محوطه و آثار ملی مجموعه تاریخی پاسنگان شامل آب انبارها و محیط کاروانسرای صفوی با حضور کمپین «قلب من برای میراثمان می‌تپد»، پاکسازی شد.
کد خبر: ۱۶۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱ 11 January 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، پاکسازی این مجموعه تاریخی با حضور 50 نفر از اعضای کمپین مردم‌نهاد «قلب من برای میراثمان می‌تپد» و مسئولان اداره‌کل حفاظت محیط زیست با هدف فرهنگسازی حفاظت از میراث ایران اجرا شد.

در این طرح کیسه‌های زباله بین شرکت‌کنندگان توزیع شد تا با پاکسازی این آثار تاریخی که بخشی از هویت ملی است، حمایت خود را در خصوص حفظ آثار تاریخی اعلام کنند.

محوطه آب انبارها به صورت غیرقانونی به عنوان محل انباشت زباله‌های درمانی و دارویی مرغداری‌ها و سایر موارد درآمده بود که توسط حافظان آثار تاریخی ملی پاکسازی شد و زباله‌ها به کمک بخشداری مرکزی و دهیاری روستای جنت‌آباد به مرکز پسماند زباله منتقل شد.

در  این طرح، کاروانسرای پاسنگان مربوط به دوره صفوی که در کیلومتر 20 جاده کاشان و جزء آثار ثبتی با شماره 357 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران است مورد پاکسازی قرار گرفت.

همچنین آب انبارپاسنگان (آجری) مربوط به دوره صفوی که در اسفندماه سال 1386 با شماره ثبت 20714 و آب انبارپاسنگان (سنگی) مربوط به دوره ایلخانی که با شماره 20231 به ثبت رسیده است، توسط دوستداران آثار تاریخی و ملی پاکسازی شد.

استان قم دارای 359 اثر تاریخی ثبت شده ملی از جمله کاروانسرا، آب انبار، قلعه، خانه‌های تاریخی، محوطه، میل‌ها، تپه، امامزاده، حمام و سایر اماکن تاریخی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :