مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور از اهدای ۵۹۹ برگ سند تاریخی به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۵۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹ 06 January 2016

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور از اهدای ۵۹۹ برگ سند تاریخی به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور خبر داد.

به گزارش مهر، قاسم بلوری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار و ۹۰۶ قطعه عکس، ۵۹۹ برگ سند، ۱۱ جلد کتاب، ۱۷ مجلد و ۵۳ شماره مجله دارای ارزش تاریخی به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان اهداء شده است.

بلوری گفت: قدیمی ترین کتاب این مجموعه را یک جلد نسخه خطی با موضوع فضائل ماه‌های رجب، شعبان و رمضان مربوط به دوره حکومت شاه طهماسب صفوی (۹۸۳-۹۲۹ق) است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور افزود: قدیمی ترین سند نیز یک برگ فرمان حکومتی دوره محمدشاه قاجار در خصوص نحوه صرف منابع باغ در درود آباد همدان به سال ۱۲۵۴ق است.

وی عنوان کرد: تاریخچه دبستان علمی، مکاتبات تجاری بازاریان همدان، انواع مصالحه‌نامه، مدارک تحصیلی و سجلی، تصویر رجال و شخصیت‌ها و وقایع ورزشی، انقلابی و تاریخی نیز از جمله موضوعات عکس‌ها و سندهای اهداء شده است.

بلوری ضمن اشاره به اهمیت نگهداری صحیح از اسناد و کتب قدیمی به عنوان اسناد ماندگار تاریخ کشور افزود: تنها مرجع تخصصی نگهداری از اسناد تاریخی سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور از مردم خواست اسناد، مکاتبات، گواهی‌های آموزشی، عکس‌ها و اسناد شناسایی قدیمی، کتاب‌های درسی قدیمی، کتاب‌های خطی و چاپ سنگی با موضوعات مختلف و هرگونه کاغذ و کتاب قدیمی را به این سازمان اهداء کنند تا به طور صحیح در آرشیو ملی ایران نگهداری و تصویر آن در اختیار محققان و تاریخ‌پژوهان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه آثار اهدایی مردم به اسناد ملی با ذکر نام صاحب اسناد و رعایت امانت‌داری مادی و معنوی به نمایش گذاشته‌شده و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده خواهد شد، افزود: این مدیریت برای هرچه غنی‌تر شدن آرشیو ملی ایران اسلامی و همچنین شناسایی و مستندسازی اسناد و تصاویر موجود در آرشیو خود به کمک محققان و پژوهشگران و به‌ویژه افراد با تجربه استان احتیاج دارد.

مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با زیر پوشش قرار دادن استان‌های لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان از سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را به مرکزیت همدان آغاز کرده و تاکنون بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار سند دارای ارزش تاریخی را شناسایی و به آرشیو پرافتخار ملی ایران اسلامی منتقل کرده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :