علی بیانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این متخلف که به سبب ارتکاب جرائم در حوزه تجارت غیر قانونی چند بهله پرنده شکاری در سنوات گذشته در محاکم قضایی شهرستان محکوم به جزای نقدی و حبس شده بود، اینک به دام قانون افتاده است.
کد خبر: ۲۹۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 07 September 2016
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان از دستگیری یکی از سرکردگان حرفه ای خرید و فروش غیر مجاز پرندگان شکاری خبر داد و گفت: این فرد بیش از 600میلیون ریال جریمه زیست محیطی نیز بدهکار است.

علی بیانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این متخلف که به سبب ارتکاب جرائم در حوزه تجارت غیر قانونی چند بهله پرنده شکاری در سنوات گذشته در محاکم قضایی شهرستان محکوم به جزای نقدی و حبس شده بود، اینک به دام قانون افتاده است.
وی اضافه کرد: این فرد در سالهای گذشته به همراه یک متهم دیگر حسب اعمال مجرمانه شامل خرید و فروش و زنده گیری پرندگان شکاری، نادر و تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست،دستگیر و با قرار وثیقه تا صدور حکم ،آزاد شده بود که پس ازطی مراحل قانونی و براساس دادنامه صادره از مرجع قضایی بزه نگهداری، حمل و انتقال غیرمجاز پرندگان شکاری توسط متهم و دیگر همدستش در پرونده محرز شد و متهمین به چند سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شدند.
بیانی ادامه داد: این دو متخلف بابت ضرر و زیان ناشی از حمل غیرمجاز پرنده های مکشوفه و براساس مصوبه شورای عالی محیط زیست نیز متخلف شناخته و به پرداخت ششصد میلیون ریال در حق اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان محکوم شدند.
به گفته وی، یکی از متخلفان حسب مندرجات و مفاد دادنامه صادره ، مجازات حبس خویش را سپری کرد و فرد دیگر (تازه دستگیر شده ) پس از یکسری اقدامات اطلاعاتی - پلیسی به تازگی در چنگال قانون گرفتار و به زندان گرگان تحویل شد.
بیانی گفت: کشورهای عربی از مهمترین مقاصد سفر اجباری این پرنده ها هستند و درخواست برای دریافت این پرندگان با قیمت بالا ، سودجویان را برای قاچاق بیشتر ترغیب می کند.
به گزارش ایرنا و به استناد قانون شکار و صید و قانون مجازات اسلامی، صید و زنده گیری پرندگان شکاری جرم محسوب شده و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور مطالبه ضرر و زیان در این موارد شاکی و مدعی خصوصی از این افراد محسوب می شود.
همچنین به استناد قانون شکار و صید، برای هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند، علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این قانون که به مدت 3 سال است، جزای نقدی از یک میلیون و 800 هزار تا بیست میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
با سرد شدن هوا در نیم کره شمالی، مهاجرت پرندگان شکاری از اروپای شرقی و جنوب سیبری به زیستگاه های گلستان آغاز می شود، در این بین برخی سودجویان برای شکار و قاچاق این پرندگان به کشورهای همسایه ،دست به هر اقدامی می زنند.
حوزه استحفاظی محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان به دلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر بفرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع است و همه ساله از اوایل شهریور تا آذر ماه میزبان این پرندگان با ارزش و حمایت شده، است.

* تلاش مامور برق گمیشان برای نجات پرنده مصدوم 
رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان همچنین از تحویل یک بهله پرنده شکاری حمایت شده از نوع دلیجه به این اداره از سوی مامور اداره برق گمیشان خبر داد و گفت: این پرنده به سبب افتادن در دام صیادان مصدوم شده بود و مامور اداره برق به سبب علاقه مندی به حیات وحش و طبیعت پس از بازکردن دام ، این دلیجه را تحویل محیطبان داد.
وی اضافه کرد: این پرنده زخمی پس از ثبت اطلاعات مورفولوژیکی و بیومتری به اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان انتقال داده شد.
به گفته وی؛ شهروندان و علاقه مندان به حیات وحش و محیط زیست می توانند اخبار و اطلاعات محیط زیستی را در تمامی ساعات شبانه روز به ادارات محیط زیست اطلاع دهند.
بیانی از مردم خواست که در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مصدوم یا بیمار مراتب را از طریق تلفن 1540 به ادارات محیط زیست اعلام کنند.
وی همچنین گفت که با هدف ارتقای سطح مشارکت و تشویق شهروندان برای کمک به حیات وحش از دوستداران و حامیانی که این پرندگان را به محیط زیست تحویل دهند ،به شیوه های مختلف قدردانی می شود.
دلیجه پرنده ای شکاری از تیره شاهینیان است که 32 تا 38 سانتیمتر طول دارد؛ بدن این پرنده باریک و دمش بلند است که در انتهای لبه صاف یا اندکی گرد دیده می شود و در زمره پرنده های حمایت شده، می باشد.
بندرترکمن و گمیشان واقع در شمال غرب گلستان همه ساله میزبان تعداد زیادی از گونه های پرندگان آبزی و کنارآبزی هستند، سواحل و آبگیرهای این دو شهرستان همچنین از محل های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و گونه های بومی می باشد.
گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است، این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است و به گفته مسوولان محیط زیست 114 گونه پرنده مهاجر در این منطقه زمستان گذرانی و بعضا زاد آوری می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :