قائم مقام معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: ايران از نظر كميت مقالات علمي و پژوهشي در رتبه 16 و از نظر كيفي رتبه 22 دنيا را دارد ضمن اينكه هدف و سياست دولت ارتقاي سطح كيفي مقالات و پژوهش هاي كشور است.
کد خبر: ۲۲۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳ 27 April 2016

قائم مقام معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: ايران از نظر كميت مقالات علمي و پژوهشي در رتبه 16 و از نظر كيفي رتبه 22 دنيا را دارد ضمن اينكه هدف و سياست دولت ارتقاي سطح كيفي مقالات و پژوهش هاي كشور است.


به گزارش تابناک ایلام؛دكتر شاهين آخوندزاده روز چهارشنبه در آيين افتتاحيه نخستين كنگره بين المللي و هشتمين كنگره ملي اپيدميولوژي كه با حضور 250 نفر از پزشكان، اساتيد و صاحب نظران داخلي و خارجي اين رشته در هتل زاگرس ايلام در حال برگزاري است، اظهار كرد: ايران در 20 سال گذشته از نظر جايگاه علمي به رشد فزاينده اي دست يافته است و به اقرار مجلات معتبر علمي دنيا كشور ما بيشترين رشد علمي در دنيا را داشته است.
وي افزود: فرموده و تاكيد رهبري همواره بر شتاب و رشد كمي و كيفي علم و دانش در همه حوزه ها است و ما بايد ارتقاي كيفي مقالات و پژوهش هاي علمي در سطح جهاني و بين المللي را مد نظر داشته باشيم.
آخوندزاده با اعلام اينكه در اين بازه زماني كشور در مقاطعي از منظر علمي رشد قابل ملاحظه اي داشته است، يادآور شد: البته در برخي سال هاي اخير به علت سياست هاي دولتمردان به يك ركود و سكون علمي رسيديم در حاليكه بايد به شتاب علمي مطلوبي در جهان مي رسيديم.
وي با اعلام اينكه ايران در منطقه مقام برتر علمي را از آن خود دارد، تاكيد كرد: مهمترين مقوله در كشور بايد برنامه ريزي جدي براي استفاده عملي از دستاوردهاي علمي باشد و فقط به چاپ مقالات در مجلات علمي دنيا اكتفا نكنيم و بايد از علم به عمل و از كميت به كيفيت برسيم.
وي گفت: در سال هاي اخير به علت تحريم هاي ظالمانه كشور از نظر حضور در مجامع معتبر علمي بين المللي و چاپ مقالات در مجله هاي معتبر علمي با معضل و مشكل مواجه شد در حاليكه دانشمندان و صاحب نظران ايراني بايد در مجامع معتبر بين المللي ديده شوند.
وي اضافه كرد: سياست دولت افزايش استانداردها و افزايش سطح كيفي مجلات علمي كشور به حد مجلات معتبر بين المللي و برگزاري كنگره هاي علمي در كشور و تلاش براي فراهم ساختن حضور هر چه بيشتر انديشمندان و دانشجويان كشور در مجامع بين المللي است.
آخوندزاده يادآور شد: انجام پژوهش هاي كيفي تنها با هزينه كردن اعتبارات مناسب انجام پذير است و بر اساس بخشنامه هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دانشگاه هاي علوم پزشكي يك درصد كل اعتبارات خود را براي پژوهش بايد هزينه كنند كه خوشبختانه اين امر در همه دانشگاه هاي كشور محقق شده و حتي برخي دانشگاه ها به سه درصد هم رسيده است.
وي با اعلام اينكه اعتبارات پژوهشي به دستور رهبري در كشور افزايش يافته است، افزود: در سال گذشته سهم اعتبارات پژوهشي براي كشور 23 هزار ميليارد ريال بود كه سهم وزارت علوم هشت هزار و 700 ميليارد ريال و سهم وزارت بهداشت و درمان سه هزار ميليارد ريال و مابقي نيز به ساير دستگاه ها اختصاص يافت.
وي در ادامه توضيح داد: در واقع 12 درصد كل اعتبارات پژوهشي و تحقيقاتي كشور معادل يك ميليارد دلار به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اختصاص يافت و ميزان تحقيقات و پژوهش هاي انجام گرفته در اين وزارتخانه 38 درصد كل پژوهش هاي كشور است.
وي از اختصاص 10 ميليارد ريال اعتبار پژوهشي در سال جاري به استان ايلام براي مطالعات تحقيقاتي دانشگاه علوم پزشكي ايلام خبر داد و از استاندار خواست برابر اين مبلغ اعتبار پژوهشي در اختيار دانشگاه علوم پزشكي ايلام قرار دهد.
در پايان آخوندزاده حمايت از 50 مجله علمي، برنامه ريزي براي ثبت حداقل 30 بيماري در كشور، انجام مطالعات كشوري در 10 دانشگاه با اعتبار سالانه 20 ميليارد ريال براي پژوهش، حمايت از آزمايشگاه هاي جامع در 10 دانشگاه كشور با اعتبار 50 ميليارد ريال اعتبار سالانه، تعامل گسترده با مراكز علمي معتبر دنيا را از جمله برنامه هاي وزرات درمان براي ارتقاي كيفي سطح پژوهش در كشور عنوان كرد.
نخستين كنگره بين المللي و هشتمين كنگره ملي اپيدولوژي از روز چهارشنبه و با حضور استاندار ايلام، اساتيد و پژوهشگران داخلي و خارجي، استاندار و اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايلام و جمعي از مسئولان اين استان به مدت سه روز در هتل زاگرس در حال برگزازي است.
در اين كنگره انديشمندان و دانشجوياني از كشورهاي لبنان، هند، پاكستان، بنگلادش، غنا،آلمان و چند كشور افريقايي و عربي ديگر حضور دارند./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :