آیا دستگاههای دولتی و خدماتی دراستان ایلام حقوق 60هزار معلول حرکتی استان ایلام را با اجرای طرح مناسب سازی واصلاح محیط اداری ومراکز درمانی وخدماتی به درستی ادا نموده اند؟
کد خبر: ۱۸۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸ 19 February 2016
رشد و شکوفایی هر جامعه ای بستگی به چگونگی بکارگیری استعدادها و تواناییهای موجود در آن جامعه دارد، بی تردید بخشی از نیروهای فعال در جامعه ما افراد معلول جسمی ـ حرکتی هستند که در عرصه های گوناگون توانسته اند شایستگی های خود را در خدمت به کشور به منصه ظهور برسانند.
به گزارش تابناک ایلام،  یکسان سازی فرصتها فرآیندی است که طی آن سیستم های عمومی جامعه از جمله محیط فیزیکی، مسکن، حمل و نقل، خدمات بهداشتی و اجتماعی؛ فرصتهای آموزشی و اشتغال، امکانات رفاهی و فرهنگی و اجتماعی برای تمامی افراد قابل دستیابی و استفاده می شود.

با توجه به موارد فوق طبق ماده 8 آیین نامه اجرایی ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به منظور پیگیری و ایجاد هماهنگی های لازم برای مناسب سازی، ستاد مناسب سازی در سازمان بهزیستی کشور تشکیل و طبق ماده 9 آیین نامه فوق الذکر گزارش نظارتی خود را به هیئت محترم وزیران منعکس می نماید.
براساس آمارهای رسمی از مجموع ۱۱ هزار معلول استان ایلام بیش از چهار هزار نفر دچار معلولیت جسمی، حرکتی هستندواین افراد برای تردد نیاز به مناسب سازی فضاهای عمومی دارند و هم اکنون بسیاری از فضاهای محیطی شهر برای حرکت این توانخواهان نامناسب است.

این درحالیست که علاوه بر این ۱۱ هزار معلول و بیش از ۴۰ هزار سالمند نیز در این استان هستند که این افراد نیز برای تردد آسان به مبلمان شهری مناسب نیازمند هستند تا همچون سایر افراد عادی از حقوق شهروندی در این زمینه برخوردار باشند. 

اینک که قانون به صراحت از معلولان برای برخورداری از حقوق اجتماعی در جامعه حمایت لازم را به عمل آورده  وسالهاست این طرح در قاموس قانون به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است که در حین اجرای پروژه های عمرانی این دستگاهها با مناسب سازی و  اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل ؛به طوری که افراد معلول قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و ساختمان های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره مند شوند حال این سوال مطرح است که  آیا دستگاههای دولتی و خدماتی دراستان ایلام بااجرای این طرح حقوق 60هزار معلول حرکتی استان ایلام را به درستی ادا نموده اند؟

ضرورت اجرای طرح مناسب سازی دستگاههای دولتی وخدماتی سالهاست به دستگاههای ذیربط ابلاغ شده است وعلیرغم برگزاری نشستهایی تحت عنوان "نشست مناسب سازی فضاهای شهری و اداری برای تردد معلولان و جانبازان" دراستانداری ایلام ،اما کماکان دستگاههای اداری وخدماتی فراوانی در سطح استان ایلام وجود دارند که دراجرای طرح  مناسب سازی وتغییر مبلمان اداری برای تسهیل در تردد آسان معلولین وجانبازان استان کوتاهی نموده؛ اما این روزها ظاهرا زور سازمان بهزیستی بعنوان دبیر اجرایی این طرح فقط به دستگاههای خدماتی نظیر دفاتر پیسخوان دولت رسیده است ،گویا آنها هم دیواری کوتاهتر ازدیوار این دفاتر پیدا نکرده اند!

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان ایلام در این زمینه گفته است:مجوز فعالیت دفاتر پیشخوان دولت در صورت عدم رعایت مناسب سازی صدور یا تمدید نخواهد شد.
فرمان عزیزنیا اظهار کرد: این مراکز به منظور رفاه حال توانخواهان برای تردد باید مناسب سازی شده تا این قشر در مراجعه به آنها دچار مشکل و محدودیت نشوند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این دفاتر ارائه کننده خدمات مختلفی بوده و تمامی اقشار جامعه در ارتباط با آنها هستند باید در زمینه مناسب سازی جهت تسهیل در تردد معلولان استانداردهای لازم را داشته باشند.
عزیزنیا اضافه کرد: در این زمینه از سوی دفتر فناوری اطلاعات استانداری که مسئول ارائه مجوز به دفاتر پیشخوان دولت بوده اطلاع رسانی لازم انجام که در صورت عدم رعایت مناسب سازی از صدور و تمدید مجوز فعالیت آنها جلوگیری بعمل خواهد آمد.
معاون توانبخشی بهزیستی ایلام گفت: قرار است در گام بعدی سایر مراکز دولتی دیگر سطح شهر که عهده دار خدمات به آحاد جامعه بوده ملزم به مناسب سازی برای سهولت تردد معلولان شوند.
وی با گلایه از عدم مناسب سازی مطلوب فضاهای عمومی استان برای تردد معلولان و جانبازان گفت: عمده مشکل تردد معلولان در فضاهای عمومی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
عزیزنیا یادآور شد: در این زمینه متاسفانه اهتمام جدی وجود ندارد در حالیکه باید با عزم همگانی برای احقاق حقوق معلولان در جامعه تلاش شود.
وی عدم مناسب سازی معابر ورودی برخی بانک ها، خودروهای عمومی و مسافری و دیگر معابر شهری را از عمده ترین مشکلات و موانع تردد معلولان برای سهولت حضور آنها در جامعه برشمرد.

هرچند که معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان ایلام در اظهارات خود از تمامی دستگاههای اداری در خصوص عدم مناسب سازی برای تردد معلولین وجانبازان ابراز گله مندی نموده است اما این دستگاه متولی امور مرتبط به معلولین می تواند ؛همانطور که با صدور اولتیماتوم برای دفاتر پیشخوان دولتی از انها خواسته است که طرح مناسب سازی را اجرایی نمایند ؛می تواند با اقدام مشابه  واستفاده از ابزار واهرمهای قانونی همه دستگاههای اداری وخدماتی را ملزم به اجرای این طرح بنماید تا خدایی نخواسته در برخورد وتذکر به دستگاهها این شائبه ایجاد نشود که صرفا دستگاهها ومراکزی که دیوارشان کوتاهتراز دیوار دیگران است مشمول اجرای این طرح میشوند! 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :