کد خبر: ۱۴۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳ 09 December 2015

آموزشهای فنی و حرفه ای حلقه زرین در زنجیره اشتغال پایدار

(بخش دوم)

راه حل مقابله با بحران مدرک گرایی در جامعه:( سیاست های ناصحیح) با بالا رفتن سطح علمی جامعه(همچنین از بعد مدرک گرایی) اشتیاق این قشر جامعه به کارهایی که بیشتر جنبه پرستژیکی و کلاسیک داشته باشند را دارند، منجر به ایجاد فاصله بین شغل های کاربردی و کارآفرینانه میگردد. در مکمل این اتفاق، سیاست های ناصحیح مجوز دهی در قالب مؤسسه های آموزش عالی به افراد حقیقی و حقوقی باعث میشود دانش آموختگان به شغلهای کاربردی روی نیاورند و از طرفی با گسترش این مراکز آموزشی عالی (صرفأ ارائه آموزشهای نظری به دلیل نداشتن تجهیزات برابر استانداردهای آموزشی) و نیز کاهش جمعیت جوان جامعه و در نتیجه خالی شدن کرسی های آموزش، این مراکز جهت تأمین سود و هزینه های مالی جاری، ناچار برای پر کردن این کرسی های خالی از تبلیغات "راحتی ارائه مدرک به متقاضیان" بجای رقابت در بالا بردن کیفت آموزش، روی آورند. در نتیجه خروجی این مراکز آموزشی در بازار کار با مشکل مواجه شده و هر روز به نرخ جمعیت بیکار و آن هم با مدارک عالی بالا افزوده می گردد. بایستی مسؤلان بجای ترویج شعار هر فرد یک مدرک و سوق دهی جامعه به مدرک گرایی، از شعار هر فرد یک مهارت که شعار عالیه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است، استفاده نمایند. باتوجه به بررسی گزارشات و مطالب ثبتی در قالب خبر، مشاهده میگردد تعداد قلیل از مسؤلان بخصوص پارلمانی ها به این شعار سازمان نگاه دلسوزانه داشته اند و انتظار میرود این مسؤلان که سفیران مناطق مختلف جامعه اند به این مهم بیشتر توجه داشته باشند.حال با افزایش نیروی دانش آموخته فاقد مهارت لازم در فعالیت های کاربردی بازار کار، بنظر میرسد توجه مسؤلان به آموزشهای مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای میتواند مسکنی در حل این معضل و مقابله با بحران بیکاری باشد. امر مهارت آموزی در دوره های آموزش فنی و حرفه ای همراه با تحصیل در مراکز آموزش عالی تنها حلقه مفقوده وصل کننده دانش آموختگان به شغل های کاربردی و پایدار میباشد.( ادامه در بخش بعدی)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :