یک جامعه شناس گفت: خودمحوری افراد اختلال رفتاری است که به روابط خانوادگی و اجتماعی آسیب می زند.
کد خبر: ۱۹۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱ 02 March 2016
به گزارش تابناک قم، مرجان انصاری با اشاره به خودمحوری و آفت های این نوع رفتار عنوان کرد: خودمحوری یک آسیب مهم، آفت و یک اختلال رفتاری به شمار می رود.

این جامعه شناس تصریح کرد: افراد خودمحور، خودخواه و خود بزرگ بین هستند که تمایلی به کارهای گروهی و هم گرایی ندارند و از مشارکت های عمومی محروم هستند.

وی اظهارکرد: خودمحوری بسیاری از رفتارهای افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد تا جایی که ممکن است نسبت به ارزش های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی نیز بی تفاوت باشند.

انصاری خاطرنشان کرد: خودمحوری گاهی منجر به پرخاشگری و هنجارشکنی و ساختار شکنی می شود و در مواقعی نیز احساس مسئولیت را از میان می برد.

وی یکی از آثار مهم خودمحوری را بی هدفی در زندگی برشمرد و افزود: افراد خودمحور انگیزه ای برای دست یابی به موفقیت ندارند چرا که خود را در اوج موفقیت می پندارند و دیگر هدفی را برای زندگی خود تعریف نمی کنند.

این جامعه شناس گفت: از مشخصه های مهم در افراد خودمحور این است که در تحصیل، اشتغال، زندگی شخصی و روابط خانوادگی و اجتماعی ناموفق هستند و به نوعی درگیر آشفتگی روحی و اجتماعی هستند.

وی عدم انتقاد پذیری را از دیگر ویژگی های افراد خودمحور دانست و عنوان کرد: خودمحوری در اشخاص موجب می گردد منطق و پذیرش انتقاد را از دست بدهند و تلاشی برای رفع معایب و نواقص خود نداشته باشند و از انتقادهای سازنده که موجب پیشرفت خواهد بود محروم بمانند.

انصاری در رابطه با خودمحوری زوجین نیز بیان کرد: زندگی زناشویی در سایه تعامل، همفکری، همراهی و هماهنگی معنا دارد اما خودمحوری زن و مرد به این روابط خانوادگی و زناشویی لطمه های جدی می زند و منجر به طلاق عاطفی و یا بحران های جدی در زندگی می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افراد خودمحور به خود و دیگران لطمه می زنند و در بسیاری از موارد تنها هستند و روحیه گذشت و فداکاری ندارند اگر ما به هر نوعی چنین رویکردی را در رفتار و وجود خود ببینیم باید برای مداوای آن میزان مشارکت های خود را ارتقاء بخشیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :