بحران بی تفاوتی در خانواده زمینه ساز طلاق عاطفی است و باید برای جلوگیری از این معضل که خود آسیب های اجتماعی دیگری را در پی دارد با بحران بی تفاوتی مقابله کنیم.
کد خبر: ۱۸۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳ 28 February 2016
به گزارش تابناک قم، مرجان انصاری، بی تفاوتی در خانواده را بحرانی مهم در جهت بروز طلاق عاطفی دانست و گفت: دریک روندمنطقی، خانواده بایدکانون صمیمیت و رفاقت و روابط عاطفی در جهت رشد و پویایی باشد.

این جامعه شناس افزود:متاسفانه خانواده  مدرن، کارکردخود را به عنوان یک منبع عاطفی ازدست داده است و این امر خلاء های فراوانی را برای اعضای خانواده به خصوص همسران به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: با رشد سندروم بی عاطفگی اجتماعی، این معضل به خانوادها نیز راه یافته است و بر روی روابط و عواطف و احساسات تاثیر منفی گذاشته است تا جایی که این روزها اعضای خانواده زمان و اشتیاق کمتری برای مصاحبت و حمایت عاطفی از یکدیگر نشان میدهند.

انصاری در مورد علل بی تفاوتی در خانواده ها خاطرنشان کرد:ب خشی ازاین مساله ناشی از تغییراتی است که درشرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه ما ایجاد شده است.

وی گفت: در واقع زوجین و یا والدین در جهت تامین نیازهای خانواده زمان بیشتری را صرف درآمدزایی می کنند در این صورت همسران و والدین شاغل و گاه دو شغله دیگری مجالی برای ایجاد ارتباط عاطفی در خانواده پیدا نمی کنند و این امر خود رابطه ای سرد و منتهی به بی تفاوتی ایجاد می کند.

این جامعه شناس افزود: فردگرایی موجب می شود هریک از اعضای خانواده برای خود دایره رفاهی و فضای خصوصی بزرگتری در نظر بگیرد.

وی اظهارکرد: این طرز تفکر باعث شده فاصله اعضای خانواده از یکدیگر بیشتر شود در چنین شرایطی اعضای خانواده هریک زندگی شخصی و مجزای خود را می سازد و نسبت به سایر اعضای خانواده بی تفاوت می شود.

انصاری عنوان کرد: دراین میان نقش تکنولوژی و شبکه های اجتماعی نیز بسیار پررنگ است این روزها در هر خانواده چندین تبلت و گوشی هوشمند وجود دارد و هر یک از اعضا سرگرم دنیای مجازی است که برای خودساخته اند.

وی در این باره تصریح کرد:حتی اگر توسط این شبکه ها و ابزار اطلاع رسانی، از یکدیگر احوال پرسی هم کنیم بازهم جای یک دیدار حقیقی را پر نمی کند زیرا تکنولوژی قادر به انتقال حس صمیمیت نیست.

این جامعه شناس عنوان کرد: فضای مجازی درعین حال باعث می شود افراد مهارت های برقراری ارتباط و گفتگو را از دست بدهند.

وی بیان کرد: اخیرا طی پژوهشی مشخص شده که میانگین زمان گفتگو در خانواده های ایرانی 15دقیقه است و این یک زنگ هشدار برای خانواده های ایرانی است.

انصاری عنوان کرد: بهترین توصیه برای مقابله با بروز بی تفاوتی در خانواده ها این است که به موازات مشغله ها و علایق فردی، زمانی را به نام اوقات فراغت خانوادگی و جمعی درنظربگیریم و سعی کنیم با تفریحات مشترک و مصاحبت با یکدیگر، سطح کیفی ارتباط و صمیمیت میان اعضای خانواده خود را ارتقا دهیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :