به گفته مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با بررسی اسناد رسیده به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی در حال حاضر 9 هزار و 100 پرونده و 5 هزار عکس تاریخی آماده ارائه به محققان است.
کد خبر: ۳۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴ 11 May 2015
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: 9 هزار و 100 پرونده و 5 هزار عکس تاریخی آماده ارائه به محققان است.

به گزارش فارس ، قاسم بلوری در همایش اسناد ملی و هویت ملی اظهار داشت: مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در شهریور ماه سال 1371 به مرکزیت همدان با زیر پوشش قراردادن استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان در قالب 9 واحد تخصصی دایر شد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان آن را شامل واحد ارزشیابی، فهرست‌نویسی اسناد، آزمایشگاه و مرمت، اطلاع‌رسانی و پژوهش، تاریخ شفاهی و کتابخانه دانست.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور ادامه داد: تاکنون یک میلیارد برگ از مکاتبات اسناد غرب کشور بررسی شده که 4 هزار و 500 هزار برگ دارای ارزش بوده که مجزا شده است.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی اسناد رسیده به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی در حال حاضر 9 هزار و 100 پرونده و 5 هزار عکس تاریخی آماده ارائه به محققان است.

بلوری با اشاره به اسناد اهدایی به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد: 37 هزار برگ سند و 190 جلد کتاب خطی، چاپ سنگی و معمولی، 3 هزار و 700 قطعه عکس و 9 هزار و 800 جلد نشریه از جمله اسناد اهدایی به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی همدان بوده است.

وی قدیمی‌ترین سند را مربوط به سال 1204 هجری شمسی دانست و بیان داشت: این سند مربوط به مصالحه تعدادی از روستا‌های همدان مربوط به 230 سال پیش است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور یادآور شد: قدیمی‌ترین نسخه سند خطی نیز مربوط به فضائل ماه‌های رجب، شعبان و رمضان در زمان شاه طهماسب صفوی یعنی 480 سال پیش است.

وی ابراز داشت: در زمینه آزمایشگاه‌ها و مرمت اسناد، 2 هزار و 600 برگ مرمت شده و 4 هزار برگ آزمایش و اسیدزدایی شده است.

بلوری در پایان سخنانش گفت: 317 نمایشگاه در همدان و استان‌های همجوار در مورد اسناد ملی برگزار شده است.



منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :