کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی ایجاب می کند
به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تا کنون در کل استان اردبیل حداکثر یکصد مجوز تاسیس واحد کشت گلخانه ای صادر شده است که از این تعداد تنها 22 واحد و شهرک گلخانه‌ای فعال هستند.
کد خبر: ۱۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 06 April 2015

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تا کنون در کل استان اردبیل حداکثر یکصد مجوز تاسیس واحد کشت گلخانه ای صادر شده است که از این تعداد تنها 22 واحد و شهرک گلخانه‌ای فعال هستند.

به گزارش تابناک اردبیل، محرم عدلی میزان تولیدات واحدهای کشت گلخانه ای در استان را سالانه حدود 3 هزار و 500 تن اعلام کرد و گفت: عمده تولید واحد گلخانه‌ای خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل،‌ بادمجان، انواع سبزیجات و سیفی جات است و اخیرا نیز تولید نشای گیاهان دارویی در برخی از واحدهای گلخانه‌ای رواج پیدا کرده است.

توسعه کشت گلخانه ای ، ضرورت رشد و بقای کشاورزی استان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با یادآوری کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر و تغییرات آب و هوایی و افزایش آمار سرمازدگی محصولات کشاورزی در استان را یادآور شد و گفت: در این وضعیت جایگزینی کشت گلخانه‌ای با روش های سنتی کشاورزی می تواند تا حدود زیادی به بقا و توسعه مشاغل کشاورزی در استان کمک کند.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه در کشت گلخانه ای به دلیل کم بودن میزان تبخیر، برای تولید محصول به آب کمتری نیاز است در آینده برای مقابله با عوارض کم آبی ناچار به توسعه واحدهای گشت گلخانه ای در استان هستیم.

عدلی ضرورت رعایت نکات فنی وعلمی در احداث و اداره واحدهای گلخانه ای را خاطرنشان کرد و در مورد توجیه اقتصادی تولید محصولات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: کامل بودن اطلاعات علمی و مهارت های فنی در امر احداث گلخانه برای موفقیت در این کار بسیار مهم است.

وی تخریب برخی واحدهای گلخانه ای احداث شده در استان بر اثر شدت وزش باد در سال های گذشته را یادآوری کرد و گفت: متقاضیان احداث واحدهای گلخانه ای در استان به هنگام انتخاب زمین و محل سرمایه گذاری باید نکاتی مانند قرار نگرفتن محل اجرای طرح در مسیر وزش بادهای شدید ، متوسط دمای منطقه و نحوه تامین انرژی گرمایشی واحد گلخانه ای در فصول سرد سال را هم باید مد نظر قرار دهند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: اگر متقاضیان ایجاد واحدهای گلخانه ای مواردی مانند انتخاب محل مناسب، مشورت با کارشناسان مجرب و استفاده از تجربیات گلخانه داران موفق کشوررا جدی بگیرند و نکات علمی و فنی را رعایت کنند تولیدات گلخانه ای سوددهی بالایی را نصیب آنها خواهد کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :