوزه های آبخیز و رعایت اصول توسعه پایدار هدف اصلی این سازمان بوده و در این راستا برنامه های مختلفی هر ساله اجرا می گیرد.
فاخمی با بیان اینکه وسعت شهرستان اردکان بیش از 2 میلیون و 309 هزار هکتار بوده و از این مقدار تنها 100 هزار هکتار مستثنیات (اراضی که ملی و دولتی نبوده و متعلق به مردم می باشد) و بیش از 2میلیون و 200 هزار هکتار تحت مدیریت اداره منابع طبیعی شهرستان است.
این مسوول با اشاره به این موضوع که بیش از 13هزار و 700 هکتار از سطح شهرستان را مراتع تشکیل می دهد به بیان اهمیت مراتع با توجه به ارزش های اقتصادی و حفاظتی این عرصه ها پرداخت و از برداشت و صادرات گیاهان صنعتی و دارویی موجود در مراتع مثل آنغوزه خبر داد.
افخمی اردکانی با بیان اینکه 92 هزار هکتار اراضی بیابانی در شهرستان وجود دارد افزود: ریگزارهای شهرستان یکی از پتانسیل های مهم اکوتوریستی منطقه بوده که از لحاظ اقتصادی دارای اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 5700 هکتار جنگل دست کاشت با کاشت گونه های مقاوم و حفظ و حراست آن توسط این اداره صورت گرفته است اظهار کرد: شهرستان اردکان به دلیل واقع شدن در منطقه مرکزی ایران و کویری بودن آن حفظ پوشش گیاهی درآن بسیار مهم می باشد.
رییس اداره منابع طبیعی اردکان در ادامه با بیان اینکه اداره منابع طبیعی با هماهنگی مقامات استانی اقدام به ایجاد پارک جنگلی صنایع نموده از کشت 25 هکتار از پارک یاد شده در سال گذشته و امسال خبر داد.
وی تاکید کرد: این پارک به خواست خدا و بعنوان فیلتر سبز ماندگارترین فضای سبزی خواهد بود که توسط واحدهای صنعتی ایجاد شده است .
این مسوول در ادامه خبر از پروژه ملی تشکیل شرکت تعاونی بخش منابع طبیعی داد و گفت: کارهای مقدماتی آن انجام شده که با استقرار آن و مشارکت بهره برداران منابع طبیعی، اهداف سازمان بهتر محقق می گردد.
وی در ادامه گفت: متاسفانه در شهرستان اردکان با داشتن وسعت بسیار زیاد دارای 2 نفر نیروی حفاظتی بوده که این موضوع باعث فشار مضاعف بر روی نیروهای حفاظتی شهرستان شده و امیدواریم مسوولان اداره کل تمهیدات مناسبی برای این موضوع بیندیشند.
افخمی اردکانی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی های پی در پی و کم آبی برای حفظ و حراست از آب و خاک نیاز به یک برنامه اساسی است تصریح کرد: در حالیکه متوسط بارندگی در کشور 250 میلی متر میباشد این میزان در شهرستان ما 60 میلی متر است بایستی از این مقدار کم بارندگی، حداکثر استفاده را کنیم .
وی اظهار کرد: در سال 93 و در حوزه آبخیزداری یک پروژه عملیات مکانیکی در حوزه عقدا با اعتبار بیش از 800 میلیون ریال ، پروژه بند خاکی در رباط پشت بادام وحاجی آباد با اعتبار 7200 میلیون ریال وعملیات بیولوژیک رباط پشت بادام با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال انجام شده است .
وی با تشکر از مجموعه پرسنل دادگستری و نیروی انتظامی شهرستان افزود : سالجاری 28 پرونده قضایی در رابطه با تصرف و تخربیات منابع طبیعی تشکیل شده و همچنین بیش از 253 هزار مترمربع زمین در همین سال توسط مامورین یگان حفاظت از متصرفین خلع ید شده است.
این مسوول خبر از تخصیص بیش از240 هکتار اراضی دولت جهت اجرای 70 طرح مختلف در بخشهای کشاورزی، دامداری و صنایع مختلف در سطح شهرستان داد. .
رئیس اداره منابع طبیعی اردکان با اشاره به اینکه سال گذشته در هفته منابع طبیعی بیش از 5 هزار اصله نهال بین مردم توزیع کرده ایم افزود: همچنین درسال گذشته با مشارکت شهرداری 40 هزار اصله نهال زیر کشت رفت و تا سال آینده آماده توزیع درسطح شهرستان و استان است .
وی با اشاره به اینکه در نماز جمعه نیز نهال های انار، سنجد ، کاج و سرو را توزیع نموده ایم افزود: خوشبختانه نهال های انار و سنجد از استقبال خوبی توسط همشهریان برخوردار بود و این انگیزه را ایجاد کرد که نهال های بیشتری برای سال های آینده در این زمینه تولید نماییم .
به گزارش ایرنا، وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف منابع طبیعی موضوع را بوسیله شماره رایگان 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی جهت پیگیری گزارش نمایند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :