معاون فرهنگی هنری ستاد کانون‌های مساجد کشور گفت: ستاد کانون‌های فرهنگی به دنبال احیای کارکردهای مساجد است.
کد خبر: ۱۷۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱ 26 January 2016

معاون فرهنگی هنری ستاد کانون‌های مساجد کشور گفت: ستاد کانون‌های فرهنگی به دنبال احیای کارکردهای مساجد است.

به گزارش فارس، مرتضی طاهریان در ستاد اجرایی هفتمین جشنواره سراسری آواها و نغمه‌های آسمانی با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در استان همدان برای همه افراد مشخص، روشن و مبرهن است، اظهار کرد: مجموعه کانون‌های مساجد امروز به بلوغ ویژه‌ای رسیدند و بیش از 21 هزار کانون در کشور در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه اولویت‌های کاری کانون‌ها مسائل فرهنگی و هنری است، افزود: کانون‌ها تمام تلاش خود را برای احیای کارکردهای مساجد بنا کردند تا بیش از پیش شاهد رونق در این بخش باشیم.

معاون فرهنگی هنری ستاد کانون‌های مساجد کشور با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین‌ کارکردهای مساجد در بعد هنری است، تصریح کرد: زیباترین آثار معماری، کتیبه‌ها و خطوط را در مساجد مشاهده می‌کنیم و طبیعی است که جشنواره آواها و نغمه‌های آسمانی، احیای همان کارکرد مساجد است.

وی با اشاره به اینکه در ستاد کانون‌های مساجد هفت جشنواره تعریف شده که یکی از از این جشنواره‌ها آواها و نواها است، ادامه داد: جشنواره قرآن، هنر‌های تجسمی، شعر، شیوه‌های نوین آموزشی و ... نیز در نظر گرفته شده است.

طاهریان با تأکید بر اینکه سیاست ما در سال‌های اخیر تمرکززدایی برنامه‌های مختلف است، تصریح کرد: عموماً جشنواره‌های ما بیرون تهران و حتی در روستاها در حد ملی برگزار می‌شود به طوری که سه سال جشنواره سرود در روستا انجام شد و حتی میهمانان در روستاها اسکان یافتند.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی ویژه فعالان قرآنی روستایی را از 21 بهمن ماه برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: جشنواره‌ای که قرار است در همدان برگزار می‌شود یکی از مهمترین جشنواره‌های ما است زیرا سرود در جریان انقلاب اسلامی و پس از آن در مساجد ریشه‌دار است.

معاون فرهنگی هنری ستاد کانون‌های مساجد کشور با اشاره به اینکه گروه‌های سرود ایام آغازین انقلاب و پس از آن را فراموش نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه در مقطعی «سرود» از رونق افتاد که همکاران ما دوباره برای احیا این هنر به میدان آمدند.

وی گفت: بر اساس آمار یک‌هزار و 80 گروه سرود در سطح مساجد کشور شناسایی شدند که از این تعداد 350 گروه برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند که چند مرحله را پشت سر گذاشتند و نهایتاً 150 گروه به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و از بین آنان 12 گروه به مرحله نهایی راه یافتند که اجرای زنده در همدان خواهند داشت.

طاهریان با بیان اینکه اتفاقی که در این جشنواره روی داد با سایر جشنواره‌ها متفاوت بود، اظهار کرد: در جشنواره قبل حمایت، آموزش و رقابت بسته‌های جداگانه بود و در این جشنواره به یکدیگر گره خوردند.

وی افزود: گروه‌هایی که به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند از حمایت‌های مادی و معنوی ستاد عالی کانون مساجد بهره‌مند می‌شوند، سپس وارد حوزه آموزش شده و در نهایت به رقابت می‌پردازند که بازدهی‌ آنها را دوچندان می‌کند.

معاون فرهنگی هنری ستاد کانون‌های مساجد کشور تصریح گرد: سطح مسابقات از مرتبه مناسبی برخوردار هستند به طوری که افراد آموزش‎هایی مطلوبی را پشت سر گذاشتند و ارتباط خوبی با دبیرخانه داشتند.

وی تأکید کرد: این جشنواره و سایر جشنواره‌ها باید شاخص‌های مسجدی را داشته باشد، فردی که در این فضاها قرار می‌گیرد نیز باید از این شاخص برخوردار باشد که این ویژگی جز ارزش‎های دینی چیزی دیگری نیست.

طاهریان خاطرنشان کرد: اهالی مسجد با حداقل‌ امکانات حداکثر بازدهی‌ها را داشتند که نمونه آن را می‌توان انقلاب اسلامی، اداره دوران دفاع مقدس و پس از آن دانست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :