دوچرخه‌سواران اتریشی به مناسبت روز درختکاری، 12 نهال در روستای کوتنای قائم‌شهر کاشتند.
کد خبر: ۱۹۳۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 06 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، به مناسبت روز درختکاری در روستاهای کوتنا، ریکنده و سیف کتی در ختکاری انجام شد.

نکته جالب توجه اینکه حضور گروهی اطریشی در مراسم درختکاری این روستاها بود که به دعوت مدیر خانه موزه هنر ریحانه کوتنا قائم‌شهر در مراسم کاشت درخت حضور داشتند و خود نیز نهال کاشتند.

کی خسرو یزدانی یکی از فعالان محیط زیست با بیان اینکه در چند دهه اخیر تمام پوشش گیاهی که بیشتر آن در شمال کشور قرار دارد کاهش پیدا کرد و سطح آن به یک سوم رسید این احساس ضرورت پیش آمده که جنگل را احیا کنیم، اظهار کرد: در قدم نخست برای احیای جنگل باید جلوی تخریب گرفته شود اما برای جلوگیری از تخریب دست هایمان بسته است؛ هرچند همیشه پیگیر هستیم همه جا اعلام می کنیم اما در این حوزه ارگان های ذیربط باید احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: بسیاری از مسئولان نهال ها را بطور نمادین می کارند اما پس از کاشت به آن توجه نمی‌کنند و نهال ها از بین می رود.

این فعال محیط زیست با اشاره به حضور دوچرخه سواران اتریشی در مراسم روز درختکاری کوتنا اظهار کرد: حدود 12 نهال در روستای کوتنای قائم‌شهر به دست دوچرخه سواران اتریشی کاشته و همه نهال ها به نام خودشان ثبت شد تا انگیزه ای برای آنها ایجاد شود تا سال بعد هم به اینجا بیایند و ببینند نهالشان در چه موقعیتی قرار دارد.

وی تصریح کرد: در ایران برای ارزش‌گذاری به نهال‌ها، نام اموات و یا شهدا بر انها نهادیه می‌شود تا احساس عاطفی لازم برای نگه‌داری آنها را داشته باشیم، بیان کرد: به جای منابع طبیعی، دوستداران محیط زیست برای جلوگیری از تحریب منابع طبیعی تلاش می‌کنند؛ تا با فرهنگ‌سازی به لایه‌های مختلف جامعه بقبولانیم که نباید میحط طبیعی را از میان ببریم.

وی از دست رفتن منابع طبیعی را در واقع از دست رفتن آب دانست و گفت: اگر منابع طبیعی را از دست دهیم دریای مازندران نیز همچون دریای ارومیه نابود می شود؛ درختان در حفظ منابع آب کمک می کنند این زنجیره چنان به هم پیوسته است که هر کدام از این چرخه وقتی دچار مشکل شود بقیه منابع نیز بیمار می‌شوند.

عباد طیبی سیف کتی دیگر فعال از محیط زیست در این مراسم با اشاره به اینکه ارزش درخت تنها به چوب و میوه آن نیست، بلکه در لطافت هوا، حفظ خاک و گردش آب در طبیعت نیز تأثیر فراوان دارد، عنوان کرد: در ایران مناطق وسیعی وجود دارد که به علت قطع درختان طبیعی، به شن‌زار تبدیل شد و در زمان وزش باد، این شن ها به حرکت در می آید و بسیاری از مزارع و خانه ها و مراتع را می پوشانند

وی با بیان اینکه به سبب فواید درخت مردم اغلب اوقات، آنها را در محل هایی که درخت خودرو وجود ندارد می کارند، افزود: کشاورزان در اطراف زمین های زراعتی و خانه های خود، درخت می کارند تا محصولاتشان را از گزند باد و طوفان حفظ کنند.

طیبی ادامه داد: عده ای نیز درخت را روی تپه ها و زمین های پرشیب هم می کارند، تا بدین وسیله از شسته شدن خاک و جاری شدن سیل، جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه به مناسبت درختکاری و برای حفظ و حراست از منابع طبیعی در روستای سیف کتی قائم‌شهر افزود: درختان مختلف را با همراهی مردم کاشتیم تا خود مردم حافظ و نگهدار این طبیعت باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :