یک استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد:
زائران مشهدی پیشترها آب سقاخانه اسماعیل طلایی حرم امام رضا (ع) را مانند زمزم به عنوان تبرک به شهر و دیار خود می‌بردند که متأسفانه این سوغات معنوی کمرنگ شده است.
کد خبر: ۱۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸ 25 March 2015
 سوغات حرم امام رضا(ع) آب سقاخانه بود

به گزارش تابناک خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه ، ضمن اعلام مطلب فوق، خرید سوغات را امری مستحب عنوان کرد و گفت: در روایت داریم وقتی فردی که به مسافرت می‌رود برای خانواده‌اش سوغاتی بخرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هم سوغات مادی و همچنین سوغات معنوی داریم، افزود: در گذشته وقتی مردم به زیارت می‌رفتند سوغاتی که برای خانواده، اقوام و دوستان می‌بردند، بیشتر معنوی همچون مهر، تسبیح و انگشتر بود.

وی ادامه داد: قدیم حاجیان آب زمزم به سوغات می‌آوردند، زائران کربلا تسیبح و مهر و همچنین زائران مشهدی نیز آب سقاخانه اسماعیل طلایی را به تبرک به شهر و دیار خود می‌بردند که متأسفانه این سوغات معنوی کمرنگ شده است.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با تأکید بر اینکه سوغات معنوی بر روی انسان تأثیر دارد، اظهار کرد: سوغاتی معنوی که زائران امام رضا(ع) برای خانواده و اطرافیان خویش می‌برند، رنگ و بوی امام هشتم(ع) را دارد و اثرات معنوی و مذهبی بر مخاطب می‌گذارد.

فرهنگ‌سازی خرید کتاب به عنوان سوغات معنوی و علمی

وی با اشاره به اینکه در روایات داریم اگر به کسی می‌خواهید هدیه دهید، عطر بخرید، بیان کرد: در اوایل پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس وقتی کسی به مشهد برای زیارت می‌آمد برای افراد باسواد فامیل کتاب نوحه می‌خرید زیرا کتاب سوغات معنوی و علمی است که باید در خصوص خرید آن فرهنگ‌سازی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش مسئولان در خرید سوغات زائران، عنوان کرد: امروزه اطراف حرم رضوی به اندازه‌ای مغازه‌های مرتبط با انگشتر، مهر و البسه وجود دارد که خرید متنوع را برای زائران فراهم کرده است.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی برای مغازه‌های اطراف حرم رضوی از سوی مسئولان صورت گیرد تا همه فروشندگان اجناس معنوی که با حال و هوای معنوی مضجع شریف ثامن الحجج(ع) همخوانی دارد را در مغازه‌های خود داشته باشند و از فروش اجناس مادی در اطراف حرم خودداری کنند.

کمرنگ شدن ارزش معنوی بدرقه و استقبال

حجت‌الاسلام فیض آبادی با اشاره به حدیث شریفی از امام هشتم(ع) که فرمودند «من زار زائرنا کمن زارنا،  کسی که زائر ما را زیارت کند مثل آن است که خود ما را زیارت کرده است»، بیان کرد: متأسفانه امروزه ارزش معنوی بدرقه و استقبال از زائر کمرنگ شده و فرد به زیارت بارگاه منور رضوی می‌آید اما خانواده و اقوام وی از رفتن او به زیارت اطلاعی ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: همچنین زائر مکه، کربلا یا مشهد سعی می‌کرد نماز اول وقتش ترک نشود ولی امروزه در اطراف حرم امام رضا(ع) شاهد برخی مشکلات اخلاقی و رفتاری از سوی زائران و مسافران هستیم که شایسته افراد در جوار این مضجع شریف و مقدس نیست.

افزایش سفر سیاحتی به مشهد نسبت به سفر زیارتی

وی با ابراز تأسف از اینکه سفر سیاحتی به مشهد نسبت به سفر زیارتی در بین مردم بیشتر شده است، اظهار کرد: برخی افراد وقتی بیکار شده و قصد سفر می‌کنند چون هزینه سفر به کیش و شمال را ندارند به مشهد می‌آیند که هزینه‌اش کمتر باشد و طی چند روزی که در این شهر هستند به مکان‌های تفریحی رفته و یک بار بیشتر به زیارت امام رضا(ع) نمی‌روند.

حجت‌الاسلام فیض آبادی به برخی از عوامل افزایش سفرهای ساحتی به مشهد اشاره کرد و افزود: همچنین مسافران مشهدی اغلب وقت خود را برای بازارگردی می‌گذارند و کمتر به حرم می‌روند و از برنامه‌های مذهبی و فرهنگی این بارگاه منور رضوی که برای آنها فراهم شده است، کمتر استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید روی اندیشه‌های زائران کار شود، عنوان کرد: مبلغان، مسئولان فرهنگی و رسانه ها باید با توجه به جایگاه خود، بحث امام‌شناسی و فرهنگ زیارت را به معنای واقعی در بین مسافران و زائران نهادینه کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :