رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی از راه‌اندازی بورس اسناد و نسخ خطی در کشور خبر داد و گفت: این امر سبب کاهش قاچاق نسخ خطی می‌شود.
کد خبر: ۲۶۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 21 April 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم: رضا صالحی‌امیری در حاشیه تودیع و معارفه مدیران مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسئله جلوگیری از قاچاق نسخ خطی در ایران نیازمند تشکیل یک مرکز بورس است.

وی با بیان اینکه مراحل راه‌اندازی بورس اسناد و نسخ خطی در حال انجام است، گفت: با تشکیل بورس نسخ خطی این اسناد و نسخ برای قیمت‌گذاری و فروش در معرض دید افراد قرار می‌گیرد.

صالحی افزود: کمیته تشخیص و صاحب صلاحیت در این بورس تشکیل شده و اسناد و نسخ خطی را قیمت‌گذاری می‌کنند و این امر مانع قاچاق نسخ و اسناد خطی می‌شود.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی در پاسخ به تسنیم درباره سیاست جمع‌آوری نسخ خطی در دست مردم خاطرنشان کرد: عمر مفید اسناد محلی و نسخ خطی در منزل حداکثر 50 سال است بنابراین مرکز اسناد آمادگی حفظ و نگهداری اسناد محلی را با حفظ مالکیت شخصی دارد.

وی تصریح کرد: در صورتی که صاحبان اسناد و نسخ اقدام به دادن نسخ خطی خود به کتابخانه ملی کنند سندی برای این این افراد صادر شده مبنی بر اینکه هر موقع صاحب سند نسبت به اعاده یا هر نوع بهره‌برداری اقدام کند، سند به وی بازگردانده شود.

صالحی درباره واگذاری اسناد سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی بیان کرد: مراکز بسیاری از جمله نهاد ریاست جمهوری، قوه قضائیه و جهاد کشاورزی اسناد خود را به کتابخانه ملی تحویل داده‌اند و مذاکراتی با دیگر مراکز چون وزارت اطلاعات برای واگذاری اسناد در حال انجام است.

وی از آغاز پروژه دیجیتال‌سازی اسناد ملی از ابتدای امسال خبر داد و گفت: در این پروژه روزانه 35 هزار سند اسکن شده و در آینده نزدیک در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

صالحی با بیان اینکه تمرکز اسناد خطی در یک جا درست نیست، افزود: مرکز اسناد و کتابخانه ملی تصمیم دارد با مشارکت دیگر کتابخانه‌های بزرگ کشور با استانداردسازی و مرمت اسناد از طریق اشتراک‌گذاری به شیوه دیجیتال شرایطی فراهم کند تا همگان به این اسناد دسترسی داشته باشند.

برچسب ها: قاچاق ، نسخ خطی ، اسناد ملی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :