به اعتقاد اقتصاددانان و صاحب‌نظران اقتصادی، راه‌حل مقابله با بحران رکود اقتصادی در کشور، اقدام و عمل مسئولان در حمایت از تولید داخلی است.
کد خبر: ۲۷۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶ 16 August 2016
به گزارش تابناک قم، چند سالی است که رهبر انقلاب به‌طور خاص بر مقوله کلیدی و بنیادین اقتصاد مقاومتی، تأکید ورزیده و به‌ویژه امسال را به‌عنوان سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامیدند تا به این وسیله حجت را بر همگان به‌ویژه مسئولان دراین‌باره تمام کرده باشند.

اینک که حدود پنج ماهی از سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" می‌گذرد، به‌نظر می‌رسد با وجود همه تلاش‌ها، هنوز اقدامات جدی در راستای عملیاتی‌کردن این مطالبه صورت نگرفته است، به‌ویژه با وجود تداوم رکود اقتصادی که یکی از نشانه‌های بارز آن تشدید معضل بیکاری در کشور است. در همین رابطه با برخی اساتید دانشگاه و اعضای انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

ورود کالاهای مشابه ظلم به تولید داخل است

آیت‌الله عسکر دیرباز رئیس دانشگاه قم اظهار داشت: تولیدات داخلی باید به فکر بازارهای مصرف داخلی و خارجی باشد، اگر کارخانه‌ای به فرض اینکه همه گونه حمایتی هم از آن شود اگر نتواند جایگاه خود در فروش کسب کند مطمئناً دوباره به مشکل بر می‌خورد.

وی بابیان اینکه بازار فروش باید به گونه باشد که محصولات در انبارها باقی نماند، تصریح کرد: باید در تبلیغاتمان در جاهای مختلف فرهنگ‌سازی شود که از محصولات داخلی استفاده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری روی دیگر سکه را عدم واردات کالاهای مشابه دانست و افزود: بارها رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند که نباید کالایی که مشابه داخلی دارد وارد شود و این در شرایطی است که مهار این کار توسط دولت و واردکنندگان است.

وی با انتقاد از وارد بی‌رویه کالاهای هرچند غیرضروری خاطرنشان کرد: از طریق گمرک یا قاچاق واردکنندگان کار خود را انجام می‌دهند و تنها این تولیدکنندگان داخلی هستند که محصولاتشان روی دستشان باقی‌مانده است.

سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید ملی راهکار رفع رکود اقتصادی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی معصومی نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اقتصادی اظهار داشت: در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید ملی لازمه رفع رکود اقتصادی در کشور و ایجاد اشتغال است.

وی با تأکید بر این‌که اجرای سیاست‌های مالی و پولی از سوی دولت باید در جهت اهداف مقرر در اقتصاد مقاومتی و در مسیر تقویت تولید ملی باشد، گفت: ما باید با تقویت تولید ملی و ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی به ایجاد اشتغال پایدار در جامعه کمک کنیم.

وی افزود: اساساً معنای اقتصاد مقاومتی نیز آن است که ما از همه ظرفیت‌های خود نهایت استفاده را ببریم و با تکیه‌بر اقتصاد بومی و اسلامی، از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرده و برای حل مشکلات اقتصادی کشور برنامه داشته باشیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با ابراز تأسف از این‌که بخش قابل‌توجهی از نیروی کار کشور به خاطر تشدید رکود اقتصادی به خیل عظیم بیکاران پیوسته‌اند، گفت: آنچه مسلم است این‌که برای جلوگیری از گسترش معضل بیکاری در کشور باید نه در شعار بلکه در عمل از تولید ملی حمایت کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر ارائه تسهیلات مناسب به واحدهای تولیدی باید شرایطی فراهم کرد که محصولات ایرانی چه در داخل و چه اگر زمینه صادرات آن‌ها فراهم است در خارج از کشور به فروش برسند و برای ایران ارزآوری لازم را داشته باشند.

معصومی نیا بیان کرد: از مسئولان دولت و تصمیم گیران حوزه اقتصادی انتظار می‌رود که بارونق وضعیت کسب‌وکار ، شرایط مناسب برای فعالیت تولیدگران داخلی را فراهم کرده و به این وسیله در مقام عمل ، به مقابله با بیکاری بپردازند.

حمایت از تولید ملی شاه‌کلید توسعه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا لشکری، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز بابیان این‌که مردم کماکان در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، چشم‌انتظار عملی شدن وعده‌های مسئولان در حوزه اقتصادی هستند، گفت: بدون تردید راه درمان و علاج رکود اقتصادی موجود در کشور حمایت جدی از تولید ملی در سایه عمل به اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به این‌که ازجمله پیش‌نیازهای مهم رشد و تحول اقتصادی بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت عظیم توان مردمی است، افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب با حکمت و درایت خاص خود در طول سال‌های اخیر به‌ویژه سال جاری بر عملی شدن اقتصاد مقاومتی تأکید کرده و می‌کنند، خود حاکی از آن است که باید برای تحول و پیشرفت اقتصادی توان‌بخش‌های مردمی و تعاونی را هر چه بیشتر و بهتر به میدان آورد.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه تصریح کرد: اشاره به تقویت اقتصاد درون‌زا از سوی ایشان نیز به همین خاطر است چه آن‌که قدرت گرفتن اقتصاد ملی ما را در برابر فشارهای دشمنان مقاوم و مستحکم نگاه داشته و باعث می‌شود که کالای تولیدشده در داخل بتواند با کالای مشابه خارجی رقابت کرده و همچنان مورد اقبال واقع گردد.

وی  خاطرنشان کرد: به‌خصوص در دوران کنونی که همچنان متأسفانه شاهد رکود جدی در عرصه اقتصاد هستیم، باید بدانیم که کماکان راه توفیق اقتصادی کشور و غلبه بر مشکلات فعلی، تکیه‌بر ظرفیت‌های داخل و تقویت اقتصاد ملی در پرتو عملی کردن اقتصاد مقاومتی است.

لشکری گفت: به لطف الهی ما در داخل کشور چه از حیث منابع طبیعی و چه به‌خصوص منابع انسانی، کشوری غنی و سرشار به شمار می‌رویم؛ منتهای مراتب آنچه ضرورت دارد این است که باید با برنامه‌ریزی درست و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، در مسیر رشد و تحول اقتصادی کشور آن‌هم به‌صورت پایدار گام برداریم.

وی تأکید کرد: متأسفانه در وضع فعلی شاهد هستیم که بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموختگان جوان کشورمان بیکار هستند و یا در شغلی که سال‌ها برایش تخصص گرفته و درس‌خوانده‌اند قرار ندارند و حال‌آنکه اگر ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی به کار گرفته شود، شکوفایی اقتصادی و به‌تبع آن اشتغال‌زایی رخ خواهد داد که درنهایت به کاهش جدی دغدغه‌های مردم و خانواده‌ها از این حیث نیز می‌انجامد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :