کد خبر: ۱۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶ 24 March 2015

نخستین بروشور موزه ویژه نابینایان، به خط بریل در موزه آذربایجان در کلانشهر تبریز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار تابناک تبریزبه نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، این بروشور که با همکاری موسسه نابینایان بصیر و این اداره کل طراحی شده است، نخستین بروشور موزه ویژه نابینایان در کشور است که مخصوص موزه آذربایجان تبریز طراحی شده است.

مدیر موزه آذربایجان در این باره گفت: بر اساس آمار بهزیستی استان حدود سه هزار نفر نابینا و کم بینا در آذربایجان شرقی وجود دارد که به گفته خود نابینایان به دلیل قرار گرفتن اشیا در پشت ویترین ها آنها نمی توانند تجسم درستی از موزه و اشیا نگهداری شده در آن مکان داشته باشند.

محمد یزدانی ادامه داد: بر اساس همین دغدغه اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری موسسه نابینایان بصیر این بروشور را برای آشنایی نابینایان با آثار تاریخی استان طراحی کردند.

وی یاد آوری کرد: محتوای این کتابچه توضیحی در باره موزه آذربایجان و اشیا موجود در آن است که در10صفحه A5 و با شمارگان یک هزار نسخه ارایه شده است.

وی همچنین گفت: این کتابچه با 20 میلیون ریال اعتبار به چاپ رسیده و تلاش می کنیم در آینده به تعداد نابینایان و کم بینایان استان از این بروشور تهیه کنیم.

یزدانی با اشاره به اهمیت حس لامسه در نابینایان یادآوری کرد: چون نابینایان با لمس کردن می توانند بسیاری از اشیا را درک کنند، بر همین اساس در سال جاری سفارش ساخت، ماکت تعدادی از آثار تاریخی موجود در پشت ویترین را برای نابینایان دادیم و در آینده ای نزدیک این اشیا در موزه آذربایجان جانمایی می شوند.

وی با اشاره به سایر فعالیت های موزه آذربایجان برای سال جدید گفت: امسال با همکاری بهزیستی تعدادی از راهنمایان موزه برای آموزش زبان اشاره اقدام و در هر موزه یک نفر آشنا به زبان اشاره برای راهنمایی افراد کم توان وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: شعار ما برای سال جدید ' موزه برای همه ' خواهد بود و اقدامات یاد شده نیز برای تحقق این شعار انجام می شود

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :