استاندار قزوین گفت: استفاده از پساب فاضلاب پس از تصفیه و استانداردسازی برای اختصاص به باغ های قزوین در دست بررسی قرار دارد.
کد خبر: ۳۳۷۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷ 03 December 2016
به گزارش ایرنا، فریدون همتی روز پنجشنبه در بین جمعی از باغداران قزوین که در جریان بازدید از باغستان منطقه جمال آباد صورت گرفت، افزود: در نشست با مدیران آبفای شهری استان و سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار مقرر شد تا در صورت امکان، از ظرفیت فاضلاب قزوین برای استفاده در بخش کشاورزی استفاده شود.
نماینده عالی دولت در استان قزوین ادامه داد: تلاش داریم تا فاضلاب شهرهای قزوین و تاکستان را پس از تصفیه و پاکسازی به بخش کشاورزی اختصاص دهیم تا بخشی از نیاز کشاورزان برای تامین آب مورد نظر، رفع شود.
همتی با بیان اینکه سیاست دولت حمایت از بخش کشاورزی است، یادآور شد: در همین راستا با هرگونه تغییر کاربری اراضی در این بخش، به جز در موارد ضروری برخورد می کنیم.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به مزایای اجرای روش های آبیاری نوین در سطح باغ ها، گفت: بخش قابل توجهی از هزینه های اجرای این طرح برعهده دولت است و باید از این فرصت برای تجهیز باغ ها به سامانه های آبیاری مدرن استفاده کرد.
به گفته وی، باغداران باید به دولت در اجرای این طرح که به سود آنها و در راستای تقویت بخش کشاورزی است، کمک کنند.
همتی در پایان اضافه کرد: بنا به درخواست باغداران، هر ماه با هدف بررسی مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه نشستی را با نمایندگان این بخش از حوزه کشاورزی برگزار خواهیم کرد.
در جریان این بازدید همچنین چند تن از نمایندگان تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست با بیان دغدغه های خود از نماینده عالی دولت در استان خواستند تا ضمن حفاظت از باغستان سنتی قزوین، با هرگونه تغییر کاربری و اجرای طرح های عمرانی در باغستان و حریم آن جلوگیری شود.
در این بازدید، فرماندار قزوین، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرکل دامپزشکی، بخشدار مرکزی قزوین و مدیرعامل بانک کشاورزی استان، فریدون همتی را همراهی کردند.
منطقه جمال آباد قزوین دارای یک هزار و 800 هکتار باغ بوده که برای یک هزار و 100 هکتار آن اجرای روش های آبیاری نوین برنامه ریزی شده است.
تاکنون 678 هکتار از باغ های این منطقه به روش های آبیاری نوین تجهیز شده و برای اجرای آبیاری قطره ای و لوله گذاری در سطح 248 هکتار دیگر از این باغ ها نیز با پیمانکار قرارداد بسته شده است.
اجرای روش های آبیاری مدرن در سطح 172 هکتار از باغ های این منطقه نیز در مرحله طراحی و مطالعه قرار دارد.
به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قزوین، تاکنون حدود 15 هزار هکتار از باغ های استان به روش های آبیاری مدرن تجهیز شده اند.
استان قزوین از 72 هزار هکتار باغ برخوردار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :