مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: آماده خرید اسناد قدیمی و دارای ارزش، عکس یا هر نوشته‌ای که بخشی از تاریخ، فرهنگ و ادبیات یزد را روشن کند، هستیم.
کد خبر: ۲۲۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 09 May 2016

به گزارش تابناک یزد،داود پاک طینت اظهار داشت: شعار امسال روز اسناد ملی «اسناد ملی، اصالت، صیانت و هویت» بوده و این شعار خود معرف بخشی از فعالیت‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی است.

وی با بیان اینکه برخی اسناد نظیر وقف‌نامه‌های قدیمی، گویای نوع تفکر، روحیات و نوع‌دوستی مردم یزد است، بیان کرد: نگهداری از این اسناد در واقع حفاظت از اصالت‌های مردم یزد است و اینگونه اسناد هم به لحاظ ارزش تاریخی سند و هم به لحاظ محتوای سند، برای ما و آیندگان درس‌آموز است.

پاک طینت عنوان کرد: صیانت نیز از وظایف اصلی مرکز اسناد و کتابخانه ملی است و برای تحقق این امر تدابیر مختلفی اندیشیده شده که البته بخشی از کار ارزشمند صیانت از اسناد و کتب تاریخی، با همراهی و همکاری مردم امکان‌پذیر است.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد افزود: برخی مردم اسناد خود را به این مرکز هدیه کرده و برخی نیز به فروش می‌رسانند و همچنان این آمادگی برای خریداری اسناد قدیمی از مردم را داریم.

وی خاطرنشان کرد: مردم اسنادی که مدت‌زمانی از آن گذشته باشد نظیر عکس، نامه، وصیت‌نامه، نامه اداری، کتاب و هر آنچه گویای بخشی از تاریخ، هویت، ادبیات، فرهنگ و رسوم مردم یزد باشد را به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در خانه لاری‌ها تحویل دهند تا ظرف مدت 15 روز بر روی سندها قیمت‌گذاری شود و در صورت تمایل آن را در اختیار مرکز اسناد قرار دهند.

پاک طینت تصریح کرد: حتی اگر تمایلی به فروش نداشتند، مرکز اسناد می‌تواند از این اسناد به صورت امانی نگهداری کرده یا آن را اسکن کرده و دوباره تحویل صاحبان اسناد دهد.

وی یادآور شد: اسناد قدیمی برای ارزش‌گذاری به تهران ارسال می‌شوند و در مدت 15 روز علاوه بر ارزش‌گذاری، در محیط آزمایشگاهی ضدعفونی و ... می‌شوند که این اقدامات عمر سند را تا 500 سال افزایش می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین وظایف ما، طبقه‌بندی کردن اسناد و حفاظت از آنها برای ارائه به آیندگان است، زیرا معتقدیم جامعه‌ای که گذشته خود را فراموش کند، آینده‌ای نخواهد داشت.

پاک طینت تاکید کرد: فرهنگ مکتوب در جامعه امروز ما با ورود شبکه‌های اجتماعی، رایانه و در مجموع ورود به دنیای دیجیتال کمرنگ شده و خاطره‌نویسی، عکس و ... در دنیای امروز رنگ باخته در حالی که اینها می‌تواند میراثی برای آیندگان باشد.

وی اظهار داشت: در دنیای دیجیتال به دلیل برخی مشکلات ممکن است اطلاعات،‌ عکس، نوشته‌ها و اسناد یکباره از بین برود و این امر سبب شده در دنیای پیشرفته امروز، برخی‌ها حتی به دلیل بروز این مشکلات، تصاویر مراحلی از زندگی خود را نداشته باشند.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه تاریخ شفاهی بیان کرد: افرادی که دارای خاطراتی از گذشته‌ها هستند را به این مرکز دعوت کرده و خاطرات آنها را به صورت موضوعی یا کلی ثبت می‌کنیم که تاکنون 480 دقیقه آرشیو شفاهی در یزد گردآوری شده است.

پاک طینت ادامه داد: در تاریخ شفاهی، نگاه اجتماعی و آسیب‌شناسی وجود دارد و می‌تواند علل بروز برخی مشکلات در برخی مناطق استان را نشان دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :