کد خبر: ۱۷۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴ 10 February 2016

بهزاد قاسمی*

بعد از اعلام اسامی کاندیداهایی که توسط شورای نگهبان مورد تائید قرارگرفتند معادلات انتخاباتی بار دیگر دستخوش تغییرات جدید خواهد شد. بررسی ها نشان می دهد تعدادی از کاندیداهایی که قبلا رد صلاحیت شده بودند صرفنظر از اینکه چه تصمیمی توسط شورای نگهبان گرفته خواهدشد بارقه های امید را دربین حامیان خود زنده نگه داشته بودند و به فعالیت های تبلیغاتی خود بصورت غیررسمی همچون سایر کاندیداها ادامه داده و به طرق مختلف حامیان خود را به آینده امیدوار می ساختند.

اما این معادلات در ساعات اولیه اعلام اسامی کاندیداهایی که مورد تأئید یا عدم تأئید واقع شده بودند به هم ریخت و سردرگمی در بین برخی از کاندیداها و حامیان آنها بوجود آمد.البته در این میان کاندیداهایی که نگرانی خاصی از وضعیت صلاحیت خود نداشتند و با برنامه ریزی و یارگیری از ماهها قبل امورات خود را پیش می بردند و با انتخاب کمیته های مختلف تبلیغات نامحسوس خود را انجام می دادند نوعی امتیاز برتری نسبت به رد صلاحیت شده ها محسوب می گردید و نگرانی هایی که از حضور برخی از این کاندیداها در اردوی آنهااحساس میشداکنون با وسع عمل بیشتر و باخیالی آسوده امیدواریهای خود را برای رقابت باسایر کاندیداها افزایش دادند.

شاید بتوان به جرات بیان داشت برخی از بداخلاقی های انتخاباتی که تا لحظه اعلام اسامی توسط شورای نگهبان در بین کاندیداها امری عادی بود ممکن است همین بداخلاقی ها در روزهای آتی با چرخشی ۱۸۰ درجه ای به خوش اخلاقی مبدل گشته و مرحله ای متفاوت آغاز خواهد شد.

از بحث های مختلف مردم می توان به این نتیجه رسید که برخی از کاندیداهای صلاحیت شده تمام تلاش خود را خواهند کرد تا نهایت استفاده را از میزان حمایت افراد رد صلاحیت شده که طرفداران قابل توجهی نیز دارند بهره جسته و رایزنی های مختلفی را در این خصوص صورت خواهند داد.

البته هنوز شورای نگهبان فرصت سه روزه برای اعتراض کاندیداهای رد صلاحیت شده داده است و برخی از افراد هنوز به تائید صلاحیت خود امیدوار هستند و طی بیانیه های مختلف سعی میکنند به حامیان و طرفداران خود دلداری داده و تا اعلام بررسی نهایی منتظر مانده وسپس تصمیم گیری نمایند.

با اینکه برخی از رد صلاحیت شده ها هنوز در شوک عدم تائید صلاحیت خود قرار دارند ، لذا نمیتوان اذعان داشت این افراد آیا تصمیمی درخصوص حمایت از کاندیداها در اندیشه دارند یا خیر؟معادلات زیادی از زمان اعلام نتایج بررسی ها ذهن مردم را بخود مشغول کرده است و حرفهای ضد و نقیضی در خصوص حمایت یا عدم حمایت در حد شایعه بین مردم شنیده میشود.

عده ای بر این باور معتقد هستند شانس پیروزی کاندیداهایی بیشتر خواهد بود که بتواند نظر مثبت افراد رد صلاحیت شده را جلب کرده باشد حتی عده ای اعتقاد دارند نامزدی که از شانس کمتری نسبت به دیگران برای پیروزی داشته و احتمال ضعیفی برای کسب آراء مردم دارد چنانچه بتواند مورد حمایت همه ی افراد رد صلاحیت شده قرار گیرد می تواند سال آینده یکی از کرسی های مجلس دهم را بخود اختصاص دهد.

اما این امر زمانی رنگ واقعیت بخود خواهد گرفت که پیشنهادات طرفین موردقبول واقع گردد پیشنهاداتی از قبیل دادن امتیازات درصورت پیروزی ،دادن پستهای کلیدی و….که امری ناشدنی نیست .

دقیقا سوالهایی که ذهن مردم را در خصوص مطالب ارائه شده و انتخابات هفتم اسفند بخود مشغول کرده است :

۱- کاندیداهای رد صلاحیت شده از کدام نامزد انتخاباتی اعلام حمایت خواهند کرد؟

۲-آیا وابستگی های سیاسی نقشی در حمایت یا عدم حمایت خواهد داشت؟

۳-آیا این افراد پیشنهاد تصدی مسئولیت در آینده را قبول خواهند کرد؟

۴-آیا رد صلاحیت شده ها کاندیدای واحد را حمایت خواهند کرد؟

۵-آیا کاندیداهای عدم تایید صلاحیت شده حق انتخاب را به عهده حامیان خود خواهند گذاشت؟

وسوالات دیگری که ذهن مردم را بخود درگیر کرده است حال باید منتظر ماند و دید کاندیداهای رد صلاحیت شده که طرفداران و حامیان کمی هم ندارند سرمیز مذاکره با کدام کاندیدا خواهند نشست وبه عبارتی شانس با کدام کاندیدا یار خواهد بود.

پژوهشگر علوم اجتماعی*

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :