شکسته شدن تابوها یا پیر شدن جمعیت؟
تابناک تهران - آمارهایی که طی چند روز گذشته منتشر شده‌اند نشان می‌دهند در سال گذشته میزان ازدواج سالمندان افزایش یافته است. این خبر خیلی‌ها را خوشحال کرده است اما عده‌ای هم هستند که تحلیل متفاوتی ارائه می‌کنند و این اتفاق را در کنار خوشحال کنند بودن هشدار آمیز هم می‌دانند.
کد خبر: ۲۱۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 17 April 2016

خبر خوبی که دیروز بخشی را در رسانه‌های مختلف به خود اختصاص داده بود از زبان مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال بیرون آمده بود.

علی‌اکبر محزون در آخرین خبرش درباره تحولات مربوط به جمعیت به ازدواج سالمندان اشاره کرد گفت: «در سال گذشته بیش از ۷ هزار و ۸۶۸ ازدواج مربوط به مردان بالای ۶۰ سال و هزار و ۱۷۴ مورد نیز مربوط به زنان بالای ۶۰ سال بوده که در دفاتر رسمی به ثبت رسیده است.»

این خبر که با عنوان شکسته شدن تابوی ازدواج سالمندان در ایران نقل محافل خبری شده بود توجهات زیادی را به خود جلب کرد و البته حاشیه‌هایی هم داشت که نشان می‌داد سالمندان در ایران نه‌تنها می‌خواهند ازدواج کنند بلکه فرزند آوری هم می‌کنند. 

نکته جالب در آمارهای محزون این بود که ۹۰۰ ولادت در سال ۹۴ مربوط به پدران بالای ۷۰ سال است و استان‌ سیستان و بلوچستان با ۲۴۷ ولادت، ۲۷.۴ درصد کل ولادت‌های مربوط به پدران این سن در کل کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن نیز خراسان رضوی با ۹۱ ولادت و خوزستان با ۶۹ ولادت در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. خیلی‌ها از شنیدن این خبرها ذوق‌زده شدند البته اینکه ازدواج کردن در میان سالمندان در حال تبدیل‌شدن به روندی عادی ست و ذوق‌زدگی هم دارد اما بخشی از این آمارها لایه‌های نگران‌کننده‌ای هم دارد مثل همین بخش مربوط به پدران بالای 70 سال که برای برخی از کارشناسان نشان‌دهنده معضلی ست که در لایه‌های زیرین ازدواج سالمان دان پنهان‌شده است. معضلی به نام ازدواج مردان سالمند با زنان جوان. 

فریده براتی سده ، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان یکی از همین نگران هاست و می‌گوید: «وقتی آمار مربوط به ازدواج سالمندان را تحلیل می‌کنیم به مسائلی بر می‌خوریم که خیلی هم خوشحال کننده نیستند و با توجه به اینکه سالمندی در کشور رو به افزایش است باید به آن توجه کرد. معتقدیم ازدواج سالمندی، امر بسیار مثبتی است اما مشروط برآنکه مردان سالمند با زنان سالمند ازدواج کنند؛ زیرا در صورت ازدواج مردان سالمند با زنان و دختران جوان که دارای اختلاف سنی زیادی با آنها هستند، شاهد نتایج بسیار منفی آن در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و... خواهیم بود.»

او ادامه می دهد: «آمارها نشان می دهند که ازدواج مردان سالمند با زنان و دختران جوان و سپس فرزند آوری آنان در مناطقی که به لحاظ ضریب محرومیت بالاتر بوده و تفکر سنتی در آن مناطق بیشترحاکم است، بیش تر بوده و نیاز است در این مناطق توسط مسئولان محلی و کشوری فرهنگ سازی جدی صورت گیرد.»

نکته دیگری که برخی کارشناسان مطرح می‌کنند این است که بالا رفتن تعداد ازدواج‌های سالمندی واقعا نشان دهنده شکسته شدن تابوی این اقدام است با نتیجه طبیعی سالمند شدن جامعه؟ اگر اولی درست باشد جای خوشحالی دارد اما خیلی ها معتقدند جواب دوم به واقعیت نزدیک‌تر است و یکی دیگر از زنگ خطرهایی ست که پیر شدن جمعیت ایران را گوشزد می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
مردای بالای 60 سال احتمالا با دخترای 25 ساله ازدواج کردن! اینارو هم بگید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :