کد خبر: ۳۴۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳ 18 December 2016
وحدت شیعه و سنی در جاسک تازگی ندارد به‌طوری‌که وحدت بین پیروان این دو مذهب درنوع خود کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرجاسک واقع در شرق مرکز هرمزگان، پس از تاسیس جاسک نو، گروه‌های مختلفی از بنادر و جزایر جنوبی ایران به این بندر ساحلی پای نهادند تا روزی و معاش  خود را از کسب و کاری که در آن رونق گرفته بود به‌دست آورند.

جاسک در پانزده کیلومتری این شهر نوبنیاد یا همان بنگلان قرار داشت و اقوام مهاجری در آن می زیستند که هر قوم از سرزمینی به این ناحیه کوچ کرده بودند.

ترکیب لهجه‌های مختلف بلوچی گویشی بنام جاشکی پدید آورد که در بیان، اختلاف چشم‌گیری با گویش شرق مکران‌زمین داشت و از این روی به زبان جاشکی معروف شد.

ساکنان بنگلان اغلب با گویش‌های متفاوت بندری تکلم می‌کردند و اغلب پیرو مذهب تشیع نیز بودند که به‌دلیل حضور گروهی از مردم میناب در این شهر جدید، بلوچ‌ها، به شیعیان حاضر در بنگلان «مینابی» می‌گفتند.

اجرای مراسمی چون مولودی و قبله دعا توسط بومیان و شرکت مهاجرین شیعه در این‌گونه مراسمات، موجبات نزدیکی این اقوام با یکدیگر شدند.

به عنوان مثال مراسم تولد پیامبر(ص)  به نوبت و برابر روایت هر دو گروه در مسجد شیعیان و سپس در مسجد اهل سنت برگزار می‌گردید و علمای هر دو گروه در هر دو مراسم فعالیت داشتند.

در هنگام شروع ماه محرم در این این بندر پرآوازه و تاریخی سنی‌ها به‌طور فراگیر در مراسم تعزیت امام حسین(ع) و یارانش شرکت می‌نمودند و معروف است که اولین پیشگامان تعزیه‌خوانی در این شهرستان از میان اهل سنت بودند.

تمامی عقود پیوندهای ازدواج شیعیان توسط علمای اهل سنت منعقد می‌شد به‌طوری که به مرور شیعیان و سنی‌ها با هم پیمان ازدواج می‌بستند و بدین ترتیب روزبه‌روز و به مرور به‌ همدیگر نزدیکتر می‌شدند.

یکی از جلوه‌های وحدت این دو گروه در این منطقه مشارکت در برگزاری مراسمی چون قبله دعا بود که همه‌ساله در این شهر برگزار می‌شد که در این مراسم تشخیص سنی‌ها از شیعیان مشکل بود زیرا همه آنها در مراسمی واحد شرکت می‌نمودند.

امام جمعه اهل سنت جاسک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: خوشبختانه در شهرستان جاسک بین علمای اهل سنت و تشیع وحدت و همدلی خوبی برقرار است و لزوم تحکیم این وحدت مطالعه موضوعات مذهبی همدیگر و احترام قائل بودن است تا این وحدت دچار خدشه نشود.

شیخ محمدعقیل شیهک‌زهی بیان داشت: باید وحدت خود را حفظ کنیم و نباید دشمنان میان اهل سنت و شیعه اختلاف بیندازند.

وی ضمن تاکید به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد وحدت بین شیعه و سنی، افزود: رهبر معظم انقلاب همیشه به وحدت بین مسلمانان تاکید دارند و ما همه نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :