معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش فضای مناسب زایشگاهی در بیمارستان های استان خبرداد و گفت : امسال پنج هزار متر مربع از زایشگاههای موجود مازندران برای افزایش زایمان طبیعی مناسب سازی می شود .
کد خبر: ۲۳۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ 15 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، علیرضا مردانشاهی  در جشنواره ترویج زایمان طبیعی مازندران در ساری افزود :همسو با سیاست های طرح تحول سلامت و ترویج زایمان طبیعی ، مناسب سازی فضای تمامی زایشگاه های بیمارستان های دولتی مازندران در دستور کار قرار گرفت . 

وی ادامه داد: به همین منظور پارسال چهار هزار متر مربع فضای زایشگاه این بیمارستان ها مناسب شد و این روند مناسب سازی با تخصیص اعتبار دولتی طرح تحول سلامت ادامه می یابد .
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران مازندران در توصیف فضای مناسب زایشگاه ها گفت که این فضاها می بایست سوئیت های مجزا برای هر بانوی باردار تا امکان حضور همراه برای دلداری و آرامش دادن حین وضع حمل است .
وی از زایمان به روش سزارین ، چالش پیش روی نظام تحول سلامت کشور نام برد و ادامه داد : دولت نهم با رایگان کردن زایمان طبیعی در بیمارستان ها و ایجاد فضای مناسب زایشگاهی تحول و انقلابی در این عرصه ایجاد کرده است . 
وی تاکید کرد : هر چند با اقدامات صورت گرفته با استانداردهای جهانی فاصله زیادی وجود دارد ولی تلاش ها به سمت ارتقا این وضعیت است . 
در حالی میزان زایمان سزارین در کشور 56 درصد از کل زایمان ها است که این رقم در استانداردهای جهانی 20 درصد است . 
مردانشاهی وضعیت مازندران را از نظر میزان زایمان سزارین نامناسب دانست و ادامه داد : این استان در تعداد بالای سزارین همراه با چند استان دیگر رتبه دار است .
وی به آمار بیش از 27 هزار مورد تولد پارسال در مازندران اشاره کرد و ادامه داد : 62 درصد این زایمان ها به صورت سزارین است . 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد : با اقدامات انجام شده در طرح تحول سلامت تعداد زایمان های سزارین در استان کاهش یافته است . 
وی گفت : در سال 93 به نسبت سال 94 چهار درصد زایمان سزارین در مازندران کمتر شد .
به گفته مردانشاهی استفاده از ظرفیت تشکل های غیر دولتی ( اینجوها ) می تواند در آگاهسازی و ترویج زایمان طبیعی تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :