استاندار آذربایجان شرقی:
‌استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی تشکل‌های مردم‌نهاد در حل معضلات و مسایل فرهنگی و اجتماعی استان، اظهار داشت: این تشکل‌ها می‌توانند در بازسازی و ارتقای فرهنگ جامعه و ساختن انسان‌های توسعه‌یافته بهترین نقش را داشته باشند.
کد خبر: ۱۷۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷ 27 January 2016
به گزارش تابناک تبریز،دکتر اسماعیل جبارزاده عصر امروز (چهارشنبه) در همایش مدیران، نمایندگان و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) استان، ضمن تبریک فرارسیدن ماه بهمن و همچنین موفقیت ملت ایران و پیروزی دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی در مقابل ابرقدرت‌های دنیا، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد، حلقه وصل دولت و مردم هستند و نقش مهمی در رفع نیازهای جامعه ایفا می‌کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نقش اثرگذار سمن‌ها در بازسازی و ارتقای فرهنگ جامعه و ساختن انسان‌های توسعه‌یافته به عنوان زیربنای توسعه پایدار، گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی دلیلی بر توسعه نیست و تا زمانی که انسان‌ها توسعه نیابند توسعه پایدار اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان این که دولت باید در زمینه فرهنگ‌سازی نقش حمایتی داشته باشد اما کار اصلی بر عهده دولت نیست، افزود: فرهنگ، ساختاری متفاوت از امیال دولت‌ها دارد و این تشکل‌های مردمی هستند که باید در این زمینه نقش محوری ایفا کنند.

وی، احیای دریاچه ارومیه را یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت استان اعلام کرد و با اشاره به نقش سمن‌ها در این زمینه، گفت: دولت آن‌چه را که باید در قالب برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها انجام می‌داد انجام داده است و امروز نسخه کاملی برای احیای دریاچه داریم.

جبارزاده افزود: امروز وارد مرحله‌ای شده‌ایم که در این مرحله نیاز به همراهی، مشارکت و مساعدت مردم داریم و بنده به عنوان خادم مردم بزرگ آذربایجان شرقی، از همه تشکل‌های مردم‌نهاد می‌خواهم مردم را از نظر فکری و عملی برای همراهی با این پروژه بزرگ ملی و منطقه‌ای آماده کنند.

وی با بیان این که بحران دریاچه ارومیه مساله بسیار مهمی است، افزود: اگر در این مقطع، همراهی مردم منطقه به ویژه کشاورزان نباشد قادر به عملیاتی کردن برنامه‌های احیا نخواهیم بود.

دکتر جبارزاده کمبود آب را از بحران‌های اصلی کشور عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: شاید تبلیغات دولتی در این زمینه تاثیرگذار نباشد و چه بسا اثر منفی هم داشته باشد، اما سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با زبان‌های مختلف و روش‌های تاثیرگذار اهمیت این مساله را برای مردم روشن کنند.

وی در خصوص درخواست یکی از نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری فضای سبز در استان، گفت: بنده و معاون عمرانی استانداری متعهد شده‌ایم که اجازه تغییر کاربری فضای سبز را ندهیم، هرچند این کار برای ما گران تمام شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به مشکل اعتیاد در استان اشاره کرد و با بیان این که قبل از آغاز دولت یازدهم، وضعیت اعتیاد در استان بسیار ناراحت‌کننده بود، گفت: بیان این مسایل به معنی سیاه‌نمایی و زیر سوال بردن کسی نیست، بلکه وضعیت بد را باید گفت و برای آن چاره‌جویی کرد.

وی افزود: واقعیت این است که تعداد معتادان در استان زیاد است و ما بنا نداریم مشکلات را پنهان کنیم، چرا که پنهان‌کاری چاره مشکلات نیست.

دکتر جبارزاده اظهار داشت: خوشبختانه امروز در سایه همت و تلاش دست‌اندرکاران مبارزه با مواد مخدر، وضعیت اعتیاد در استان در حال کنترل و مهار است و بنا داریم در پایان سال جاری، آذربایجان شرقی را به عنوان استانی عاری از معتاد متجاهر اعلام کنیم.

وی با بیان این که این مهم با همکاری همه تشکل‌های مردمی میسر است، افزود: اگر زمانی دغدغه ما از دست رفتن معتادان بر اثر نداشتن سرپناه و ماندن در سرما بود، امروز این دغدغه رفع شده و ما به دنبال افزایش کمی و کیفی خدمات به آنها هستیم تا بتوانند به آغوش خانواده و جامعه بازگردند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود به یکی دیگر از معضلات اجتماعی یعنی طلاق اشاره کرد و آمار این پدیده را در استان غیرقابل قبول دانست.

وی گفت: معتقدیم که در استانی مانند آذربایجان شرقی با آن سابقه درخشان تاریخی، فرهنگی و دینی، حتی یک مورد طلاق نیز پسندیده نیست و این که طلاق به یک رسم تبدیل شود نشان می‌دهد که باید غیرت آذری خود را احیا کنیم.

دکتر جبارزاده با تاکید بر ضرورت کاهش نرخ طلاق در استان، اذعان کرد: البته این کاری نیست که با بخشنامه و سمینار و همایش قابل انجام باشد، بلکه خود مردم باید این مهم را تحقق بخشند.

وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد صالح‌ترین اقشار مردم هستند و باید در احیای فرهنگ غنی مردم آذربایجان و کاهش نرخ طلاق نقش فعال ایفا کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود کمک به ایجاد اشتغال را بهترین کار در شرایط امروز کشور دانست و گفت: دولت به تنهایی قادر به این کار نیست، بلکه وظیفه دولت ایجاد زمینه‌های لازم است و سرمایه‌گذاری باید توسط بخش‌های غیردولتی با تشویق تشکل‌های مردمی انجام شود.

دکتر جبارزاده همچنین با اشاره به اهمیت فعالیت‌های قرآنی در جامعه، خاطرنشان کرد: نهادینه شدن فرهنگ قرآنی، بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی است که تشکل‌های مردمی باید در این زمینه فعال باشند.

وی طرح آموزش قرآن به یک میلیون نفر از مردم استان توسط تشکل‌های قرآنی را بسیار مثبت ارزیابی و بر اهتمام دستگاه‌های اجرایی استان در جهت آموزش قرآن به کارکنان ادارات تاکید کرد.

جبارزاده در خصوص تامین ساختمان برای تشکل‌های قرآنی نیز گفت: آموزش قرآن باید در مساجد انجام شود، امروز ده برابر تشکل‌های قرآنی مسجد داریم که شاید بیرون بردن این تشکل‌ها از مساجد کم‌لطفی در حق مسجد باشد.

وی با بیان این که باید از مساجد در جهت تبلیغ دین استفاده کنیم، از سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل اوقاف استان خواست در خصوص فعالیت تشکل‌های قرآنی در مساجد استان هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دکتر جبارزاده در خصوص برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در استان نیز گفت: ما از برنامه‌های هنری حمایت می‌کنیم به شرطی که فرهنگ، آداب و اعتقادات مردم و قوانین و مقررات مورد احترام قرار گیرد.

وی افزود: مردم ما مردم دین‌مداری هستند و البته این از مزیت‌های استان ماست، لذا هنرمندان باید رعایت حال مردم را بکنند.

استاندار آذربایجان شرقی بر روان‌سازی و تسریع در ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد تاکید کرد و گفت: در دوره فعلی مدیریت استان فضای مناسبی برای فعالیت گروه‌های سیاسی و تشکل‌های مردم‌نهاد ایجاد شده و تلاش می‌کنیم این فضا را هر چه بیشتر توسعه دهیم.

وی در خصوص مشکلات مالی سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: مشکل مالی بزرگترین مشکل دولت هم هست، البته شاید این فرصتی باشد برای این که به مدیریت بدون پول فکر کنیم و ما نیز در بدو ورود به استان از وجود این مشکل اطلاع داشتیم.

دکتر جبارزاده افزود: مشکل کمبود منابع تا چند سال آینده نیز خواهد بود، چرا که قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و تعریف منابع جدید درآمد زمان‌بر است، با این حال تا جایی که در توان دولت باشد به سازمان‌های مردم‌نهاد کمک خواهیم کرد؛ همچنان‌که در دو سال اخیر بیش از سه میلیارد تومان به تشکل‌های قرآنی استان کمک شده است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از مشاوران جوان در دستگاه‌های دولتی، گفت: البته بنده اعتقادی به تقسیم افراد به پیر و جوان و زن و مرد ندارم و معتقدم که باید به توانمندی افراد توجه کرد.

جبارزاده گفت: قطعا جوانان ما توانمندتر از سایر اقشار هستند و سعی می‌کنیم از حضور آنان در ساختار ادارات استفاده کنیم، البته این امر نباید نمایشی و ظاهری باشد.

پیش از سخنان استاندار آذربایجان شرقی پنج نفر از نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد استان، آقایان:
-    محمدحسین حسن‌زاده نماینده سمن‌ها در هیات نظارت بر سازمان‌های مردم‌نهاد استان
-    منصور اسکندرنژاد به نمایندگی از سمن‌های فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی
-    محمود هادی به نمایندگی از سمن‌های فعال در حوزه فعالیت‌های قرآنی و مذهبی
-    صمد دهقان به نمایندگی از سمن‌های فعال در حوزه جوانان
-    فرزاد تقی‌لر به نمایندگی از سمن‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر
دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در خصوص مسایل، مشکلات و برنامه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد استان ارایه کردند.

لزوم تثبیت جایگاه اجتماعی و تسریع در روند صدور مجوز فعالیت سمن‌ها، توجه ویژه به امر آموزش و برگزاری نشست‌های تخصصی سمن‌ها، استفاده از مشارکت تشکل‌های مردمی در دستگاه‌های اجرایی و حضور سمن‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، حضور فعال سمن‌ها در عرصه انتخابات و جلب مشارکت حداکثری مردم، حل مشکلات مالی سازمان‌های مردم‌نهاد، حمایت از برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری و حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری از جمله محورهای سخنان نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد در این همایش بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :