نزدیک به 2 سال از تصویب طرحی در شورای اسلامی شهر قم برای ساماندهی کارگران ساختمانی با هدف تکریم مقام کارگر و کنترل وضعیت کارگران ساختمانی و خدماتی می‌گذرد اما در عمل حتی یک آجر روی آجر گذاشته نشده است.
کد خبر: ۱۶۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹ 24 January 2016
به گزارش تابناک قم، با دست‌های پینه بسته و کمر خمیده‌شان آرام می‌آیند و گوشه‌ای کز می‌کنند. از همان ابتدای صبح خستگی از نگاهشان می‌بارد. هر خودرویی ترمز می‌کند ‌ با تمام توان از جا بلند می‌شوند و به سمتش می‌دوند.... معمولاً جوان‌ترها که قبراق‌ترند و نیروی بیشتری دارند زودتر می‌روند. پیرها می‌مانند. خیلی وقت‌ها تا خود غروب... دست خالی به خانه برمی‌گردند و شرمنده از خانواده‌ای که منتظر آمدنش هستند تا لقمه‌ای نان سر سفره بی‌رونقشان بیاورد.

نزدیک به 2 سال از تصویب طرحی در شورای اسلامی شهر قم برای ساماندهی کارگران ساختمانی با هدف تکریم مقام کارگر و کنترل وضعیت کارگران ساختمانی و خدماتی می‌گذرد اما در عمل حتی یک آجر روی آجر گذاشته نشده است. این طرح اهدافی داشت و ساز و کاری برای آن دیده شده بود که هم موجب تکریم مقام کارگر می‌شد و هم چهره شهر را بهبود می‌بخشید. جدا از این موضوع کارگران حاضر در این طرح ساماندهی می‌شدند و آسیب‌هایی مانند به کارگیری اتباع غیر مجاز یا کارگران با سابقه کیفری کاهش می‌یافت.

نعمت‌الله عواطف رستمی‌ سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با تأیید بررسی این موضوع در شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: جلسه‌ای در کمیسیون خدمات شهری داشتیم که نماینده خانه کارگر هم در آن حضور داشتند و در این زمینه بحث‌های فراوانی شکل گرفت.

وی ابراز کرد: حتی در آن جلسه مطرح شد که رهبر انقلاب در گذر از خیابانی و مشاهده وضعیت کارگران که زیر باران ایستاده بودند تأکید کرده بودند که حداقل می‌شود سایه‌بانی برای اینها ساخت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: در کمیسیون خدمات شهری رویکرد مثبتی نسبت به این موضوع وجود داشت و عقیده داشتیم که برای تکریم مقام کارگر باید مراکزی برای استقرار آنها در شهر وجود داشته باشد که این لایحه تصویب شد و به صحن علنی شورا رفت.

به گفته وی‌ قرار بود اجرایی شدن این مصوبه به عهده شهرداری و خانه کارگر باشد که البته هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مصوبه شورا پیگیری نشد

عواطف رستمی می‌گوید: یکی دو بار در کمیسیون خدمات شهری پیگیری‌هایی برای اجرای این مصوبه شد که مسائلی مانند پیدا نشدن مکانی برای ایجاد این مراکز مطرح می‌شد.

وی که از اجرایی نشدن برخی مصوبات شورای اسلامی شهر دلخور است، ادامه داد: در جلسات شورای اسلامی شهر مطرح کرده‌ایم که پیگیری مصوبات شورای اسلامی شهر یک موضوع بسیار مهم است و باید ساز و کاری برای این پیگیری ایجاد شود.

این عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: طبق قانون یکی از وظایف رئیس شورای اسلامی شهر پیگیری همین مصوبات است که باید این موضوع جدی گرفته شود.

وی گفت: به عنوان یک عضو شورا از این‌که برخی مصوبات شورای اسلامی شهر اجرا نمی‌شود و کسی هم در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دهد ناراضی هستم و قبلاً هم مطرح کرده‌ام که باید یک دفتر پیگیری مصوبات در شورای اسلامی شهر قم داشته باشیم.

عواطف رستمی عنوان داشت: در بازدید از شورای اسلامی شهر تهران از چنین مرکزی بازدید کردیم که وظیفه‌ای پیگیری مصوبات و اطلاع‌رسانی نحوه اجرای مصوبات به اعضای شورای اسلامی شهر بود و ما هم چنین ساز و کاری نیاز داریم.

آمادگی شهرداری

البته هم سید محسن میرهادی‌ مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم و هم سید امیر سامع‌ معاون خدمات شهری شهردار قم بر آمادگی شهرداری برای ساماندهی کارگران ساختمانی تأکید می‌کنند.

امیر سامع در این زمینه با اشاره به نیاز مردم به خدمات كارگران ساختمانی و شیوه استفاده از این كارگران كه در برخی از نقاط شهر تجمع می‌كنند می‌گوید: البته در این خصوص روش عرضه و تقاضا نادرست است و این شیوه از جنبه‌های مختلف صحیح نیست.

وی اظهار داشت: در خصوص جابه‌جایی اثاثیه این مشكل حل شده است و در بخش ساختمانی هم باید چنین اتفاقی بیفتد و شركت‌های كاریابی باید كارگران را آموزش داده و زیرپوشش قرار دهند.

سامع با اشاره به این‌که در این حوزه دستگاه‌های مختلف باید جلساتی را با هدف ساماندهی كارگران برگزار كنند‌ خاطرنشان كرد: اداره كار، شركت‌های فعال در حوزه كاریابی و... در این خصوص باید وارد عمل شوند و شهرداری نیز در این زمینه آماده است كه همكاری‌های لازم را داشته باشد.

اراده‌ای نیست

با وجود این تأکیداتی که از سوی مدیران شهرداری مطرح می‌شود‌ رئیس کمیسیون خدمات شهری مشکل را از نبود اراده برای شکل‌گیری این موضوع در شهرداری می‌داند.

عباس ذاکریان‌ از کسانی است که در تصویب این لایحه نقش داشت. وی با اشاره به این‌که در این مصوبه قرار شد سازمان میادین شهرداری قم در چند نقطه از شهر را انتخاب کند که مراکزی برای استقرار کارگران ایجاد شود‌ گفت: در این مراکز نماینده اداره کار و انجمن صنفی کارگران هم حضور می‌یافت تا کارگران ساختمانی برای پیدا کردن شغل‌ها ساماندهی شوند.

به گفته وی‌ پیگیری این موضوع مصادف شد با تغییرات مدیران عامل سازمان میادین میوه و تره بار و در نهایت مسکوت ماند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: انجمن صنفی کارگران هم پیگیری‌هایی انجام داده اما در نهایت اراده شهرداری بر این موضوع نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی 2 باری در کمیسیون خدمات شهری از این موضوع گزارش گرفتیم و بحث‌ها این بود که سازمان میادین مکان مناسبی برای این کار پیدا نکرده است یا این‌که اجاره بها گران بوده است.

ذاکریان گفت: حتی تلاش کردند تا مکان‌هایی این منظور در شهر بخرند که همین موضوع جابه جایی مدیریت‌ها موجب شد این اتفاقات به تعویق بیفتد.

البته این جا به جایی مدیران شاید همیشه هم بد نباشد. در حال حاضر هم در اداره کار استان و هم در شهرداری تغییرات مدیریتی رخ داده و ممکن است این مدیران جدید به توافقاتی با یکدیگر برسند. نصرالله بازوند مدیرکل تعاون‌ کار و رفاه اجتماعی استان قم می‌گوید از ابتدای آغاز به کارش در این اداره طرحی را تهیه کرده که طی آن کارگران ساختمانی در مراکزی با همکاری شهرداری و بیمه‌ها ساماندهی می‌شوند.

در این مراکز نماینده‌ای از این اداره حضور خواهد داشت و کارگران که ایرانی بوده و مدارکی از قبیل گواهی عدم سوء پیشینه را دارند که اینها موجب اطمینان بیشتر در استفاده از این کارگران می‌شود.

همچنین در این مراکز نمایندگانی از بیمه‌ها حضور خواهند داشت و دوره‌های آموزشی ایمنی کار هم برای کارگران برگزار می‌شود که مجموعه این کارها موجب تکریم کارگر و اطمینان بیشتر شهروندان خواهد شد.

هر بار که از چهار راهی عبور می‌کنیم و کارگران را زیر باران یا آفتاب می‌بینیم که چشم به خیابان دوخته‌اند تا روزی‌شان از راه برسد‌ به یاد سخنان پیامبر اسلام و دیگر پیشوایان دینی می‌افتیم درباره تکریم مقام کارگر. بعید است که وضعیت امروز کارگران با آن سخنان نسبتی داشته یا در شان ام القرای جهان اسلام باشد اما باید دید مشکل کجاست که طرحی که بسیاری از کلانشهرها با موفقیت آن را اجرا کرده‌اند‌ اینجا در قم اینهمه پایش لنگ می‌زند....

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :