کد خبر: ۱۵۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴ 02 January 2016
تصمیم سختی است ماندن یا رفتن، خانه ای که سالهای زیادی خاطره همراه خود دارد را رها کردن و به دنبال یافتن منزلگاهی جدید پا در راه سرزمینی نا معلوم و غریب گذاشتن بس دشوار است.
یافتن زندگی بهتر یا رهایی از جنگ و قحطی تاوانی دارد به اندازه تن دادن به مشقت های راه و چشیدن طعم تلخ کارهای سخت و پائین در کشورهای دیگر.
مردم ایران اسلامی همواره علیه ظالمان قیام و از حق مظلوم دفاع کرده و در دوره هایی که شرایط برای مسلمانان به ویژه کشورهای همسایه سخت بوده با گشودن مرزهای کشور برادران و خواهران مهاجر خود را با روی گشاده و آغوش باز پذیرفته اند.
بسیاری از مهاجران سالهای مدیدی است که در ایران سکنی گزیده و صاحب فرزند و نوه نیز شده اند، کودکان آنان به کلاس های درس رفته و در کنار دوستان ایرانی خود رشد کرده اند.
شمار زیادی از آنان در طول این سالها توانسته اند از راه های قانونی مدارک هویتی خود را تکمیل کنند و بسیاری نیز با اتباع ایرانی ازدواج کرده اند.
اتباع افغانستان پس از نا امنی و جنگ طولانی در کشورشان به ایران مهاجرت کردند و در شهرها و روستاهای مختلف سکنا گزیده و از مزایای اتباع ایران بهره مند شده اند.
افغانستانی های بسیاری به ایران آمدند که دلیل اقبال خوب آنان برای اقامت در ایران وجود زبان، فرهنگ و دین مشترک بود، بیشتر مهاجران افغانستانی از سال 1357 با آغاز جنگهای سخت میان مجاهدان افغان و شوروی سابق از افغانستان مهاجرت کرده و به کشورهای مختلف پناه بردند.
در آن دوران سخت مرزهای ایران اسلامی به روی مردم افغانستان باز بود و رسم مروت و میهمان نوازی از سوی ایرانیان به خوبی به جای آورده شد که از این رفتار باید سایر کشورها الگو گیرند و از بستن مرزهای خود به روی مسلمانانی که برای یافتن امنیت قصد ورود به کشور های همجوار را دارند خودداری کنند.
پس از گذشت سالها و ایجاد امنیت و پایداری نسبی در افغانستان و اجرای برنامه های بازگشت مهاجران در سالهای اخیر، شمار زیادی از برادران و خواهران افغان به صورت داوطلبانه یا اجباری برای مشارکت در بازسازی افغانستان به کشورشان بازگشتند اما برخی افراد که بیشترشان مجردند مجددا و از راههای غیرقانونی به ایران سفر می کنند که برای بازگشت این افرادی نیز برنامه های خاصی در حال اجراست.
سیستان و بلوچستان با دو کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است و این مجاورت باعث شده تا شمار زیادی از اتباع خارجی آن هم به صورت غیرقانونی از طریق مرزهای این استان وارد کشور شوند.
برای بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان جای سئوال است که چرا وقتی امکان رفت و آمد قانونی وجود دارد برخی افراد سعی می کنند از راههای غیر قانونی و بدون مجوز وارد ایران شوند.
قاچاقچیان انسان با دریافت پولهای کلان از اتباع خارجی آنان را از راههای غیر قانونی پیاده یا با خودروهای وانت و سواری به داخل ایران منتقل می کنند و هیچ تعهدی نیز در قبال آنان ندارند و متاسفانه تاکنون شمار زیادی از اتباع خارجی به ویژه افغان در این مسیر جانشان را از دست داده اند.
قاچاقچیان انسان هنگام انتقال غیر قانونی اتباع خارجی با سرعت سرسام آوری در جاده های اصلی و فرعی تردد می کنند که در این میان جان مسافران خود و سایر خودروها را به خطر می اندازند و نمونه آن تصادف های زیاد در مسیرهای منتهی به مرز و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از اتباع خارجی و هموطنانمان ست.
حسین سروری نژاد یکی از شهروندان زاهدانی می گفت: یا مردم افغانستان و به ویژه افراد جویای کار با قوانین آشنایی ندارند یا قاچاقچیان و سودجویان این قبیل افراد را فریب داده و از راههای غیرقانونی آنان را به ایران منتقل می کنند.
وی افزود: هم اینک شمار زیادی از اتباع افغان در ایران به ویژه شهر زاهدان از جمله چهارراه رسولی این شهر مشغول کارهای تجاری، صنعتی و غیره هستند که با مجوز قانونی وارد شده و هر سه ماه یا بیشتر روادید خود را تمدید می کنند.
یکی از مهاجران غیر قانونی افغان که در اردوگاه مراقبتی اتباع خارجی غیرمجاز الغدیر زاهدان در انتظار بازگشت به کشورش بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: من یک ماه قبل به صورت قاچاقی از مرز وارد ایران شدم.
نظیر فرهی ادامه داد: برای نخستین بار است که به ایران آمده ام و از مهاجرت غیر قانونی پشیمان هستم و دیگر هرگز از کشورم خارج نمی شوم و در افغانستان کار می کنم.
وی تصریح کرد: سواد خواندن و نوشتن ندارم و برای کارگری به ایران مهاجرت کرده بودم که چندی قبل دستگیر شدم و هم اینک در حال برگشت به افغانستان هستم.
یکی دیگر از زنان پاکستانی حاضر در اردوگاه که به گفته مسئولان اردوگاه از متکدیان زاهدان و اصالتا پاکستانی است با کودکی در بغل، گفت: هنگام عبور از مرز به دست چپ من یک تیر اصابت کرد اما با این حال به ایران وارد شدم.
وی که نام خود را ذکر نکرد ادامه داد: شوهر من در ایران است و نمی خواهم به پاکستان بازگردم زیرا آنجا هیچکس را ندارم.
یکی دیگر از اتباع و مهاجران غیر قانونی نیز گفت: من بارها به ایران آمده و هم اینک برای بار سوم دستگیر شده و در حال برگشتن به افغانستان هستم.
وی که از گفتن نامش خودداری کرد ادامه داد: تعدادی از اقوامم در شهر یزد ساکن هستند و من نیز برای کار به این شهر آمدم و در همانجا دستگیر و برای بازگشت به افغانستان به زاهدان فرستاده شدم.
در جمع چندصد نفری اتباع و مهاجران غیر مجاز خارجی سه نفر حضور داشتند که با وجود داشتن مدارک هویتی پاکستانی، دولت پاکستان سه مرحله از پذیرش این افراد خودداری کرده و آنان را اصالتا بنگالی می داند.
استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گرچه مهاجران به صورت غیر قانونی وارد می شوند اما باید به آنان احترام گذاشت و در هنگام خروج با آنان خوش رفتاری کرد تا در کشور خود از حقایق ایران اسلامی سخن بگویند.
علی اوسط هاشمی تصریح کرد: باید از مهاجران فرصت سازی کرد و با آنان بر اساس ارزشهای انسانی و تکریم برخورد کرد.
وی گفت: تا کنون جمهوری اسلامی ایران به مهاجران و اتباع خارجی خدمات خوبی ارائه کرده و نباید با بد رفتاری باعث از بین رفتن آثار مثبت این خدمات شد.
وی افزود: امیدواریم روزی تمام مهاجران و اتباع غیر مجاز در ایران اسلامی به سرزمین خود بازگردند.
استاندار سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه افغانستان به عنوان کشور دوست، همسایه و برادر برای ایران اسلامی محسوب می شود اظهار داشت: امیدوارم این کشور به توسعه و ثبات مناسبی برسد و مردم آن نیز برای آبادانی کشورشان تلاش کنند و ایران اسلامی نیز در این مسیر به افغانستان کمک می کند.
هاشمی افزود: برای برگشت سه نفر پاکستانی که دولت پاکستان از پذیرش آنان جلوگیری می کند باید با سرکنسول این کشور مکاتبه شود تا این افراد هرچه زودتر به کشور خود بازگردند.
وی خاطر نشان کرد: افرادی که ادعا می کنند به اشتباه گرفته شدند نیز باید هرچه زودتر پس از بررسی و تطبیق مدارک آنان در سامانه های جامع تعیین تکلیف شوند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سیستان و بلوچستان نیز درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نمی توان آمار اتباع و مهاجران غیر مجاز را در استان به دلایل مختلف بیان کرد اما بسیاری از این افراد شناسایی و برای برگشت به کشورشان معرفی شده اند.
علیرضا شهرکی ادامه داد: هم اینک در سیستان و بلوچستان هشت اردوگاه در شهرستانهای چابهار، سرباز، ایرانشهر، خاش، سراوان، نیمروز و زاهدان(دو اردوگاه) برای نگهداری اتباع و مهاجران غیر مجاز وجود دارد.
وی افزود: برای شناسایی مهاجران غیر مجازی که قصد خروج از استان را دارند نیز دو ایستگاه پشتیبان در خروجی های بازرسی کوله سنگی و نصرت آباد استان مستقر هستند.
وی تصریح کرد: در برخی نقاط صفر مرزی نیز که احتمال ورود افراد به صورت غیر قانونی وجود دارد ایستگاه هایی مستقر شده است.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: وضعیت بهداشتی اردوگاه های نگهداری اتباع و مهاجران غیر قانونی خارجی مطلوب است به طوری که در دو سال گذشته هیچگونه مورد مرگ یا بیماری حاد واگیردار در اردوگاه های استان گزارش نشده است.
شهرکی بیان کرد: مهاجران و اتباع مجاز می توانند در کشور از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند و با کمترین هزینه کارهای درمانی خود را انجام دهند.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون 719 دستگاه خودرو که اتباع و مهاجران غیرقانونی را جابجا می کردند توقیف شده که این خودرو ها در مرحله اول شش ماه و پس از آن تا یک سال توقیف و در موارد خاص نیز ضبط می شوند.
وی خاطرنشان کرد: با مالکان خانه های مسکونی که در اختیار اتباع خارجی غیرمجاز قرار گیرد بنابر نوع استفاده و تعداد افراد ساکن در آن برخورد قانونی می شود.
زندگی ارزش اشک کودکان در هوای سرد اردوگاه برای انتظار بازگشت به سرزمین مادری را ندارد و نباید فراموش کرد که هیچ جا خانه آدم و کشور خودش نمی شود، حتی اگر در موطن خود درآمد اندک و روزها طولانی و شب ها سردتر باشد اما خانه، خانه است و آرامش در آن به دنیایی می ارزد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :