تابناک فارس به نقل از عصر فارس: ایجاد و توسعه زنجیره عرضه مرکبات در استان فارس با تشکیل اولین جلسه هم اندیشی با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیران و کارشناسان اعزامی از وزارت جهاد کشاورزی، مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، مدیران تنظیم بازار، باغبانی، صنایع و هماهنگی ترویج کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های تولید کننده مرکبات در استان فارس، کارشناسانی از سازمان تعاون روستایی، بانک کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تعدادی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صاحبان صنایع مرتبط در عرصه مرکبات برگزار شد.
هدایت اله رحیمی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن بیان این مطلب گفت: استان فارس با دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و خاک مناسب استعداد بالقوه ای در تولید انواع گونه های باغی گرمسیری، نیمه گرمسیری، سردسیری و میوه های خشک، تولید محصولات خارج از فصل در مناطق معتدل و نیمه گرم و تولید محصولات گلخانهای، گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچ های خوراکی دارد و از لحاظ سطح و میزان تولید سالانه محصولات باغی رتبه اول را در کشور دار می باشد که می تواند سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: استان فارس با سطح زیر کشت حدود 62 هزار هکتار و تولید سالیانه بالغ بر 1421000 تن مرکبات رتبه دوم را در کشور در تولید مرکبات به خود اختصاص داده است که شرایط مناسب آب و هوائی و به کارگیری اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت و مهمتر از آن تلاش باغداران سخت کوش و دلسوز باعث شده تا با وجود محدودیت منابع آبی در مناطق مرکبات خیز، با تولید 137 تن در هر هکتار بالاترین عملکرد مرکبات در کشور را داشته باشد و از جمله مهمترين مراكز توليد مرکبات در استان فارس می توان شهرستانهاي جهرم، داراب، كازرون، فسا و قيروكارزين را نام برد.
وی افزود: با توجه به وجود این پتانسیل ها و در راستای دستور وزارت متبوع ایجاد زنجیره عرضه مرکبات در استان فارس با نگاه ملی اعلام گردید که زنجیره عرضه مرکبات در برگیرنده عناصر، اشخاص حقیقی و حقوقی و مناسبات رسمی و غیر رسمی است که عملیات و مناسبات پیش از تولید تا بازاررسانی و مصرف را دربر می گیرند.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خاطر نشان کرد: این زنجیره شامل مجموعه ای از جریان نهادهها، اطلاعات، پول و تکنولوژی است که از تحویل مواد خام و نهاده ها از عرضه کنندگان این زنجیره شروع و تا تحویل کالا یا خدمات نهایی به مصرف کننده ادامه می یابد که ناپايداري و نوسانات شدید در بازار نهادهها و محصولات کشاورزی، وجود ضایعات بالا، ضعف استانداردهای کیفی و ضوابط و معیارهای فنّی در تولید و عرضه مرکبات از جمله مشکلات فراروی بازار آن به حساب می آیند.
رحیمی اظهار داشت: بر اساس تجربیات جهانی، توسعه، تکمیل و اصلاح زنجیره عرضه، رویکرد مناسبی جهت انجام اصلاحات مورد نیاز در مدیریت سیستم های تولید و بازاریابی این محصولات و فائق آمدن بر این مشکلات به حساب می آیند و براساس ادبیات مربوط به زنجیره عرضه، «يكپارچه سازي افراد و سازمان هاي درگير» و «هماهنگ سازي بهتر جريان نهادهها، اطلاعات و مسائل مالي» دو ابزار عمده براي بهبود رقابت پذيري يك زنجيره به حساب می آیند و مهمترین مأموریت مدیریت زنجیره عرضه نیز یکپارچه سازی نهاده ها از یک سوی و هماهنگ سازی تولید، موجودی، محل و موقعیت حمل و نقل در بین اجزای زنجیره به منظور رسیدن به بهترین ترکیب پاسخ دهی و کارایی برای بازار مورد نظر، از سوی دیگر است و لذا برای رسیدن به آن ابزارها و روش های مختلفی بسته به شرایط می توانند مورد بهره برداری قرار گیرند که این موارد در زنجیره عرضه به نحو احسنت مدیریت و اجرا می گردد.