نشست هم اندیشی و جمع بندی برنامه های کمیته فرهنگی ستاد تسهیلات زائران استان قم، روز شنبه در سالن جلسات مجتمع فرهنگی و هنری شهید سید مرتضی آوینی قم برگزار شد.
کد خبر: ۱۹۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸ 12 March 2016
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام عباس ابراهیمی در این نشست افزود: دراین راستا دفتر تکریم به منظور استقبال و ارائه خدمات به زائران خارجی در مسجد جمکران راه اندازی شده است.

وی با اشاره به برنامه های نوروزی مسجد جمکران گفت: مراسم ویژه تحویل سال به صورت ویژه با حضور ارادتمندان حضرت ولی عصر(عج) دراین مکان مقدس برگزار خواهد شد.

وی برنامه های تربیتی با حضور کارشناسان خانواده ، محفل بزرگ قرآنی ، حلقه های معرفت ، برنامه منادیان معروف را از دیگر برنامه های این ایام ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه مسجد جمکران شب های چهارشنبه پذیرای بیش از 300 هزار نفر زائر می باشد، تلاش داریم که برنامه های متنوع فرهنگی برای آنان در نظر گرفته شود.

ابراهیمی به برنامه منادیان معروف و تذکر لسانی اشاره کرد و گفت: دراین رابطه 250 خواهر و 50 برادر آموزش های لازم را فرا گرفته و تذکرات لسانی با نگاه تربیتی ارائه خواهند داد.

وی افزود: به همین منظور چادرهایی برای بانوان مانتویی در نظر گرفته شده که دراختیار آنان قرار داده می شود ، تا زمینه ترویج استفاده از چادر درمیان فراهم شود.

وی با اشاره به فضای نمایشگاهی در مسجد جمکران درایام نوروز گفت: غرفه کودک ، نمایش ، مشاوره های دینی ، پرده خوانی ، ، نمایشگاه موزه قرآن و فقه و تاریخ مسجد جمکران ، مهد شکوفه های مهدوی و مجموعه گل نرگس برای زائران در نظر گرفته شده است.

ابراهیمی افزود: در مهد مهدوی زائران می توانند فرزندان زیر پنج سال خود را دراین مرکز قرار داده و خود به نماز و نیایش بپردازند ، در مجموعه فرهنگی گل نرگس نیز به کودکان پنج تا 9 ساله ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی می شود.

وی گفت: کارگاه های آموزشی درخصوص سبک زندگی اسلامی و دیگر مسائل برای زائران نیز به مدت 15دقیقه نظر گرفته که امیدواریم تاثیر خوبی درمیان آنان داشته باشد.

وی جنگ قرآنی را از دیگر برنامه های معاونت فرهنگی مسجد جمکران ذکر کرد و گفت: ما تلاش داریم الگوی شادی با نگاه دینی را به مخاطبان ارائه دهیم.

ابراهیمی مسابقات کتابخوانی ، ارائه بروشورهای فرهنگی ، ایستگاه مشق عشق ، تلاوت زنده با حضور قاریان مطرح کشور در سه وعده نماز جماعت ، و عکس یادگاری را از دیگر برنامه های مسجد جمکران درایام نوروز ذکر کرد.

وی گفت: برنامه اسکان زائران نیز در شبستان کربلا امکان پذیر است و برخی سوئیت های مرتبط با این مسجد نیز با کمترین هزینه دراختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

**نماینده آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) نیز دراین نشست گفت: در ایام نوروز پاسخگویی به زائران در ورودی های حرم مطهر و داخل حرم به ارائه خدمات به زائران می پردازد.

حجت الاسلام زهیر ثباتی مقدم افزود: کارگاه های آموزش خانواده ، نمایشگاه های مختلف فرهنگی و مذهبی برای زائران و برنامه های ویژه تحویل سال از دیگر برنامه های حرم مطهر حضرت معصومه (س) می باشد.

نماینده دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز دراین نشست گفت: پنج هزار جلد کتاب در ایام نوروز به زائران اهدا خواهد شد.

حجت الاسلام مراد حیدری افزود: دراین زمینه چهار ایستگاه پاسخگویی به زائران نیز در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) در نظر گرفته شده که 30 تن از مبلغان نیز آموزش های لازم را فراگرفته اند.

وی اضافه کرد: درصورت همکاری شهرداری ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آمادگی دارد که زمینه حضور روحانیان را برای برپایی نمازجماعت و برنامه های فرهنگی و مذهبی در بوستانهای قم فراهم کند.

** مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز دراین نشست گفت: این اداره کل 120 هزار نقشه راهنما ، 20 هزار بروشور ، 20 هزار کتابچه آشنایی با اماکن تاریخی دراختیار زائران قرار خواهد داد.

محمد حسین حیدری فرد افزود: یک «پک با عنوان اقلیم بهشت » با موضوع تاریخ و فرهنگ،فیلم میراث ماندگار با عنوان معرفی آثار تاریخی استان و دستان ماندگار با عنوان معرفی صنایع دستی نیز آماده شده که دراختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

**نماینده ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان قم نیزدراین نشست گفت: این ستاد در ایام نوروز فعالیت گسترده ای در راستا ارائه برنامه های فرهنگی برای زائران در نظر گرفته است.

محمد مهدی اکبری ، ارائه بسته های فرهنگی درخصوص اهمیت بحث امر به معروف و نهی از منکر ، هماهنگی با 50 روحانی مساجد برای ارائه مباحث امر به معروف به صورت کوتاه و مختصر به زائران و نمایشگاه کتاب در مسجد اهل بیت (ع) را از دیگر برنامه های این ستاد ذکر کرد.

وی اظهار داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر آمادگی دارد تا با هماهنگی با ارگانهای فرهنگی و مذهبی برنامه های متنوعی را برای آشنایی زائران به فریضه مهم و اهمیت توجه به دستورات دینی ارائه نماید.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هماهنگی دستگاه های فرهنگی برای ارائه خدمات به زائران را از اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد.

وحید فرجی افزود: امیدواریم برنامه های فرهنگی در نوروز امسال بتواند رضایت زائران و مسافران در قم را فراهم کرده و آنان بیش از پیش با معارف اسلامی آشنا شوند.

وی استفاده از هنرمندان و آثار هنری را برای ترویج فرهنگ دینی با اهمیت ذکر کرد و گفت: دراین رابطه از تمام ظرفیت موجود برای تحقق این امر درایام نوروز استفاده خواهد شد. 

در این نشست مقرر شد که برنامه های فرهنگی با شروع مسافرتهای نوروزی و ایام تعطیلات از مبادی ورودی استان آغاز شود.

خوش آمدگویی به زائران و مسافران و ارائه بسته های فرهنگی به آنان، استفاده از فضای مجازی برای معرفی آثار مذهبی و تاریخی قم و گنجینه های مذهبی و هماهنگی کامل دستگاه های فرهنگی نیز مورد تاکید حاضران در نشست قرار گرفت.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :