رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل از برگزاری کنگره شهدای جنگ چالدران در اردبیل خبر داد.
کد خبر: ۱۷۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 29 January 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، عظیم دشتی عصر امروز در جلسه مشترک با مدیران انجمن‌ها و تشکل‌های هنری و ادبی در اردبیل اظهار کرد: به همت تشکل‌های مردم‌نهاد، کنگره شهدای جنگ چالدران در اردبیل برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اولین بار کنگره بزرگ‌داشت شهدای جنگ چالدران با مشارکت تشکل‌های مذهبی و فرهنگی، هنری در اردبیل برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان گفت: این کنگره 20 بهمن در مجتمع خطایی اردبیل واقع در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود که کم و کیف برگزاری این کنگره در روزهای آینده توسط مسئولان برگزارکننده کنگره به سمع و نظر مردم ولایی استان می‌رسد.

دشتی افزود: منظور از طرح این بحث در جلسه تشکل‌های هنری و ادبی مشارکت هنرمندان استان در برگزاری هر چه با شکوه‌تر این کنگره در دارالارشاد اردبیل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مردم اردبیل از دیرباز حامی دین و نگهبان خوبی از مرزهای جغرافیایی و یکپارچگی ایران بزرگ بوده و در طول تاریخ رزمندگان این خطه با متجاوزان مبارزه سختی داشته‌اند.

دشتی اضافه کرد: به گواه تاریخ دلیرمردان این دیار توانستند لشکریان مغول را دو بار با شکست مواجه ساختند و در دوران صفوی هم با دستور علما و مراجع عصر خود هم‌گام با سایر مبارزان و رزمندگان در برابر هجوم بیگانگان ایستادند و با خلق حماسه برگ زرین دیگری را در صفحات پرافتخار ایران اسلامی رقم زدند و در دوران دفاع مقدس هم رزمندگان حسینی و عاشورایی این منطقه در سخت‌ترین شرایط از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند.

وی با اشاره به لزوم برپایی مراسمات بزرگ‌داشت شهدا و ادای تکریم به شهدای اسلام در ادوار مختلف ادامه داد: جای شگفتی است که ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که نسل‌های فعلی این سرزمین اطلاعات دقیقی از گذشته تاریخ خود ندارند که یکی از صفحات تاریخ، صفحه جنگ چالدران و خدمت خاندان صفوی به یکپارچگی ایران بوده است.

دشتی اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری در تاریخ گذشته و در دوران طلوع صفویه سرزمین اردبیل توانست دو خدمت بزرگ به این کشور بکند به طوری که مردمان این دیار توانست از کشوری که بخش‌های آن از هم جدا و با هم در حال اختلاف و درگیری بودند کشوری متحد، بزرگ و مقتدر به وجود آورد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل گفت: خدمت دوم احیای مذهب شیعه، مذهب اهل‌بیت (ع) و ارادت به خاندان پیامبر اکرم (ص) توسط مردم این دیار بوده به طوری که همین مردم شجاع، همین عشایر غیور از این سرزمین با نام امیرالمؤمنین (ع) با نام امام حسین (ع) با نام شهدای کربلای، با نام ائمه معصومین (ع) توانستند آیین مقدس اسلام و فقه متین جعفری را در سرتاسر این کشور مستقر کنند و کشوری یکپارچه، محکم و مقتدر به وجود آورند.

وی در ادامه افزود: خدا را شاکریم که عده‌ای از فعالان فرهنگی و هنری استان برای معرفی خاندان خدوم صفوی و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای چالدران پا به پیش گذاشته‌اند که جا دارد هنرمند متعهد استان هم با استفاده از ابزار هنر و قلم در تبیین جایگاه صفویان در تحکیم پایه حکومت اسلامی و ایجاد وحدت و یکپارچگی بین اقوام مختلف ایرانی تلاش کنند.

دشتی با تبریک فرا رسیدن ایام‌الله دهه‌فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: در گرامی‌داشت این ایام فرخنده و مبارک تعداد 35 برنامه فرهنگی و هنری توسط این سازمان در سراسر استان مخصوصاً مناطق محروم برگزار می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :