کد خبر: ۲۱۸۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 25 April 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، فضای تالارهای پذیرایی سطح شهر برای مردمی که خواهان برگزاری مراسمی بسیار عالی و شیک هستند از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است، اما گاهی اوقات پشت پرده این مکان‎ها چنان نامطلوب است که واقعاً چاره‎ای جز پلمب باقی نمی‎ماند.

افرادی که برای برگزاری مجالس خود به این تالارها مراجعه می‎کنند، معمولاً از پشت صحنه آن‎ها اطلاع چندانی ندارد و به آسانی البته بعضاً با هزینه‎های بسیار گزاف سلامتی خود و مهمانانشان را به خطر می‎اندازند.

مسئولان تالارهای پذیرایی شهر جیرفت که عموماً مجالس آن‎ها به طور متوسط با حضور یک‎هزار تا 2 هزار نفر مهمان برگزار می‎شود، نباید تنها به فکر خالی کردن جیب مردم باشند، زیرا در ابتدا با سلامت آن‎ها سروکار دارند.

نظافت و بهداشت عمومی این مراکز باید به‎ گونه‎ای باشد که حضور مأموران بهداشت و بازرسان موجب هراس مسئولان آن‎ها نسبت به جریمه یا پلمب نشود و همواره وضعیت بهداشتی بسیار مطلوبی داشته باشند.

اما حال که مردم به آشپزخانه تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها دسترسی ندارند، این مسئولان مربوطه هستند که باید سلامت و امنیت آنان را تأمین کنند، زیرا مردم به آن‎ها اعتماد داشتند که چنین مسئولیت خطیری را واگذار کردند. 

بر همین اساس دادستان عمومی و انقلاب و مسئولان و بازرسان اتاق اصناف شهرستان جیرفت همراه با خبرنگار و عکاس خبرگزاری فارس به ‌صورت سرزده به برخی از تالارهای پذیرایی رفتند تا وضعیت بهداشتی آن‎ها را مورد ارزیابی قرار دهند هرچند این مراکز به طور مستمر توسط کارشناسان بهداشت و اصناف مورد بازرسی قرار می‎گیرند.

برای این بازدید تالارهای پذیرایی مطرح انتخاب شدند که بیشترین مجالس شهر در آن‎ها برگزار می‎شود و مردم به آن‎ها اعتماد بیشتری دارند، اما آن روی دیگر این تالارهای مثلاً معروف مطمئناً خوش‎نامی آن‎ها را زیر سئوال می‎برد.

در مجموع در بازدیدهایی که صورت گرفت، محل پذیرایی مشتریان فضایی شیک و تمیز بود، البته در برخی موارد ایرادهای این مکان‎ها نیز از چشم تیزبین بازرسان دور نماند و تذکرهای لازم را در این زمینه دریافت کردند.

بازرسان هنگام ورود به آشپزخانه‎ها با دقت به وارسی بخش‌های مختلف آشپزخانه از محل طبخ غذا و شست‌و‌شوی ظرف‌ها و مواد غذایی گرفته تا یخچال‌ها و فاکتورهای مواد غذایی می‌پرداختند.

اما با ابراز تأسف وضعیت آشپزخانه تالارهای پذیرایی عموماً اسفبار و افتضاح بود. از محل نگهداری گوشت و سبزیجات تا محل چیدمان ظروف بسیار غیربهداشتی و نامناسب بود، بیشتر کارگران بدون روپوش بودند، کف آشپزخانه‎ها تمیز نبود، لوله فاضلاب در وسط فضای آشپزخانه جریان داشت، وجود ضایعات گوشت مرغ و طعم‎دهنده‎های غیر بهداشتی گوشت و ... تنها بخشی از موارد مشهود بود.

برخی از تالارهای پذیرایی پیش از این از کارشناسان اخطاریه و تذکر دریافت کرده بودند و در نهایت اکنون با توجه به وضعیت بسیار نامطلوب باید پلمب می‎شدند، اما دادستان به تمام آن‎ها یک هفته زمان داد تا مشکلات مربوطه را برطرف کنند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت در حاشیه این بازدید در گفت‎وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اهمیت تأمین سلامت، ایمنی و بهداشت عمومی جامعه اظهار داشت: عموم تالارهای پذیرایی مورد بازدید دارای کاستی‎ها و مشکلاتی بودند که سلامت مردم را به خطر می‎انداخت بر همین اساس از مسئولان آن‎ها درخواست شد تا هفته آینده این مشکلات را برطرف کنند.

مجید رستمی با تأکید بر اینکه حفظ امنیت غذایی و تغذیه مردم از اولویت‌های دادستانی است، تصریح کرد: دادسرا بر اساس قانون وظیفه دارد بر اغذیه‌فروشی‌ها نظارت داشته باشد و در قانون با صراحت نوشته شده است که دادسرا و دادگاه وظیفه دارند به وضعیت آن‎ها رسیدگی کنند.

وی با اشاره به اینکه بازدید از تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، بیان داشت: اینکه بیشتر تالار‌های پذیرایی مطرح را برای بازدید انتخاب می‌کنیم به این دلیل است که توقع بیشتری از آن‎ها برای عرضه غذای مناسب و رعایت بهداشت وجود دارد.

رستمی تداخل فضای استراحت کارگران و آشپزخانه، عدم تمدید کارت‎های بهداشتی کارگران، نامناسب بودن فضای آشپزخانه‎ها و ... را از جمله مشکلات این مراکز ذکر و عنوان کرد: چنانچه این نکات ایمنی طی این یک هفته رعایت نشود، طبق مقررات برخورد قاطع و قانونی با آن‎ها صورت می‎گیرد.

وی با بیان اینکه ما از گزارش‌های مردمی استقبال می‌کنیم، افزود: به مردم توصیه می‎شود به رستوران‌ها و تالارهایی بروند که ظاهر مکان و کارکنان تمیز و مرتب باشد.

رستمی خاطرنشان کرد: مردم باید دقت داشته باشند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و عدم رعایت مسائل بهداشتی موارد مذکور را به مراجع ذی‌ربط اطلاع دهند تا در صورت احراز تقصیر با آنان برخورد شود.

قصد ما از این گزارش سیاه‎نمایی وضعیت تالارهای پذیرایی سطح شهر نیست، اما سلامتی مردم شوخی‎بردار و تعارف نیست بر همین اساس می‎طلبد، این بازدیدها با شدت بیشتری ادامه یابد تا متخلفان به راحتی سلامت جسم و جان مردم را به بازی نگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :