‌مدیر اداره نظارت بر امور دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین از خانواده‌ها خواست که به رعایت اصول پیشگیری از مسمومیت در کودکان توجه جدی داشته باشند.
کد خبر: ۳۲۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ 05 November 2016
 امید کارگاه؛ داروها، مواد شوینده خانگی، انواع مواد اسیدی و قلیایی و ترکیبات سوزاننده، داروهای ترک اعتیاد والدین به‌ویژه متادون، ضد یخ و الکل، مواد آرایشی و بهداشتی، ترکیبات نفتی، گیاهان سمی و آپارتمانی، منوکسید کربن و دیگر گازهای سمی، باتری مینیاتوری، پوسته‌های رنگ خشک‌شده دیوار و مبلمان و لوازم منزل، لامپ مهتابی و کم‌مصرف، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، واکس و مواد براق‌کننده را از جمله عوامل مسمومیت‌زا برشمرد.


وی با اشاره به اینکه عوامل مسمومیت‌زا را دور از دسترس کودکان نگهداری کنیم، افزود: عوامل مسمومیت‌زایی که قابل نگهداری هستند باید در کمد دارای قفل و در طبقات بالا، دور از دسترس کودک نگهداری شود و از تماس کودک با آن‌ها جلوگیری شود.

مدیر اداره نظارت بر امور دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد: اغلب داروها نیاز به نگهداری در یخچال ندارند. نگهداری داروهای غیریخچالی‌ به‌ویژه شربت متادون در یخچال، استقبال از مرگ است.

 وی خاطرنشان کرد: کودکان، کنجکاو و سریع هستند و همه‌چیز را به دهان می‌برند، به همین جهت هیچ ظرف و بطری درب داری از دسترسی کودک در امان نخواهد بود. کودکان به‌ویژه کودکان نوپا را تحت نظر داشته باشیم، زیرا حتی در حضور والدین نیز خطر مسمومیت منتفی نمی‌شود.

 کارگاه گفت: کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند، به همین جهت از خوردن دارو در مقابل کودکان خودداری کنیم و در صورت بیماری کودک، دارو را با نام‌های گمراه‌کننده دیگری‌مانند‌ شکلات و شربت به کودک ندهیم.

 وی با اشاره به اینکه محیط خانه را ایمن کنیم، تصریح کرد: از جلوی در خانه تا حیاط، اتاق‌ها، حمام و سرویس بهداشتی، همگی را بازرسی و ایمن‌سازی کنیم، دقت کنیم که اسباب‌بازی‌های کودک، مرغوب و از نظر جنس پلاستیک و رنگ تشکیل‌دهنده آن استاندارد باشد.

مدیر اداره نظارت بر امور دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد: باتری مینیاتوری اسباب‌بازی‌ها، حتماً باید داخل محفظه‌ای در‌دار باشد که با پیچ فلزی محکم و غیرقابل دسترسی شود. در غیر این صورت اسباب‌بازی‌های باتری دار نباید در دسترس کودک قرا گیرد، چراکه بلعیدن باتری در کودکان، منجر به مرگ می‌شود.

کارگاه با اعلام اینکه اغلب گیاهان آپارتمانی دارای رنگ‌های جذاب و میوه، برگ و شیرابه سمی هستند، اضافه کرد: چنانچه کودک نوپا در منزل دارید از نگهداری گل و گیاه آپارتمانی به‌طورکلی صرف‌نظر کنید.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :