مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کاداستر می‌تواند به تهیه بانک اطلاعات شناسنامه بهره‌برداران کشاورزی، تدوین الگوی کشت، برنامه‌ریزی تولید، مدیریت بهینه آب و خاک و نظام توزیع محصولات کشاورزی کمک کند.
کد خبر: ۱۴۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 11 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، رضا دوستی‌ایرانی درباره اجرای طرح کاداستر، اظهار کرد: طرح جامع کاداستر و تهیه بانک اطلاعات مکانی زمین‌های کشاورزی از طرح‌های بزرگ و مهم وزارت جهاد کشاورزی در راستای دستیابی به اهداف دولت برای حفظ و توسعه زمین‌های کشاورزی، مدیریت بهینه منابع آب و خاک کشور، تثبیت کاربری‌‌های زمین، حفظ حقوق متقابل مردم و دولت، تعیین تکلیف و ساماندهی اراضی و رفع تداخلات و اختلافات است.

وی افزود: تهیه نقشه‌های بزرگ مقیاس حد‌نگاری، تعیین حدود قطعات زمین‌های کشاورزی و مالکیت‌ها، ایجاد بانک اطلاعات مکانی زمین، تعیین و تثبیت کاربری زمین، تعیین تکلیف و رفع تداخلات و حل و فصل اختلافات مالکیت زمین و سنددار شدن زمین کشاورزی از جمله مهم‌ترین اهداف سازمان امور اراضی کشور از اجرای کاداستر زمین‌های کشاورزی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: کاداستر و ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی زمین می‌تواند به تهیه بانک اطلاعات شناسنامه بهره‌برداران کشاورزی، تدوین الگوی کشت، برنامه‌ریزی تولید، مدیریت بهینه آب و خاک و نظام توزیع محصولات کشاورزی کمک کند.

دوستی‌ایرانی خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های ترویجی، آموزشی و آشناسازی افکار عمومی به‌ویژه افراد ذی‌نفع مانند کشاورزان و بهره‌برداران روستایی با طرح کاداستر کشاورزی و تبیین و توجیه دقیق آنها در اهداف اجرای این طرح بزرگ یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل انکار است.

وی اضافه کرد: تجربه‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد کشاورزی پشتوانه و محرک توسعه روستایی است چراکه کشاورزی در روستاها منبع اشتعال و منشأ تولید و درآمد است و ترویج کشاورزی به‌عنوان وسیله افزایش توانایی‌های انسان نقش مهمی را در توسعه کشاورزی دارد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: اجرای کاداستر زمین‌های کشاورزی مانند انجام سایر فعالیت جدید در بخش کشاورزی نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات ترویجی و فرهنگی برای افزایش مشارکت عمومی و همکاری و هماهنگ‌سازی مالکین، کشاورزان و روستائیان برای اجرای این طرح  است.

دوستی‌ایرانی به اهداف فعالیت‌های ترویجی‌ آموزشی اشاره کرد و افزود: فرهنگ‌سازی، آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم به‌ویژه  مالکین و بهره‌برداران زمین با ضرورت‌ها و ابعاد مختلف اجرای طرح کاداستر، ایجاد زمینه مساعد برای جلب همکاری مالکین، بهره‌برداران و روستائیان برای اجرای بهینه عملیات میدانی و زمینی طرح کاداستر، ایجاد زمینه مساعد برای مشارکت و همکاری مالکین، بهره‌برداران و روستائیان برای تکمیل فرم‌ها و پرسشنامه‌های اطلاعات توصیفی کاداستر زمین کشاورزی و گردآوری اطلاعات مورد نیاز از جمله اهداف فعالیت‌های ترویجی و آموزشی طرح کاداستر است.

وی ادامه داد: زمینه‌سازی آشنایی مالکین، بهره‌برداران و روستائیان با قوانین و مقررات و حقوق متقابل مردم و دولت در حوزه زمین و زمینه‌سازی برای مشارکت و همکاری مالکین اراضی برای صدور اسناد زمین‌های کشاورزی از دیگر اهداف فعالیت‌های ترویجی و آموزشی طرح کاداستر است.

دوستی‎ایرانی به وظایف و اقدامات سازمان جهادکشاورزی، مدیریت امور اراضی و مدیریت ترویج اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیته راهبری استان متشکل از مدیر امور اراضی، مدیر ترویج، مجری طرح، نمایندگان اصناف و تشکل‌های بخش کشاورزی و کانون کشاورزان خبر، تعیین کارشناس به‌منظور هماهنگی، پیگیری و نظارت بر اجرای طرح و تدوین و تنظیم برنامه تعامل، ارتباط، آموزش و مشارکت ویژه تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‎‌های بخش کشاورزی از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی و مدیرت امور اراضی است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :