مدیرکل میراث فرهنگی یزد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: حفاظت، مرمت، احیا و مستندنگاری از بقاع و اماکن وقفی باید در اولویت برنامه های میراث فرهنگی و اوقاف قرار گیرد.
کد خبر: ۲۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷ 27 April 2015
به گزارش تابناک یزد، محمدمهدی شرافت در نشست با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: همکاری و هماهنگی دو سازمان برای مرمت، حفاظت و احیای بقاع و اماکن وقفی واجد شرایط ارزش فرهنگی ـ تاریخی می تواند از اهداف تفاهم نامه میان دو دستگاه باشد.

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت های بالقوه به منظور دستیابی به اهداف مشترک در بخش های مختلف از جمله حفاظت آثار تاریخی و تقویت زیرساخت های گردشگری و توسعه و ترویج صنایع دستی در کشور نیز می تواند از دیگر اهداف اصلی این تفاهم نامه باشد.

این مسوول، بناهای تاریخی ـ فرهنگی را مجموعه های معماری و محوطه های انسان ساخت و دارای ارزش معماری، معناشناسی، تاریخی، باستان شناسی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و آئینی خواند.

شرافت، تحقق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی ، احیای موقوفات دارای ارزش تاریخی ـ فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی ـ مستندنگاری، ثبت، حفظ و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی منقول و غیرمنقول ثبت شده در فهرست آثار ملی را از جمله اهداف این تفاهم نامه ذکر کرد.

وی افزود: در راستای هرچه بهتر اجرایی شدن این اهداف باید کمیته ها و کارگروه های تخصصی از جمله کارگروه تخصصی فنی ـ عمرانی آثار غیرمنقول ، کارگروه تخصصی زیارت ـ گردشگری ، کارگروه تخصصی حقوقی ـ ثبتی ، کارگروه تخصصی پژوهش و آموزش و کارگروه تخصصی استانی تشکیل شود تا با برنامه ریزی و پیگیری و ارائه راهکار این اهداف به بهترین شکل تحقق یابد.

استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بخش عمده ای از این آثار بویژه بقاع و اماکن متبرکه و آب انبارها که دارای ارزش هستند موقوفه بوده و زیر نظر اداره کل اوقاف اداره می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :