گرچه شاید اين روزها اختصاص بودجه اي ويژه براي برگزاری اردوهای دانش آموزی و اجرای چنين فعاليت هايي در آموزش و پرورش امري محال به نظر مي رسد ولي مساعدت و تسهيل دردهاي مادي برای برگزاری این اردوها چندان محال به نظر نمي رسد.
کد خبر: ۱۵۸۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 05 January 2016

آیا اصلاح طلبان به «دبیر» اعتماد خواهند کرد؟نظام تعليم و تربيت در هركشوري در تلاش است با تدوين و اجراي طرحها و برنامه هاي متنوع استعدادهاي بالقوه ي فراگيران خويش را به شكل معقول و موزون شكوفا سازد. نظام آموزش و پرورش در کشورما نيز بر اين اصل بديهي و روشن استوار است و آن را به عنوان يك هدف اساسي در برنامه هاي رسمي و غير رسمي مورد توجه قرار داده است. در این راستا، فعالیتهای اردویی دانش آموزی به عنوان يک فعالیت روشمندو هدفدار كه با مشاركت و تعامل مربیان ، معلمان و دانش آموزان و اولياي آنان برگزار می شود عاملی برای  تحقق بخش اعظمي از نيازهاي اجتماعي، فرهنگي، عاطفي، جسمي و...دانش آموزان در این زمینه است.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، اردو يكي از بهترين و مناسب ترين شرايطي است كه مي توان به تعليم و تربيت دانش آموزان پرداخت و كلاس درس را بيرون از محيط مدرسه و چه بسا پربار تر از آن برگزار كرد. به اين علت كه دانش آموزان در محيطي بسيار متفاوت تر از كلاس درس و نيمكت هاي هميشگي مدرسه قرار مي گيرند و بدون قوانين معمول حاكم بر كلاس و مدرسه ابعاد اخلاقي،اجتماعي،علمي و مهارتي خود را به نمايش گذاشته یا فرا می گیرند.

بنابراین، سازندگي اردو و ميزان يادگيري مهارت ها و علوم در اردو به حدي است كه شايد نتوان با ساعت ها و روزها تعليم و تربيت در منزل يا مدرسه به نتيجه اي معادل با يك روز آن رسيد. طبيعي است كه شيوه آموزش و پرورش دانش آموزان در اردو از بعد فردي و اجتماعي بسيار متفاوت تر از كلاس هاي درس است و مي توان به دور از بايد هاي مدرسه به شيوه اي عملي ناگفته ها را گفت.بنابراین، این اردوها اگر به دور از حواشی و با تمرکز بر رویکرد آموزشی و تربیتی انجام گیرد، می تواند در شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و آموزش مهارتهای اجتماعی و تربیتی نقش مضاعفی ایفا کند.

اما چگونگی برگزاری اردو و تامین منابع مالی جهت برگزاری مناسب وبرنامه‌ریزی شایسته آن یکی از اصل‌های مهم در بحث اردو و برگزاری آن هست که می‌تواند موقعیت‌های لازم را برای خلاقیت و نوآوری آنان ایجاد کند تا به دور از قید و بندها و قالب‌ها بتوانند خود را ارزیابی کنند.

متاسفانه در چند سال اخیر، این نیاز شیرین و پرخاطره همراه با تخی های بسیاری برای دانش آموزان یا اولیای آنان است. تلخي هايي كه شايد تاثير نامطلوب آن بر روحيه دانش آموزان تا سال هاي متمادي از بين نرود. وقتی مدارس دولتی همچون سایر مدارس اقدام به برگزاري اردوهاي دانشآموزي آن هم در قبال دريافت هزينه هاي بالايي مي كنند. هزينه هايي كه پرداخت آن براي والديني با درآمد پايين و هزينه هاي سرسام آور معاش امر بسيار دشواري است و اغلب آنان اتفاقا به همين دليل مدارس معمولي دولتي را براي تحصيل فرزندانشان انتخاب كرده اند. اماضریب تاسف زمانی بالاست که والدین دانش آموزی بیکار است یا با چندین مشکل کوچک و بزرگ دست و پنجه نرم می کند و برخی مسئولین برگزاری این اردوها نیز بدون توجه به وسع مالی والدین اقدام به اخذ وجه برای اعزام دانش آموز به اردو می کنند.دريافت مبالغ بالا در قبال برگزاري اردو خلاف رویکرد تربیتی است.

سمانه14 ساله كه دانش آموز يكي از مدارس دولتي است در اين خصوص اظهار كرد: تجربه اردو خیلی دلنشین است اما اگر از نظر مالی پدرم مشکلی نداشته باشه! خودم به یاد دارم که برخی همکلاسانم به دلیل دريافت هزينه هاي بالا براي شركت در اردو نتوانستند در اردو حضور پیدا کنند.

ابراهیم عبدالله زاده کارمند،كه فرزندش در يكي از مدارس دولتی درس مي خواند معتقد است: حضور بچه ها در اردوهاي دانش آموزی موجب بهبودي روحيه آنان مي شود ولي دريافت مبالغ بالا در قبال برگزاري اردوهاي دانش آموزي انصاف نيست و بهتر است كه اين اردوها با هزينه مدارس برگزار شودیا واقعا اگه منابع مالی برای اینکار ندارند برگزار نکنند چون من از عهده مخارج خانواده 4 نفری ام مانده ام چه برسه به اردوی فرزندم.

پدرعباس نیز در این باره به ما می گوید؛ صدای ما به جایی نمی رسد در این باره. متاسفانه برخی مسئولین برگزاری اردو به اجبار دانش آموزان را وادار به شرکت در اردو می کنند و والدین نیز مجبور هستند جهت حفظ آبرو و شخصیت فرزندشان هزینه اردو را به هر نحوی تامین کنند.
 
گرچه شاید اين روزها اختصاص بودجه اي ويژه براي برگزاری اردوهای دانش آموزی و اجرای چنين فعاليت هايي در آموزش و پرورش امري محال به نظر مي رسد ولي مساعدت و تسهيل دردهاي مادي برای برگزاری این اردوها چندان محال به نظر نمي رسد. اگر تدبیری به حال اردوهاي دانش آموزي مدارس شود شايدبتوان بدون دريافت هزينه هاي بالا از والدین، لحظاتي فارغ از فشارهاي مالي را براي دانش آموزان و والدين آنان فراهم كرد و بارسنگين هزينه هاي مدارس را به بهانه شركت در اردويي چند ساعته يا چند روزه بر دوش خانواده ها نيانداخت و ضمن آموزش و انتقال آموزه های تربیتی و علمی، شيرين ترين خاطره ها و تجربيات را براي دانش آموزان به ارمغان آورد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :