ساخت کتابخانه در شهرها و روستاها یکی از راه‌هایی ارتقای فرهنگ مطالعه در جامعه است اما کتابخانه‌های روستایی در استان همدان مورد غفلت مسئولان قرار گرفته‌ است.
کد خبر: ۱۳۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 29 November 2015

ساخت کتابخانه در شهرها و روستاها یکی از راه‌هایی ارتقای فرهنگ مطالعه در جامعه است اما کتابخانه‌های روستایی در استان همدان مورد غفلت مسئولان قرار گرفته‌ است.

به گزارش فارس ، با فرا رسید ن هفته کتاب و کتابخوانی، تمام دستگاه‌های فرهنگی مرتبط با بحث کتاب در اوج فعالیت‌های خود قرار می‌گیرند و با برگزاری برنامه‌های مختلف در سطح شهر سعی در ادای دین به این مقوله فرهنگی را دارند.

تک‌تک مردم جامعه ما چه در روستا و چه در شهرهای دور و نزدیک نیازمند حضور کتاب در زندگی خود هستند و دستگاه‌های مرتبط باید سعی در ایجاد شرایط راحت برای در دسترس قرار گرفتن کتاب برای مردمی که از مراکز استان‌ها دور هستند، کنند.

ساخت کتابخانه در شهرها و روستاهای اطراف استان یکی از راه‌هایی است که می‌توان ضمن ایجاد دسترسی راحت به کتاب، ارتقای فرهنگ مطالعه در جامعه را فراهم کرد.

وقتی ریزتر و دقیق‌تر به این مقوله فرهنگی نگاه می‌کنیم، متوجه غفلت در پرداختن به امر مطالعه و ساخت کتابخانه‌های مورد نیاز می‌شویم.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کتابخانه‌های عمومی استان همدان دستگاه‌های فرهنگی هستند که تعامل بین این دو دستگاه نقش بسزایی در پیشبرد اهداف مطالعه در جامعه دارد.

در فاصله 120 کیلومتری از همدان روستایی به نام کرفس واقع در شهرستان رزن وجود دارد که جمعیتی بالغ بر 5 هزار نفر در آن ساکن هستند.

در سال 1386 ساخت کتابخانه «آیت‌الله حائری کرفسی»، در این روستا آغاز شد که مجری آن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این کتابخانه باید در مدت دو سال به منظور بهره‌برداری در اختیار اداره کتابخانه‌ها به عنوان دستگاه بهره‌بردار قرار می‌گرفت.

از طرفی در همین شهرستان در سال 86 کتابخانه‌ای به نام کتابخانه «شهدای گمنام» آغاز شد و همانند پروژه قبل باید در مدت دو سال به بهره‌برداری می‌رسید اما بعد از گذشت هشت سال این دو پروژه هنوز پایان کار خود را نگرفته‌اند که این امر نشان از کوتاهی مسئولان در امور فرهنگی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان رزن با بیان اینکه ساختمان کتابخانه «شهدای گمنام»، رزن در دو طبقه با زیربنای 600 متر آغاز شده است، اظهار کرد: این پروژه در حال حاضر دارای 78 درصد پیشرفت فیزیکی است.

علی‌اصغر توکلی با بیان اینکه قرار بود اداره ارشاد این پروژه را در سال 88 به کتابخانه‌ها تحویل دهد، تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه نیاز به 400 میلیون تومان اعتبار است که می‌توان در مدت 6 ماه آن را تکمیل کرد.

وی با اشاره به نگاه ویژه استاندار همدان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی کتابخانه «شهدای گمنام»، این کتابخانه قرار بود که در سال‌های قبل افتتاح شود که با نگاه استاندار همدان مبنی بر اختصاص بودجه 400 میلیون تومانی برای اتمام این پروژه، در صورت تزریق بودجه مراحل پایانی انجام می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رزن با بیان اینکه کتابخانه روستای کرفس بدون اتمام عملیات عمرانی به بهره‌برداری رسیده است، بیان کرد: پروژه عمرانی کتابخانه روستای کرفس برای دریافت بودجه 100 میلیون تومانی بسته نشده است.

وی ادامه داد: با بودجه تعیین شده کارهای تکمیلی محوطه‌سازی، کتابخانه و آمفی‌تئاتر تکمیل خواهد شد.

توکلی با بیان اینکه روستای کرفس جمعیتی بیش از 5 هزار نفر دارد، گفت: این کتابخانه نخستین کتابخانه روستای کرفس بوده که قبل از پایان عملیات عمرانی، به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: در کتابخانه روستای کرفس بیش از چهار هزار و 200 جلد کتاب وجود دارد که از سال 92 به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رزن خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این کتابخانه تکمیل نشده، دارای 635 نفر عضو فعال است، این امر نشان از استقبال خوب مردم روستا از کتاب دارد.

وی با اشاره به نگاه ویژه فرمانداری به کتاب تأکید کرد: در صورت تزریق بودجه، این پروژه تا پایان سال عمرانی به اتمام می‌رسد.

بر مبنای این گزارش، وقتی کمی از مرکز همدان دور می‌شویم و بعد از گذر از شهرستان کبودراهنگ به بزرگترین روستای این شهرستان به نام داغ‌داغ‌آباد می‌رسیم، این روستا هم همانند روستای کرفس رزن چندسالی‌ست درگیر تأسیس کتابخانه خود است.

کارشناس مسئول دفتر فنی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یکی دیگر از پروژه‌های تکمیل نشده کتابخانه‌ها در استان را کتابخانه «داغ‌داغ‌آباد» کبودراهنگ به نام «سید موسی حیدری» دانست و اظهار کرد: این پروژه در سال 1386 آغاز شده و هنوز به طور کامل تکمیل نشده است.

مهدی باروتیان تصریح کرد: مجری این طرح اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که منابع کتابی آن بعد از تکمیل ساختمان توسط اداره کتابخانه‌های عمومی غنی خواهد شد.

وی بیان کرد: کتابخانه «داغ‌داغ‌آباد» کبودراهنگ با زیربنای 300 متر در زمینی به مساحت یکهزار و 200 متر در حال ساخت است.

کارشناس مسئول دفتر فنی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه این کتابخانه بدون در نظر گرفتن محوطه‌سازی 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تأکید کرد: تکمیل این کتابخانه نیازمند 20 میلیون تومان است که در صورت تأمین اعتبار در مدت یک ماه تکمیل خواهد شد.

معاون مالی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با اشاره به پیشرفت 90 درصدی کتابخانه «داغ‌داغ‌آباد» کبودراهنگ گفت: این کتابخانه نیازمند 40 میلیون تومان اعتبار است.

علی مرادی‌نور خاطرنشان کرد: این بودجه برای کتابخانه «داغ‌داغ‌آباد» تصویب شده، اما هیچ پولی تاکنون در این زمینه به اداره ارشاد داده نشده است.

وی گفت: در صورت پرداخت هزینه‌های لازم این کتابخانه‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این زمینه با بیان اینکه اداره کتابخانه‌های عمومی تنها دستگاه‌های بهره‌بردار هستند، اظهار کرد: برای اینکه بتوان پروژه‌های ساخت کتابخانه را به موقع پیش برد و بودجه‌های ساخت مختص همان کتابخانه هزینه شود، بهتر است نظارت و بودجه با اداره بهره‌بردار باشد.

عاطفه زارعی با اشاره به همکاری فرمانداری در زمینه ساخت کتابخانه‌ها ادامه داد: در حال حاضر اداره کتابخانه‌ها آمادگی تأمین نیرو و تجهیز منابع کتابخانه‌ها را دارد.

وی با تأکید بر اینکه هر فضایی برای کتابخانه مناسب نیست، تصریح کرد: در حال حاضر برای ساخت کتابخانه‌های استاندارد از توان خیرین استفاده می‌شود.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: اداره کتابخانه‌ها زیربار ساخت کتابخانه نمی‌رود، چراکه به اداره کتابخانه‌ها در این زمینه بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تجهیز کتابخانه‌ها بر اساس 10 رده موضوعی منابع آن‌ها تأمین می‌شود.

بر اساس این گزارش، اگر بیشتر دقت کنیم باز از این دست کتابخانه‌هایی که قرار بوده دو ساله ساخته و به بهره‌برداری برسد، دیده می‌شود، به طوری که کتابخانه شهید مظاهری مریانج نیز بعد از گذشت سالیان زیادی همچنان ساخت آن‌ تکمیل نشده است.

این موضوع در حالی است که اگر مسئولان مجری و بهره‌بردار به اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی پی‌ ببرند، نه تنها ساخت این کتابخانه‌ها را به تأخیر نمی‌اندازند بلکه با تمام توان و قوا در این زمینه ورود می‌کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :