معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر حفظ حریم منظری حرم مطهر حضرت معصومه(س) تاکید کرد.
کد خبر: ۳۶۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 20 January 2017
به گزارش تابناک قم٬ محمد حسن طالبیان در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه بافت ارزشمند تاریخی ثروت کشور است اظهار داشت: تمام دنیا کوچه‌های باریک در محله های قدیمی را نگه می‌دارند و ساخت و سازهای جدید را به حومه شهر می‌برند اما ما هنوز در حال تخریب آثار تاریخی و بافت ارزشمند شهرها هستیم.

وی با طرح این پرسش که مگر شهرها چقدر به مجتمع‌های عظیم و بلوارهای عریض نیاز دارند گفت: هنوز هم این روند ادامه دارد و هنوز هم کسانی در قم دنبال این هستند که مجتمع‌های عظیم تجاری را در برابر حرم حضرت معصومه(س) بسازند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه دولت دستور داده که حریم منظری برای حرم حضرت معصومه (س) در نظر گرفته شود ابراز داشت: برای ثبت جهانی این مکان مقدس هم در حال تلاش هستیم.

لزوم حفظ خانه علما

وی با اشاره به ضرورت حفظ خانه‌های علما در بافت تاریخی قم گفت: مکان‌هایی که خانه مفاخر و علما هستند احترام دارند و باید این خانه‌ها و ساختمان‌ها را حفظ کرد.

طالبیان افزود: گردشگری که ما به دنبال آن هستیم گردشگری فرهنگی است و باید از این ثروت‌ها در این عرصه بهره بگیریم.

وی با اشاره به وقوع وقفه ۱۰ ساله ای که در برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی، خاطرنشان کرد: این کنگره سال آینده در شهر بم برگزار می‌شود.  

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: پس از بررسی این موضوع به این نتیجه رسیدیم که یک سری کنگره مقدماتی داشته باشیم تا وارد کنگره اصلی شویم و اینکار با محوریت استان‌ها انجام بگیرد تا استان‌ها معماری و شهرسازی خود را بشناسند.

وی افزود: برای انسجام کار، یک دبیرخانه دائمی در استان‌ها و مرکز ایجاد شده و تلاش می‌شود که کنگره اثر دائمی داشته باشد.

برگزاری کنگره در هشت محور

طالبیان با اشاره به اینکه این کنگره در هشت محور برگزار می‌شود که حوزه‌های فرهنگی، طبیعی و جغرافیایی یکی از این محورها است اظهار کرد: ما در روزگار حاضر فقط به پهنه‌بندی سیاسی توجه می‌کنیم اما این نگاه باید تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع سازه در معماری و سیر تحول این جریان از معماری سنتی تا مدرن از جمله مسائل مهم است اظهار کرد: منظر تاریخی شهر از دیگر محورها است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در دنیا هم چالش‌هایی بین توسعه و حفاظت وجود دارد که تلاش می‌کنند اینها به تعادل برسند.

وی افزود: راه های زیارتی و فرهنگی و عناصر وابسته به آن از دیگر محورهای کنگره است که در گذشته کمتر به آن توجه شده بود.

طالبیان با اشاره به اینکه موضوع بعدی میراث آب و چالش این موضوع است گفت: چالش آب در کشور جدید نیست اما نیاکان ما برای این موضوع راه حل داشته‌اند و امروز باید از این میراث استفاده کنیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :