با وجود 20 گروه تئاتری در استان ،اما کمتر کسی از حضور آنها مطلع است.به همین دلیل برگزاری جشنواره ها میتواند در شناساندن این هنر کمک شایانی بکند؛که متاسفانه جشنوراه امسال نیز بصورت ناقص برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 06 May 2015

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،پیدایش تئاتر در ایران به قبل از اسلام برمیگردد.معروفترین اثر تئاتری همان مرگ سیاوش است که از داستانهای کهن این سرزمین میباشد.بنابه روایاتی اولین کسی که به طور رسمی تئاتر در ایران را راه اندازی کرده و از آن حمایت کرد ناصرالدین شاه قاجار بوده است.بنابه گفته های تاریخی وی در سفری که به فرنگستان داشته با نمونه هایی از تئاتر غرب آشنا شده و پس از مراجعه با انجام تغییراتی در تعزیه های درباری موجبات پیدایش سبکی از تئاتر در ایران را فراهم کرد.

البته باید یادآور شد که قبل از این اقدام نیز در ایران تئاتر خیابانی به شکل تعزیه و مرثیه خوانی وجود داشته است.

هرچند سابقه روشن و مشخصی برای این هنر احساسی وجود ندارد، اما از این هنر به عنوان مادر هنرهای نمایشی نام برده می شود، مادری که در طول سالیان فرزندان زیادی را به دامان صنعت سینما، تلویزیون و... تحویل داده و اکنون خود مورد قهر و بی توجهی قرار گرفته است.

تاریخچه تئاتر و اشکال اجرای آن در استان آذربایجان غربی نیز چندان مشخص نیست.ولی این هنر از مظلوم ترین هنرها در این استان میباشد.مردم این استان علیرغم میل و رغبتی که به این هنر دارند،کمتر با آن آشنا بوده و کمتر از آن بهره مند هستند.

هنر تئاتر یکی از هنرهایی است که نظر و میل مخاطب را بسرعت جذب کرده و مخاطب را در درک سریع موضوع کمک شایانی میکند.اما متاسفانه به این هنر نیز همانند سایر هنرها در این استان کمتر پرداخته شده و مردم با آن چندان مانوس نیستند.هنر تئاتر این استان با وجود سابقه درخشان و طولانی امروز با قهر و بی توجهی مسئولان مواجه شده است.

مسیر طولانی و پرپیچ و خمی برای این هنر در راه رسیدن به جایگاه اصلی خود در بین مردم وجود دارد.یکی از مشکلات موجود،عدم تخصیص اعتبارات لازم و کافی برای این رشته هنری میباشد.همچنین دیده نشدن بدلیل عدم تبلیغ و حضور گروههای هنری صاحب نام در این استان موجبات فراموش شدن این رشته در بین مردم شده است.از سوی دیگر این استان با پتانسیلهایی که برای رشته تئاتر وجود دارد ،از داشتن سالن تمرین و اجرای اختصاصی محروم است.

یکی دیگر از مشکلات موجود برای هنرمندان این رشته ،عدم استقبال مسئولین استانی از هنر تئاتر است.بندرت مسئولی سر تمرین گروه هنری حاضر میشود و یا کمتر مسئولی برای تماشای تئاتر در حال اجرا وقت صرف میکند و این یعنی بی رغبتی مسئولین استانی نسبت به این هنر و بدنبال آن ،عدم انعکاس این هنر در بطن جامعه .

در حال حاضر 20گروه نمایشی در استان آذربایجان غربی فعالیت دارند،که کمتر شهروندی از حضور و فعالیت آنها مطلع است.

یکی از راههای آشنا کردن مردم با تئاتر و هنر ،برگزاری جشنواره ها و تبلیغ آن است.در همین راستا قرار است تا جشن اردی بهشت تئاتر در استان برگزار شود. در این مراسم از پیشکسوتان و فعالان تئاتری اعم از هنرمندان و دست‌اندرکاران تقدیر خواهد شد. اما متاسفانه علیرغم اینکه هر جشنواره ایی با گذشت زمان تکمیل تر شده و برگزار کنندگان آن در این رابطه با تجربه تر میشوند ،ولی شنیده ها حاکی از آن است که امسال در جشنواره تئاتر اردی بهشت ،تئاتر خیابانی اجرا نخواهد شد.

به گفته میرجلیل آغداشی رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی ، جشن اردیبهشت تئاتر آذربایجان غربی، امسال شاهد حضور مسئولان عالی‌رتبه استانی باشد.او در این باره افزود: «ما بزرگان خود را در این مراسم‌ها کم می‌بینیم. ما امسال از همه مسئولان مانند شهردار و فرماندار ارومیه دعوت کردیم و امیدواریم که بتوانیم آن‌ها را در این مراسم ببینیم.

بی مهری در تئاتر همچنان ادامه داردبی مهری در تئاتر همچنان ادامه داردبی مهری در تئاتر همچنان ادامه دارد
بی مهری در تئاتر همچنان ادامه دارد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :