رئیس مرکز بهداشت قم خبر داد:
رئیس مرکز بهداشت قم گفت: در راستای اجرای طرح پوشش سلامت همگانی در قم، 43 منطقه کمتربرخوردار تعیین و در وزارت بهداشت تصویب شده‌ است.
کد خبر: ۲۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵ 12 April 2015
به گزارش تابناک قم، مرتضی آقاحسنی پیش از ظهر امروز در یکصد و هجدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به طرح تحول در نظام سلامت اظهار کرد: این طرح باید با حداقل هزینه‌ها و بیشترین تاثیرگذاری اجرایی شود.

وی افزود: از حدود 30 سال پیش، اصول اولیه بهداشتی در جامعه تبلیغ شده است ولی به تدریج با پیشرفت وضعیت پزشکی و همچنین تغییر بیماری‌های موجود در جامعه، طرح جدیدی به نام پوشش سلامت همگانی از سال 2015 اجرایی می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت قم با بیان اینکه افزایش خدمات در بعد کمی و کیفی یکی از عوامل گسترش چتر پوشش سلامت همگانی است، گفت: افزایش جمعیت زیر پوشش هم یکی دیگر از راهکارها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه درمان، پرداخت کمتر از سوی مردم در دستور کار قرار گرفته زیرا این امر موجب افزایش سلامت عمومی می‌شود.

آقاحسنی به برنامه‌های تحول در حوزه بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه خدمات بهداشتی در روستاها و همچنین گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در حاشیه شهرها از مهمترین راهبردها در این زمینه به شمار می‌روند.

رئیس مرکز بهداشت قم با بیان اینکه 700 سکونت‌گاه غیر رسمی در ایران شناسایی شده‌‌اند، گفت: 200 هزار نفر از این افراد در قم ساکن هستند که البته بخشی از آنها اتباع غیر ایرانی هستند که پولی بابت آنها پرداخت نمی‌شود ولی در قم مجبور به هزینه برای آنها هستیم.

وی ادامه داد: دولت بابت اجرای این طرح سرانه‌ای را به هر استان اختصاص می‌دهد و بخش خصوصی عامل اجرا خواهد بود؛ در قم به دنبال تغییر مناطق حاشیه شهر به مناطق کمتر برخوردار بودیم که موفق شدیم 43 منطقه را شناسایی و نامه مربوطه را از فرمانداری اخذ کنیم؛ این مناطق در وزارت بهداشت به تصویب رسیده‌اند که جمعیتی حدود 320 هزار نفر در آنها ساکن هستند.

آقاحسنی آموزش، مشاوره و غربالگری، پیشگیری، درمان و توانبخشی را بخش‌های مختلف این طرح دانست و افزود: هر فرد در رده سنی و جنسیتی مختلف، دارای شاخصه‌هایی برای تعیین میزان سلامت خود است که البته هنوز معیاری در این زمینه وجود ندارد.

رئیس مرکز بهداشت قم با بیان اینکه کودکان و شیرخواران، نوجوانان و جوانان، سنین باروری، میانسالان و سالخوردگان جامعه هدف خواهند بود گفت: در حال حاضر مراقبت دوران بارداری و شیردهی، کودکان، واکسیناسیون و بهداشت محیط در قم تقریبا به خوبی صورت می‌گیرند ولی در برخی زمینه‌ها کمبودهایی داریم.

وی عنوان کرد: مشاوره کافی و خوب در حوزه سلامت در قم وجود ندارد ضمن اینکه پوشش طرح سلامت همگانی برای همه جمعیت قم هم کافی نیست.

آقاحسنی با بیان اینکه تغذیه، سلامت روان، ویزیت دوره‌ای، خدمات میانسالان و ادغام نظام مراقبت بیماری‌های غیر واگیر از جمله مهمترین خدمات اضافه شده در نظام سلامت هستند گفت: معمولا افراد در جامعه ما تا زمانی که بیمار نشوند به پزشک مراجعه نمی‌کنند و این یک مشکل اساسی است.

رئیس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: 11 بسته بهداشتی سطح اول در طرح سلامت عمومی ارائه می‌شود که در حال حاضر دو مورد از آنها در قم اجرایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه کارشناسان مراقب سلامت در قم در حال دریافت آموزش‌های لازم هستند، گفت: به این ترتیب یک نفر برای هزار خانواده، مشاوره‌های لازم را ارائه خواهد داد، بیماران را به پزشک معرفی می‌کند، آموزش‌های لازم را به افراد در معرض خطر ارائه می‌دهد و نوبت بعدی را برای افراد سالم تعیین می‌کند.

آقاحسنی تصریح کرد: بر اساس بودجه موجود، حدود 900 هزار نفر از جمعیت استان زیر پوشش طرح‌های سلامت قرار می‌گیرند به همین دلیل از وزارت بهداشت درخواست کردیم بودجه لازم برای پوشش 300 هزار نفر دیگر را هم در اختیار قم قرار دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :