کد خبر: ۲۴۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶ 21 June 2016

چندی پیش معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در نشستی خبری گفت: یزد در زمینه اخذ زیر میزی از سوی برخی پزشکان، استانی پاک است.

 علی دهقان معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرده است: سامانه 1690 به عنوان یک مرجع برای اعلام شکایات مردم در بخش درمان است و بسیاری از مردم شکایات خود مبنی بر زیرمیزی گرفتن پزشکان را به این سامانه اطلاع می دهند که در سال گذشته هیچ گزارشی دریافت نشد.

ادعای دهقان درباره پاک بودن استان یزد از نظر زیرمیزی گرفتن بعضی ازپزشکان درحالی است که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یک بار در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر ضرورت ریشه کن کردن فرهنگ دریافت پول اضافی از بیماران ، تعداد پزشکان زیرمیزی بگیر استان را حدود10 نفر اعلام کرد.

از طرف دیگروقتی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت از زیرمیزی به عنوان پدیده ای زشت نام می برند وآنرا غیرقابل انکار می‌دانند و رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی هم، به زیرمیزی گرفتن 10 پزشک در استان یزد اذعان می کند چه دلیلی دارد که معاون درمان دانشگاه مذکور از یزد به عنوان استانی پاک از نظر زیرمیزی نام ببرد وآگاهانه یا ناآگاهانه واقعیت را کتمان کند.

اینکه از طریق سامانه 1690هیچ گزارشی در خصوص اخذ زیرمیزی دریافت نشده است نمی تواند مهر تاییدی برپاک بودن استان یا بهتر بگوییم به صفر رسیدن تعداد پزشکانی که پول اضافی می گیرند باشد زیرا بیماری که در بیمارستان بستری است واز بخت بد او، پزشکی زیر میز بگیر طبابت وی را بر عهده می گیرد خانواده بیماربه خاطربهبودی حال عزیزشان وجلو گیری از هرگونه اختلال در روند درمان، بر خواسته پزشک گردن می نهند و مبلغ مورد درخواست را در خفا وبی سر وصدا پرداخت می کنند.

 در چنین شرایطی طبیعی است که کسی حاضر نیست با سامانه 1690 تماس بگیرد وشکایت خودرا ارائه نماید.

 از طرف دیگر ترخیص بیمار از بیمارستان پایان کار نیست زیرا در چند نوبت باید به مطب پزشک معالج مراجعه گردد تا با معاینه وتجویز دارو حال بیمار کاملا بهبود یابد.

با این حال نگارنده ضمن احترام به پزشکان سختکوش، دلسوز وباوجدان به عنوان نمونه به بیان یک مورد درخواست زیرمیزی که اخیرا دردارالعباده یزد اتفاق افتاده ودر این خصوص هیچگونه تماسی با سامانه 1690 گرفته نشده است می پردازد.

 بیماری به مطب یکی از پزشکان مراجعه می کند وپزشک ضمن ویزیت وی ضرورت انجام عمل جراحی را مطرح وبدون توجه به اینکه از نظر قانونی هرگونه دریافت اعم از پول،طلاو... در مطب تخلف محسوب می شود از بستگان بیمار  درخواست 2عدد سکه طلا می نماید.

البته تردیدی نیست که موارد مشلبه دیگری نیز وجود دارد که نبایداز آنها غفلت کرد لذا پیشنهاد می شود معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدودیگر مسئولان ذیربط فقط به سامانه1690 اکتفا نکنند و برای شناسایی ومجازات پزشکانی که در کنار طبابت به تجارت نیز می پردازند و قداست جامعه پزشکی را خدشه دار می سازند می توانند با تعدادی از بیماران که قبلا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ودرحال حاضر نیازی به پزشک ندارند تماس تلفنی یا ارتباط چهره به چهره برقرارکنند تا از میزان پولی که برای درمان خود به پزشک یا بیمارستان پرداخته اند اطلاع یابندآنگاه مشخص خواهد شد که به قول یزدیها اوکجه  یا نوکجه

حمید صادقی مقدم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :