والدین هر 6 ماه یک بار اطلاعات تربیتی خود را به‌روز کنند
کد خبر: ۱۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸ 14 March 2015

والدین هر 6 ماه یک بار اطلاعات تربیتی خود را به‌روز کنند

کارشناس برجسته تربیتی کشور گفت: والدینی در تربیت فرزندان خود موفق خواهند بود که هر 6 ماه یک بار خود را در زمینه مسائل تربیتی به‌روز کنند.

به گزارش فارس؛ حجت‌الاسلام علیرضا تراشیون در جمع والدین دانش‌آموزان استان همدان به آخرین سلسله مباحث تربیتی خود در این شهر طی سال 93 که به همت مؤسسه شهید مدنی برگزار می‌شد، پرداخت و اظهار کرد: مسئله تربیت دارای اصول ثابت بوده اما روش‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به شیوه تربیتی والدین طی سال‌های قبل، خاطرنشان کرد: در گذشته برخی والدین با نداشتن دانش تربیت فرزندان خود را به شیوه درست تربیت می‌کردند، چراکه در آن دوران عوامل معارض بر تربیت وجود نداشت.

*رکن اساسی تربیت فرزندان دوستان هستند

کارشناس برجسته تربیتی کشور با بیان اینکه امروزه رکن اساسی تربیت فرزندان دوستان هستند، گفت: پدران و مادرانی موفق در تربیت فرزندان خواهند بود که هر 6 ماه یکبار خود را در زمینه مسائل تربیتی به‌روز کنند.

وی با اشاره به تغییرات گسترده در سبک زندگی، مطالعات و یادگیری روش‌های جدید تربیتی را از سوی والدین لازم دانست و افزود: والدینی که نتوانند خود را به‌روز کنند در تربیت فرزندان خود با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

تراشیون دلیل فحاشی و بددهنی برخی همسران را پایین بودن آستانه تحمل آنها و نیز تأثیر عوامل زیست‌محیطی دانست و عنوان کرد: گاهی اوقات نوع تغذیه نیز مهمترین عامل بر فحاشی است و البته گاهی سردمزاجی افراد دلیل بر افسردگی آنها گزارش شده است.

وی با بیان اینکه نباید بستر پرخاشگری را در میان همسران ایجاد کرد، یادآور شد: نوع بیان می‌تواند به ایجاد پرخاشگری و یا کنترل آن کمک فراوانی کند و ما نیز باید نسبت به رفتار طرف مقابل رفتار خود را تنظیم کنیم.

کارشناس برجسته تربیتی کشور گرایش برخی فرزندان به جنس مخالف را به دلایل مختلف دانست و افزود: نبودن هم سن و سال در کنار فرد، نوع رفتار پدر و مادر که یکی از آنها نسبت به دیگری پرخاشگری بیشتری دارد و نیز پرتنش بودن هم‌سن و سالان می‌تواند بر این رفتار اثرگذار باشد.

*لزوم فراهم کردن محیط شاد برای فرزندان پسر در جمع آقایان

وی فراهم کردن محیط شاد برای فرزندان پسر را از سوی پدران توصیه کرد و افزود: آنها باید در میان جمع آقایان محیط شادی را تجربه کنند.

تراشیون با اشاره به عدم توجه برخی فرزندان به خواندن نماز، دلیل آن را ارتقا نیافتن باورهای دینی آنها دانست و افزود: فرزندان نیاز به الگوهای مناسب دارند، خواندن نمازهای نافله در منزل در کنار فرزندان می‌تواند آنها را به نماز خواندن تشویق کند که در این صورت باید به ارائه نقش الگویی برای آنها پرداخت.

*نماز پازل مؤثر بر حل مشکلات در زندگی

وی با تأکید بر لزوم بیان فلسفه نماز برای فرزندان از سوی والدین، بیان کرد: نماز پازل موثر بر حل مشکلات است و باید مورد توجه باشد.

کارشناس برجسته تربیتی کشور داشتن برنامه‌ریزی مناسب در نحوه زندگی را در گرایش فرزندان به نماز موثر دانست و افزود: متأسفانه سبک زندگی ما در محیط منزل مناسب نبوده و امروزه وسیله‌ای همچون تلویزیون خواب و بیداری افراد را تنظیم می‌کند.

وی با بیان اینکه اصل در ارتباطات اجتماعی بر اعتماد است، گفت: اگر در خانواده‌ها اصل بر بی‌اعتمادی باشد ایرادهای متفاوتی از یکدیگر گرفته می‌شود.

تراشیون با اشاره به اینکه نباید به فرزندان خود بدبین بود و باید به آنها اعتماد دانست ولو احتمال به انجام رفتارهای نادرست از سوی آنها وجود داشته باشد، افزود: باید روش صحیح زندگی را به فرزندان خود آموخت.

*مراقبت از فرزندان یک نیاز است

کارشناس برجسته تربیتی کشور مراقبت از فرزندان را یک نیاز دانست و یادآور شد: یکی از راه‌های افزایش باورهای دینی در فرزندان مراقبت از آنهاست که این امر می‌تواند باعث کاهش انحرافات در فرزندان شود.

تراشیون با اشاره به نوع پوشش والدین در محیط منزل، خاطرنشان کرد: در محیط منزل باید حیای پوشش مورد توجه باشد.

 وی دلیل برخی اختلالات عاطفی و رفتارهای نامتعارف فرزندان را اضطراب، نامهربانی پدر و مادر و مسائلی از این دست دانست و افزود: والدین نباید دختران خود را در مرحله اضطراب قرار دهند، چراکه این امر باعث اختلالات رفتاری در آینده می‌شود.

کارشناس برجسته تربیتی کشور با اهمیت به محبت کلامی از سوی والدین به فرزندان، گفت: اختلالات رفتاری فرزندان با روش محبت به مرور رفع می‌شود.

*منشور آزادی فرزندان تا 7 سالگی بازی کردن آنهاست

وی در تعبیر نادرست برخی افراد نسبت به اینکه هفت سال اول زندگی کودک است و باید هر کاری انجام دهد، گفت: منشور آزادی فرزندان بدان معناست که آنها بتوانند در این دوران بازی کنند.

تراشیون افزود: تعبیر وزیر بودن کودک در هفت سال دوم زندگی یعنی اینکه فرزند پرکار باشد و بتواند کار خود را پیش ببرد نه تصور بر اینکه مشاور باشد.

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن شرایط و موقعیت‌های مشورت با فرزندان از سوی والدین، بیان کرد: نباید والدین در رفتار با فرزندان پلیس و قاضی باشند، بلکه باید به عنوان دوست آنها باشند.

*50 درصد ریشه مشکلات زوجین در زندگی زناشویی آنهاست

کارشناس برجسته تربیتی کشور دلیل اصرار به جدا شدن محیط خواب کودک از محیط خواب پدر و مادر را در چند عنوان خلاصه کرد و افزود: افزایش شجاعت، عدم وابستگی به پدر و مادر و رعایت امنیت جنسی و اخلاقی فرزندان از جمله نکات مهم در توجه به محیط خواب فرزندان است.

تراشیون خاطرنشان کرد: 50 درصد ریشه مشکلات زوجین در زندگی زناشویی آنها خلاصه می‌شود که باید این امر جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه فرزندان در خواب نیاز به محبت ندارند و باید در بیداری به آنها محبت کرد، گفت: پدر و مادر نباید زودتر از فرزندان بخوابند و باید از خواب آنها مطمئن شوند.

این کارشناس برجسته تربیتی کشور با بیان اینکه باید برای ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان به تعریف اعتماد به نفس در بین آنها پرداخت، افزود: فرزندان باید به توانایی خدادادی خود باور داشته باشند که البته گاهی فرزندان ظرفیت بسیار بالایی دارند که ما آنها را نمی‌شناسیم.

وی در پایان موانع اعتماد به نفس در فرزندان را امر و نهی بسیار، تحقیر، تهدید، مقایسه کردن با دیگران و وابسته کردن به خود دانست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :