کد خبر: ۳۱۰۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲ 13 October 2016
به گزارش تابناک یزد،مدیریت بحران یکی از موثرترین اقدامات برای کاهش اثرات مالی و جانی ناشی از بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی به ویژه در ابتدای بروز این حوادث است. قطعا حضور امدادگران و نجاتگران دستگاه‌های مختلف برای مداخله در بحران، بعد از گذشت مدت زمانی از حادثه امکان پذیر است و این شهروندان آن منطقه یا محله هستند که از لحظه بروز حادثه تا زمان حضور امدادگران، با حادثه درگیرند. اگر شهروندان در این بازه زمانی بر اساس آموزش‌های فرا گرفته، مدیریت بحران را بر عهده بگیرند، قطعا از میزان خسارت و صدمات ناشی از حادثه کاسته خواهد شد و حداقل در از بین بردن منشا حوادث موثر خواهد بود. اداره کل مدیریت بحران استان برای فراهم کردن فرصت آموزش عمومی و آشنایی هر چه بیشتر مردم با روش‌های مقابله با بحران، سندی تدوین کرده است تا در یک بازه زمانی 5 ساله یک میلیون شهروند یزدی آموزش‌های مقدماتی مقابله با بحران را فراگیرند و یاریگر این اداره کل برای مقابله با بحران باشند. «هادی هادی نسب» مدیر کل مدیریت بحران استان در گفت‌‌وگو با روزنامه همشهری به بیان شیوه‌نامه این اداره کل برای ارائه آموزش مدیریت بحران به شهروندان پرداخته است که می‌خوانید.
  • یزد یکی از استان‌هایی است که همواره با حوادث و بلایای طبیعی از جمله طوفان، سیل، زلزله و حوادث غیرطبیعی به ویژه حوادث ترافیکی دست و پنجه نرم می‌کند. طرح شما برای آموزش مقابله با حوادث و بحران‌ها به شهروندان چیست؟
اداره کل مدیریت بحران استان به تدوین سند آموزشی برای مقابله با بحران به شهروندان یزدی اقدام کرده است که بر اساس این سند طی 5‌سال یک‌میلیون شهروند یزدی این آموزش‌ها را فرا می‌گیرند یعنی هر سال 200 هزار شهروند استان، فراگیر آموزش‌های مقابله با بحران هستند.
  • به نظر شما تاثیر آموزش‌های عمومی برای کاهش خسارت ناشی از حوادث چقدراست؟
ارائه آموزش‌های عمومی و ابتدایی باعث می‌شود که مردم حداقل آموزش‌های لازم را برای مقابله با بحران‌های احتمالی برای مدیریت در بدو حادثه تا حضور دستگاه‌های امدادرسان فرا گیرند و برای کاهش خسارت‌های مالی و جانی به کار بندند. برای مثال زمانی که یک حادثه آتش سوزی رخ دهد، از بین بردن منشا آتش در بدو آتش‌سوزی قطعا تاثیر بسزایی در گسترش آتش دارد و تا 4 - 3 دقیقه که ماموران آتش‌نشانی در محله حادثه حاضر می‌شوند، از گسترش بیش از حد آتش جلوگیری می‌کند. البته این آموزش‌ها تنها برای حوادث غیرطبیعی نیست، بلکه شهروندان آموزش‌های مقدماتی برای مقابله با حوادث غیرطبیعی و طبیعی را فرا می‌گیرند. نیازسنجی آموزش‌ها در گذشته انجام شده است و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی هستیم تا در اثر بروز حادثه و سوانح طبیعی و غیرطبیعی، کمترین میزان خسارت جانی و مالی برای مردم استان به وجود آید.
  • آیا مخاطبان شما در این آموزش‌ها تنها عموم مردم هستند؟
بر اساس سند آموزشی تدوین شده، 70 درصد این آموزش‌ها به مردم عادی و ساکنان محله‌های مختلف شهرها و روستاهای استان ارائه می‌شود و 30 درصد از آموزش نیز برای طیف‌های مختلف جامعه به عهده دستگاه‌های مختلف گذاشته شده است. به عنوان مثال دستگاه‌هایی از جمله دانشگاه و آموزش و پرورش ارائه این آموزش‌ها به دانشجویان و دانش‌آموزان را به عهده گرفته‌اند تا دانش‌آموزان و دانشجویان برای مقابله با بحران‌های احتمالی، آموزش ابتدایی را فراگیرند. به این ترتیب آنها در کنار تحصیل، طرز مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی را فرا می‌گیرند تا از خسارت‌های مالی و جانی بیشتر جلوگیری شود.
  • پیش‌بینی شما از استقبال شهروندان از برگزاری دوره‌های آموزشی چیست؟
پیش‌بینی می‌شود که مردم از برگزاری این دوره‌های آموزشی مدیریت بحران، استقبال کنند. اجرای طرح 30 شب 30 مسجد از سوی سازمان آتش نشانی شهرداری یزد که با استقبال گسترده شهروندان در مساجد برگزار شد، نشان داد مردم مستعد آگاهی و علاقه‌مند هستند آموزش‌های ابتدایی را برای مواقع بحرانی فراگیرند و این وظیفه اداره کل مدیریت بحران استانداری است که این آموزش‌ها را به نحو صحیح و مناسب به مخاطبان ارائه کند. این آموزش‌ها برای نقاط مختلف استان با تقسیم بندی استانی، شهرستانی، شهری، دهستانی و روستایی تدوین شده است و همه طیف‌های جامعه در بازه زمانی 5 ساله، تحت آموزش قرار می‌گیرند.
  • نحوه برگزاری این دوره‌ها چگونه است؟
آموزش‌های عمومی با مدیریت شهروندان در مساجد یا سایر اماکن عمومی محله‌ها برگزار می‌شود و ساکنان مجتمع‌های مسکونی نیز با مدیریت ساختمان، در محل مجتمع، آموزش‌ها را فرا می‌گیرند و مربیان با اعزام به نقاط تعیین شده، آموزش‌های لازم را به مردم ارائه می‌کنند.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :