رئیس سازمان بهزیستی استان همدان گفت: مستندسازی و توانمندسازی دو موضوع مهمی است که باید در برنامه‎های بهزیستی مد نظر قرار گیرد.
کد خبر: ۱۵۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲ 06 January 2016

رئیس سازمان بهزیستی استان همدان گفت: مستندسازی و توانمندسازی دو موضوع مهمی است که باید در برنامههای بهزیستی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش فارس، اکبر سوری در کارگاه آموزشی «توانمندسازی سمن‌های حوزه افراد دارای معلولیت و ترویج حقوق معلولان» در همدان اظهار کرد: مباحث توان‌بخشی و توانمندسازی یکی از اصول اساسی سازمان بهزیستی است که باید فعالیتهای این سازمان بر این مبنا پایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه فرآیند توانمندسازی چندجانبه و برنامه‌ریزی شده است، افزود: در بهزیستی یک ستاد به نام «توانمندسازی» ایجاد کردهایم که برنامهها به صورت عمومی و عملی قابل مشاهده است.

رئیس سازمان بهزیستی همدان ادامه داد: با توجه به گسترش خدمات مددکاری، تمام برنامه‌هایی که سازمان بهزیستی برگزار میکند در طول یک فرآیند، وظایفی را برعهده دارد که افراد جامعه را زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برنامه پروژه‌نویسی و مستندنویسی یکی از اصول اساسی در کار توانمندسازی است، گفت: در این راستا یک سری پیش‌برنامه‌هایی نوشته می‌شود تا برنامه اصلی به صورت کامل اجرا و کاستیها و ضعفهای آن آشکار شود.

سوری تصریح کرد: در محور برنامه‌های پنجم توسعه تلاش میشود میزان خروجی توانمندسازان از چرخه بهزیستی مشخص شود که در این میان باید کنترل و پایشها مورد نظر قرار گیرد که در برخی موارد خروجیها متأسفانه به 10 درصد هم نمیرسد.

وی به بیان یکی از امتیازات و تفاوتهای کشورهای توسعهیافته پرداخت و افزود: تفاوت اساسی این کشورها با کشورهای در حال توسعه این است که در موارد مختلف یک دید و نگاه علمی و جهانی وجود دارد در حالی که دید کشورهای در حال توسعه در تمام زمینهها به یک نگاه منطقهای و بخشی محدود میشود.

رئیس سازمان بهزیستی استان همدان ادامه داد: امروز که در دوران شکوفایی توان‌بخشی قرار گرفته‌ایم باید بکوشیم مستندسازی را رونق دهیم، چراکه میتواند منبع و سندی راهبردی برای آیندگان باشد تا در جریان خدمات انجام شده قرار گیرند.

وی در خصوص برگزاری این کارگاه در همدان اظهار کرد: باید سمن‌ها این فرصت پیش‌آمده را در استان غنیمت بدانند تا بتوانند مستندسازی و گزارش‌نویسی را در سطح مطلوب انجام دهند و نسبت به مشکلات موجود، یک نگاه تحلیل‌گرانه داشته باشند.

مدیرعامل انجمن باور تهران نیز در این کارگاه به عنوان مدرس گفت: این کارگاه در طول دو روز و در قسمتهای علمی و عملی برگزار میشود.

سهیل معینی ادامه داد: هدف از برگزاری این قبیل کارگاه‌ها این است که سمن‌ها دانش و اطلاعات کافی و به‌روز را از تحولات حقوق معلولان کسب کنند تا بتوانند در تصمیمگیریها ثمربخشتر باشند.

وی در خصوص انجمن باور که در سال 83 تأسیس شده گفت: دلیل عملکرد موفق این انجمن این است که با وجود جوان بودن خود را به دانش کافی و روز مجهز کرده است.

معینی با بیان اینکه سمن‌ها در دو دهه اخیر از نظر کمی رشد چشم‌گیری داشته‌اند، تصریح کرد: هدف این است که این افراد در این کارگاهها دانش کافی کسب کنند به طوری که نقش اثرگذاری داشته باشند و اینکه با حقوق معلولان در زمینههای مختلف همچون کنوانسیون جهانی آشنایی پیدا کنند.

وی به ضعف دیگر سمن‌ها اشاره کرد و افزود: عدم مستندسازی ضعف بزرگی است که باید به آن پرداخت، چراکه پاک بودن حافظه سازمانی یک خلأ جدی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :