آیت‌الله فاضل لنکرانی:
آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: نگویید ایران حج را تعطیل کرده، صد عن سبیل‌الله را حکام سعودی‌ ایجاد کرده‌اند؛ امسال عربستان ضامن تأمین امنیت حجاج سایر فرق و کشور‌ها شده ولی امنیت حجاج ایرانی را ضمانت نکرده است.
کد خبر: ۲۹۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۷ 09 September 2016
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش «ممانعت از حج از منظر فقه» که ظهر امروز در سالن همایش سازمان حج و زیارت برگزار شد، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای مکه، اظهار کرد: عده‌ای به دلیل بی‌اطلاعی و عده‌ای هم برای مخالفت با نظام می‌گویند که تعطیلی حج با انقلاب اسلامی محقق شد در حالیکه در طول تاریخ موارد بسیاری پیش ‌آمده ‌است که موجب تعطیلی حج شده‌ است.

وی با بیان اینکه وجوب اعزام به حج از ناحیه حاکم اسلامی است که وظایف حاکم اسلامی در این مورد مشخص می‌شود ادامه داد: عنوان تعطیلی حج عنوانی کلی است و عناوین مرتبط دیگری را ‌دارد. حرمت خالی بودن خانه خدا از مسلمان‌ها، تعیین صلاحیت تولیت خانه الهی، بررسی متولیان مکه و مشاعر، بررسی صحت حج در صورت اعلام تعطیلی آن از طرف حاکم جامعه اسلامی، بررسی حکم «صد عن سبیل‌الله»، وظایف مسلمانان در برابر «صد عن سبیل‌الله» و... از مسائلی است که نیاز به توجه دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به روایاتی که در آن‌ حرمت مؤمن بیش از حرمت کعبه برشمرده شده است؛ ‌اضافه کرد: اگر حاکم جامعه اسلامی به این نتیجه برسد که انجام حج سبب می‌شود حرمت عده از مسلمانان حفظ نشود و موجب تضعیف دین، مکتب اهل بیت(ع) یا حکومت اسلامی می‌شود هر چند آن حکومت اسلامی دارای ضعف‌هایی هم باشد، می‌تواند حج را به طور موقت تعطیل کند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه با بیان سایر عللی که موجب برداشته شدن وجوب حج می‌شود، عنوان کرد: اگر شخصی به این تشخیص برسد که برای به جای‌ آوردن حج از انجام کاری واجب باز می‌ماند یا مرتکب کاری حرام می‌شود یا اینکه مقدمه انجام حرام یا ترک واجب برای سایرین فراهم می‌شود،‌ چون مسأله فردی است مورد اختلاف است که حج از گردن او برداشته می‌شود یا نه. ‌برخی از مراجع این را عامل رفع وجوب حج برای آن فرد می‌دانند ولی برخی از مراجع گفته‌اند باید اهم و مهم شود،‌ اگر ارتکاب آن حرام یا ترک آن واجب از حج مهم‌تر بود حج از گردن فرد برداشته می‌شود ولی اگر اهمیت آن مهم‌تر از حج نبود فرد باید برای به‌جا آوردن حج اقدام کند.

وی افزود: کسی که بپذیرد نظام اسلامی موجب تقویت دین می‌شود یا مشروعیت آن را قبول دارد ملزم به رعایت فرامین حاکم آن در زمینه مجزی بودن یا مجزی نبودن حج است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: در حال حاضر تعطیلی حج از سوی حاکم نظام اسلامی اعلام نشده است ولی عنوان «صد عن سبیل‌الله» پیرامون عملکرد متولیان ناحق مسجدالحرام مطرح شده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه کسانی که مشروعیت آنان مورد تأیید نیست نمی‌توانند تولیت کعبه را عهده‌دار باشند، افزود: چگونه کسانی که مشروعیت لازم را ندارند تولیت کعبه را در اختیار گرفته‌اند و به میل خود راه حج را برای برخی مسلمانان سد می‌کنند.

وی عنوان کرد: سخنرانان و صاحبان تریبون‌های وهابی آل‌سعود هر فرصتی که دارند به ویژه در موعد نماز جمعه، بین خطبه‌ها مدام علیه ایرانیان صحبت می‌کنند و ایرانیان را نجس می‌خوانند؛ حدود 80 درصد مردم حجاز در حال حاضر تفکرات داعشی دارند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: در جامعه نگویید ایران حج را تعطیل کرده، صد عن سبیل‌الله را حکام سعودی ایجاد کرده‌اند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد: امسال عربستان ضامن تأمین امنیت حجاج سایر فرق و کشور‌ها شده است ولی امنیت حجاج ایرانی را ضمانت نکرده است.

وی با اشاره به وقوع فاجعه منا گفت: همه دنیا فهمیده‌اند که اگر مأموران سعودی در زمان وقوع فاجعه منا می‌خواستند جلوی تلف شدن حجاج منا را بگیرند، می‌توانستند، ولی این کار را نکردند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :